80-tallsikonet

To filmer gjorde Kelly LeBrock til drømmedama for en hel generasjon

Kvinnen i rødt og Weird Science fikk alle unggutter til å lære seg navnet til Kelly LeBrock.

<b>RØDT ER GØTT:</b> «The Woman in Red» hentet mildt sagt mye inspirasjon fra Marilyn Monroes ikoniske scene. 
RØDT ER GØTT: «The Woman in Red» hentet mildt sagt mye inspirasjon fra Marilyn Monroes ikoniske scene. 
Publisert

Som så mange andre kjente fjes fra film og TV på den tiden, jobbet Kelly LeBrock som modell først. Hun begynte allerede da hun var seksten, i 1976, men det store gjennombruddet kom tre år senere. Da var Kelly midtpunktet i en 24 sider lang bildeserie i motemagasinet Vogue. Dette førte til en kontrakt med designeren Christian Dior, en rekke nye forsider på verdens største motemagasiner, og en rolle i en reklamefilm for shampoprodusenten Pantene. I sistnevnte liret Kelly av seg de bevingede ord «Don’t hate me because I’m beautiful», som ble en popkulturell catch-phrase de neste årene. Det var andre tider ...  

<b>DATAGENERERT:</b> «Weird Science» (1985) fikk horder av unge gutter <br/>til å vurdere en karriere <br/>innen IT. 
DATAGENERERT: «Weird Science» (1985) fikk horder av unge gutter
til å vurdere en karriere
innen IT. 

Autobahn til stjernestatus

Veien fra modell til skuespiller var som nevnt kort på 70- og 80-tallet. Det er den vel egentlig i dag også, men for Kelly ble det rene Autobahn til Hollywoods stjernehimmel – godt hjulpet av to filmer som var som skreddersydd for den vakre, unge jenta: «The Woman in Red» og «Weird Science». 

<b>SKJØNN­HETEN OG UDYRET:</b> Kelly med ekte­mannen Steven Seagal i 1991. 
SKJØNN­HETEN OG UDYRET: Kelly med ekte­mannen Steven Seagal i 1991. 

Førstnevnte var regissert av Gene Wilder, som også spilte hovedrollen som Teddy. Teddy faller pladask for en fremmed kvinne i rød kjole (Kelly LeBrock), som han tilfeldigvis ser ute på gaten. Det skader nok ikke at kjolen hennes blåser opp, i beste Marilyn Monroe-stil, og avslører en bitteliten silketruse.

Teddy forsøker uten skrupler å lure Kellys rollekarakter til sengs, uten å bry seg altfor mye om at han har en kone hjemme. Da han til slutt lykkes med å få drømmekvinnen under dyna, viser det seg at også hun har en bedre halvdel, og det avsløres at også Teddys kone har sine eventyr på si’.

Kort fortalt er dette en forviklingskomedie der alle er utro så det synger. Det føles nesten unødvendig å nevne at den er basert på en fransk film. 

<b>SMELL­VAKKER:</b> Det er fullt forståelig at Kelly slo igjennom som modell. 
SMELL­VAKKER: Det er fullt forståelig at Kelly slo igjennom som modell. 

Åttitalls

Modellvakre Kelly var selvfølgelig perfekt for rollen, men det spørs om ikke filmens produsent Victor Drai hadde sine baktanker og var svært delaktig i at hun fikk rollen. Han og Kelly giftet seg i hvert fall i 1984, altså samme år som filmen kom ut. Kun to år senere tok ekteskapet slutt. Og allerede våren 1987 fikk hun en datter med sin nye utkårede, actionstjernen Steven Seagal. Ting skjer fort i Hollywood, og ikke bare på karrierefronten!

«Weird Science» kom året etter «The Woman in Red», i 1985, og er om mulig enda mer åttitalls. Så var den også regissert av John Hughes, mannen bak ikoniske åttitallsfilmer som «The Breakfast Club», «Pretty in Pink» og «Skulk med stil», for å nevne noen. Her møter vi to datanerder, et konsept som var relativt nytt på midten av åttitallet. Gutta har selvfølgelig null sjanse hos de peneste damene på skolen, og bestemmer seg derfor for å skape drømmekvinnen på datamaskinen sin. Altså en slags Frankenstein-historie iblandet store doser tenåringshormoner og åttitalls-hacking.

Den kunstig skapte drømmekvinnen er selvfølgelig Kelly LeBrock. Hun viser seg – også selvfølgelig – å ha magiske evner, som hun bruker i nerdenes favør. Før filmen er omme har hun sørget for at mobberne har fått svi, at de to nerdene blir kjæreste med de peneste jentene på skolen, og at ting er bare velstand – alt dette iført minimal eller særdeles tettsittende bekledning. Til stor jubel fra millioner av unge gutter i verdens kinosaler.

Her til lands fikk filmen for øvrig det kronglete navnet «Den eksplosive drømmekvinnen». 

<b>TIDSRIKTIG:</b> Når man er en kvinne skapt på data av to ten­årings­gutter på åttitallet, er dette antrek­ket man ender opp i. 
TIDSRIKTIG: Når man er en kvinne skapt på data av to ten­årings­gutter på åttitallet, er dette antrek­ket man ender opp i. 

Gjennombrudd og høydepunkt 

<b>UTEN EN RØD TRÅD:</b> «The Woman in Red» gjorde Kelly til et kjent ansikt også her i Norge. Her fra Vi Menn i 1985.
UTEN EN RØD TRÅD: «The Woman in Red» gjorde Kelly til et kjent ansikt også her i Norge. Her fra Vi Menn i 1985. Foto: faksimile vi menn

Disse to kassasuksessene var Kelly LeBrocks definitive gjennombrudd som skuespiller. De ble også karrierens desiderte høydepunkter, selv om hun holdt seg aktiv gjennom nittitallet i diverse actionfilmer og rett-på-video- komedier. Hun har også deltatt i diverse reality-programmer og dukket opp i spillefilmen «A Prince for Christmas» så sent som i 2015. 

Det er likevel rollene som drømmekvinne i «The Woman in Red» og «Weird Science» hun vil bli husket for, av millioner av middelaldrende menn som var tenåringsgutter med vannblemmer i hendene på åttitallet. Noen av dem har kanskje lest denne artikkelen, og blir inspirert til å dra på videokiosken for å leie seg en moviebox.

Filmikoner fra 80-tallet

<b>UNGDOMS-FAVORITT:</b> Phoebe Cates var også alle gutters drøm på åttitallet.

Åttitallets komedier var spekket med ­vakre, lettkledde jenter. Her er noen av 
dem vi husker best. 

Phoebe Cates 

En av få som kunne konkurrere med Kelly LeBrock om oppmerksomheten til tenåringsgutter på åttitallet. Mye takket være scenen i «Fast Times at Ridgemont High» fra 1982 («Hæla i taket» på norsk) der Phoebe kaster bikinitoppen. 

Bo Derek

Vi kommer ikke utenom Bo, som levde opp til tittelrollen i «Drømmekvinnen», selv om filmen kom på kino i 1979. Den levde uansett et langt liv på VHS-kassetter utover åttitallet. 

Daryl Hannah 

Spilte i flere storfilmer tidlig på åttitallet, ikke minst «Blade Runner» (1982), men rollen som havfrue i komedien «Splash» (1984) er den som sikrer henne en plass på denne listen. 

Jennifer Beals

Jennifer har spilt i mer enn 50 filmer, men alle husker henne fra dansefilmen «Flashdance» (1983). 

Kim Basinger

Slo igjennom som Bond-pike i «Never Say Never Again» (1983), men fikk publikum til virkelig å sperre øynene opp i den erotiske thrilleren «9 1/2 Weeks» (1986).

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 15 2021

Denne saken ble første gang publisert 09/04 2021.

Les også