De ukjente invasjonsheltene

Kjempet krigen ved lavvann

Nærmere 50 små, solide norske handelsskip og deres mannskap var det viktigste norske bidraget under invasjonen i Normandie, sommeren for 75 år siden.

Pluss ikon
<b>PÅ TRYGG GRUNN:</b> De norske handelsskipene Fagerbro (t.v.) og Heien (t.h.) var blant de 50 norske sivile fartøyene som bidro til at invasjonen i Normandie lyktes. Her under lossing ved lavvann utenfor det amerikanske avsnittet av stranden.
PÅ TRYGG GRUNN: De norske handelsskipene Fagerbro (t.v.) og Heien (t.h.) var blant de 50 norske sivile fartøyene som bidro til at invasjonen i Normandie lyktes. Her under lossing ved lavvann utenfor det amerikanske avsnittet av stranden.
Sist oppdatert

Napoleon hadde bommet, Hitler likeså: Rask fremrykning med stor slagkraft og raske militære suksesser, var én ting. Å holde på de erobrede områdene var noe helt annet:

Jo dypere de angripende troppene kom inn på fiendtlig territorium, dess viktigere og vanskeligere var det å sikre forsyninger – både til soldatene som kjempet ved fronten, men også til dem som skulle befeste erobret land. De allierte hadde friskt i minne hvordan invasjoner av Sovjet/Russland tidligere hadde slått feil, ikke minst fordi man hadde lagt mer energi og kreativitet i krigføring enn i noe tilsynelatende så kjedelig som logistikk.

I Normandie i 1944 var det på logistikk-fronten nordmenn kanskje bidro mest under invasjonen.

<b>NERVEPIRRENDE:</b> Konvoi etter konvoi fraktet livsviktige forsyninger og nye tropper inn i Normandie. Hele tiden var faren for tyske angrep til stede
NERVEPIRRENDE: Konvoi etter konvoi fraktet livsviktige forsyninger og nye tropper inn i Normandie. Hele tiden var faren for tyske angrep til stede

Satt på land

Fotografen Ole Friele Backer ble allerede før D-dagen klarert som krigskorrespondent. Nordmannen fulgte tett etter første bølge av allierte soldater under landgangen 6. juni 1944, og var siden flere ganger frem og tilbake over kanalen og inn på befridd fransk territorium.

<b>KAMP I SIKTE:</b> Fyrbøteren om bord på «Vestmandrød» fotografert i samme øyeblikk som han får det første glimtet av Frankrike og kampene mot tyskerne. 
KAMP I SIKTE: Fyrbøteren om bord på «Vestmandrød» fotografert i samme øyeblikk som han får det første glimtet av Frankrike og kampene mot tyskerne.  Foto: Ole Friele Backer/Scanpix

Bildene Backer etterlot seg viser en side av invasjonen som er lite kjent og viet lite oppmerksomhet. Og det på tross av at konvoiene med lasteskip, ikke minst planlegging, lasting og losse-operasjonene var en helt sentral alliert suksessfaktor.

– Hvert skip ble nøyaktig målt og innlastingen planlagt i den minste detalj. En måtte ta hensyn til at den lasten som først skulle på land kom øverst, at skipene fløt riktig i vannet, at de med letthet kunne settes opp på stranden på invasjonskysten og meget mer, skriver Ole Friele Backer i sin bok «Krisgsfotografen», og legger til:

– Det var tusener av små detaljer som måtte klaffe, og takket være forarbeidet gikk det hele praktisk talt knirkefritt når operasjonene tok til.

<b>LOSSET VED LAVVANN:</b> I mangel av kaikapasitet ble «Vestmandrød» kjørt på grunn på sandbankene og losset ved lavvann. Ved høyvann var skipene flott og returnerte til England for ny last.
LOSSET VED LAVVANN: I mangel av kaikapasitet ble «Vestmandrød» kjørt på grunn på sandbankene og losset ved lavvann. Ved høyvann var skipene flott og returnerte til England for ny last.
<b>TROSSET FARER:</b> Kaptein R. Nyquist fotografert om bord på S/S Heien under en av de første av flere turer i alliert konvoi til Normandie. 
TROSSET FARER: Kaptein R. Nyquist fotografert om bord på S/S Heien under en av de første av flere turer i alliert konvoi til Normandie. 

Havner i ruiner

At 300 000 soldater ble satt i land langs 97 kilometer fransk kyst i løpet av seks dager, var i seg selv en prestasjon. De viktigste havn­ene, så som havnebyen Cherbourg, var bombet sønder og sammen, og måtte bygges opp igjen for å kunne brukes av de allierte.

<b>STORMEN OVER:</b> Etter at de første kamp­troppene var i land i Norman­die, ble andre grupper soldater sendt etter, som her; ingeniørtropper som skulle ta seg av lossing av lasteskip. De skulle arbeide på en strand som var sikret.
STORMEN OVER: Etter at de første kamp­troppene var i land i Norman­die, ble andre grupper soldater sendt etter, som her; ingeniørtropper som skulle ta seg av lossing av lasteskip. De skulle arbeide på en strand som var sikret.

Følgelig måtte forsyninger komme langs strendene. Tidevannsforskjellene ga de allierte muligheter: Forskjellen mellom flo og fjære er seks til åtte meter langs Normandie-kysten. Dermed kunne forholdsvis små handelsskip gå inn mot kysten til de bremset opp i sandbunnen ved høyvann. Deretter kunne soldater vasse i land og lasten losses. Laste­biler kjørte ut på sanden ved lavvann, og amfibiekjøretøy, såkalte «ducks» kunne operere ved skutesidene helt til tidevannet kom inn igjen.

Ved lavvann la mannskapet ut kabler som ble festet til ankre lenger ut fra land. Når tidevannet kom, brukte skipene sine egne vinsjer for å dra seg av grunnen. Om noen av skipene ble stående fast og ikke ble trukket flott av tidevannet, sørget gravemaskiner og bulldosere for å grave en kanal bak skipene slik at de kunne komme seg ut på dypere vann.

<b>KLAR FOR INNSATS:</b> Vesentlig lettere atmosfære blant ingeniør­soldatene som ble fraktet til Normandie en uke etter D-dagen for å bistå med lossing av forsyninger, enn hos dem som var med i den første angrepsbølgen.
KLAR FOR INNSATS: Vesentlig lettere atmosfære blant ingeniør­soldatene som ble fraktet til Normandie en uke etter D-dagen for å bistå med lossing av forsyninger, enn hos dem som var med i den første angrepsbølgen.

Planlagt bølge

<b>IMPROVISERT:</b> Rett fra laste­rommene og om bord i laste­bilene ble verdifulle forsyn­inger flyttet ved lav­vann i påvente av tilgjengelig kaikapasitet.
IMPROVISERT: Rett fra laste­rommene og om bord i laste­bilene ble verdifulle forsyn­inger flyttet ved lav­vann i påvente av tilgjengelig kaikapasitet.

Mange av Backers bilder viser en tilsynelatende langt mer avslappet atmosfære om bord på skipene under overfarten enn hva man har sett fra selve D-dagen. Blant annet transporten av en kontingent ingeniørsoldater som fraktes i solskinn en uke etter D-dagen, viser en velsmurt krigsmaskin preget av plan og målrettethet. Mens noen av soldatene sløver i sola på dekk, viser andre bilder soldater som får tankene om de forestående oppgavene på avstand med pokerspilling.

Flere av de norske skipene som før krigen var kjente profiler langs norskekysten, gikk i skytteltrafikk fra England til Frankrike. Hardt prøvede sjøfolk sto på sent og tidlig. Blant dem, kaptein R. Nyquist på dampskipet Heien. Tidligere under 2. verdenskrig hadde han ifølge Ole Friele Backer, sittet i japansk krigsfangenskap. Nyquist hadde også smuglet en general Metaxas fra Hellas til Italia på sitt skip under krigen.

<b>HØY INNSATS:</b> Soldater får tankene over på noe annet med poker under overfarten fra England til fronten i Frankrike. 
HØY INNSATS: Soldater får tankene over på noe annet med poker under overfarten fra England til fronten i Frankrike. 

Men i motsetning til skipene som forlot de franske strendene med tidevannet, skyllet soldatene og utstyret deres stadig lenger inn over det flate franske landskapet. Landgangen i Normandie ble begynnelsen til slutten av 2. verdenskrig, ikke minst fordi små handelsskip bidro til at de fremrykkende allierte armeer ikke gikk tomme for forsyninger.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 27 2019

Denne saken ble første gang publisert 02/07 2019, og sist oppdatert 02/07 2019.

Les også