Nato viste muskler

Gigantøvelse i nord

Vi Menn var til stede når NATO-transportene som skulle delta i gigantøvelsen Trident Juncture ankom Norge. Allerede fra dag én var de første styrkene på krigsstien.

Pluss ikon
<b>ILTRE:</b> Italienske tropper og utstyr var det første som ankom Norge til Nato-øvelsen Trident Juncture. Selv om de kom to måneder før øvelsen startet, var italienerne stridsklare.
ILTRE: Italienske tropper og utstyr var det første som ankom Norge til Nato-øvelsen Trident Juncture. Selv om de kom to måneder før øvelsen startet, var italienerne stridsklare. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
Sist oppdatert

En gruppe italienske soldater var først ute. Den 18. august i fjor gikk de i land i Åndalsnes og satte kurs mot Lesja, øverst i Gudbrandsdalen. Men allerede før de hadde rukket å slå sin første leir, havnet de i klammeri med det sivile norske samfunnet.

– Ingen god start på den enorme NATO-øvelsen «Trident Juncture» som kommer til å sette sitt preg på store deler av Norge denne høsten, erkjente øvingsledelsen den gang.

For øvelsen var en «High Visibility Excersise» – en høyprofiløvelse som er svært godt kommunisert både til medlemsland og omverdenen for øvrig. Men da lokalavisen GD ville dekke soldatenes ankomst, ble journalisten konfrontert av avdelingens kommandant, tatt med inn på et rom og fikk ordre om å slette bildene han hadde tatt av syv-åtte soldater i arbeid med å sette opp leir.

– NATO og Norge ønsker åpenhet rundt denne øvelsen, understrekteoberst Eystein Kvarving ved Forsvarets operative hovedkvarter.

<b>FLYFORBEREDELSER:</b> Amerikansk AV-8 Harrier II under trening i Bodø før øvelse Trident Juncture 2018. 130 fly var med i øvelsen.
FLYFORBEREDELSER: Amerikansk AV-8 Harrier II under trening i Bodø før øvelse Trident Juncture 2018. 130 fly var med i øvelsen. Foto: Jonas Selim / Forsvaret

Følges fra tribuner

Enorme dimensjoner

I Trøndelag, som blir hovedområde for Trident Juncture, øker innbyggertallet i øvingsperioden med like mange mennesker som det bor i Tønsberg by.

Det vil være 250 ulike ankomster for materiell og personell til 27 ulike ankomststeder. 180 er flytransporter, 60 er skipstransporter.

Hvis alle kjøretøyene som skal delta stilles etter hverandre, vil de rekke over en distanse på 92 kilometer – like langt som fra Oslo til Kongsvinger.

35 000 overnattingsplasser må etableres – det er over 10 000 flere enn antall hotell­senger i Oslo.

Det skal serveres 1,8 millioner måltider, leveres 4,6 millioner flasker med vann – og vaskes 660 000 kilo med klær.

Når Trident Juncture ble satt i gang for fullt 25. oktober i fjor, var det for å sette det norske og allierte totalforsvaret på prøve. De øvde seg på å kjempe både til lands og til vanns – og i lufta med. NATO-øvelsen var den største på norsk jord siden den kalde krigen. Over 40 000 soldater fra drøyt 30 land – med 10 000 kjøretøyer, 130 fly og 70 ulike fartøyer var i aksjon mellom 31. oktober og 7. november i fjor. En enorm øvelse i norsk målestokk, men liten i forhold til det russ­erne holder på med: 11.–15. september samme år deltok rundt 300 000 soldater, 36 000 kjøretøyer og 1000 fly i gigantmanøveren Vostok-
2018 i den østlige delen av landet.

– Trident Juncture er en politisk svært ønsket øvelse for Norge. Det er viktig at NATO har sine øyne rettet mot Norge.
Dette er en kjempemulighet for å få testet ut vår evne til å motta forsterkninger i et samarbeid med styrker fra hele NATO, fortalte oberst Eystein Kvarving ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) til Vi Menn.

De enorme operasjonene satte sitt preg på store deler av det sørlige Norge. Bilkøer, støy og tusenvis av soldater langs veier og rundt i terrenget preget bygder og veistrekninger som ble omfattet av Trident Juncture.

Stridshandlingene i øvelsen tok til fra 31. oktober. Men allerede dagen før gikk om lag 1000 soldater i land på Byneset utenfor Trondheim – foran rundt 500 VIP-gjester; statsledere, politikere og høyere offiserer fra en rekke land.

<b>VARM VELKOMST:</b> Trident Juncture skulle vise hvordan Nato, her ved Italia, kan komme Norge raskt til unnsetning. 
VARM VELKOMST: Trident Juncture skulle vise hvordan Nato, her ved Italia, kan komme Norge raskt til unnsetning.  Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

Vil ikke tirre

Øvelsens problemstillinger var alvorlig nok; Norge blir angrepet av det fiktive landet Mureius. Angrepet utløser en såkalt «artikkel 4-situasjon» i NATO, og utvikler seg raskt til en «artikkel 5-situasjon». Norge har behov for hjelp fra sine allierte, som svarer ut fra NATO-doktrinen om «én-for-alle-alle-for-én».

– Vi har en ny sikkerhetssituasjon i Europa, som begynte med invasjonen av Krim-halvøya i 2014. NATO så derfor behov for fornyet fokus på kollektivt forsvar, og å berolige enkelte medlemsland, sa viseadmiral Ketil Olsen, leder av Norges militærmisjon i Brussel, for en tid tilbake.

Ifølge militære norske ledere var en av hensiktene å sende et klart og tydelig signal til Russland og vise hva NATO-alliansen er i stand til, selv om Trident Junc­ture ikke foregikk direkte inn mot grensen til vår mektige nabo i øst.

– Vi ser ikke noe behov for provokasjoner eller for å heve spenningsnivået. Og da er 40 000 soldater ved grensen ingen god idé, forklarte generalløytnant Rune Jakobsen da han møtte pressen til briefing om øvelsen i fjor sommer.

<b>FLYTTEFOLK:</b> Offiserer fra Norge, Danmark, Tyskland, Belgia og USA var på befaring ved Borg kaiområde utenfor Fredrik­stad i forkant av øvelsen, der forsyninger skulle komme i land.
FLYTTEFOLK: Offiserer fra Norge, Danmark, Tyskland, Belgia og USA var på befaring ved Borg kaiområde utenfor Fredrik­stad i forkant av øvelsen, der forsyninger skulle komme i land. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

Sivil test

På bakken foregikk stridighetene for det meste i et område fra Trondheim og sørover mot Rena. Sjødelen foregikk i områder i Norskehavet og Nordsjøen, samt mindre områder i Østersjøen og Skagerak. Luftstridighetene foregikk over hele Midt-Norge, inn i deler av Sverige og Finland – i tillegg til betydelige områder over havet.

« Dette er en kjempemulighet
for å få testet ut vår evne til å motta forsterkninger.

Øvelsen ble også en test for totalforsvaret, som er den samlede innsatsen fra nasjonen i krise og krig – militært og sivilt. For i en krise vil en rekke sivile yrkesgrupper og bransjer kunne bli berørt. Blant disse er helse­vesenet, transport, landbruk, næringsmiddelindustri, mediene og bygg og anlegg – og disse fikk også trening og ble testet under Trident Juncture.

– Forsvaret vil samarbeide med en lang rekke sivile aktører om ikke minst logistikk, drivstoff og alle slags forsyninger. Til øvelsen har for eksempel Bane Nor laget egne lasteramper til tog, slik at man skal kunne frakte pansrede kjøretøyer tvers gjennom landet, forklarte Kvarving i forkant av øvelsen.

– Trident Juncture er viktig for oss, sier direktør Cecilie Daae i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

– Vi jobber etter et prinsipp om at det ikke spiller noen rolle hva vi treffes av, enten det er klima, sikkerhetspolitiske situasjoner eller andre ting. Det viktigste er at den generelle beredskapen er på plass.

<b>UNDER OPPSIKT:</b> Det første utsyret som skulle være med på den store NATO øvelsen Trident Juncture 2018 ankom Åndals­nes under oppsyn av norske soldater.
UNDER OPPSIKT: Det første utsyret som skulle være med på den store NATO øvelsen Trident Juncture 2018 ankom Åndals­nes under oppsyn av norske soldater. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

Data-krasj

Allerede lenge før øvelsen var i gang ble det avdekket store logistikkproblemer mellom Norge som vertsnasjon og NATO. Aftenposten avslørte nylig at datatrøbbel har ført til at skip og avdeli­ng­er har vært meldt på vei til Norge, uten at de har dukket opp på de aktuelle datoene, eller at de har uteblitt helt. Datasystemet som skal sørge for automatisk flyt av informasjon om blant annet transport og forflytning, har ikke fungert. Problemene skal ha vakt betydelig bekymring ved NATOs militære hovedkvarter.

Den voldsomme aktiviteten ga også at lokalt næringsliv i øvingsområdet god omsetning, samlet om lag 1,7 milliarder kroner, har Forsvaret beregnet. For dem som bor i om­rådet var imidlertid øvelsen en test for tålmodigheten. Særlig i trafikken.

– Av og til må sivil trafikk stanses helt, blant annet på grunn av vektbegrensning på broer. Vi jobber for at dagliglivet skal bli minst mulig berørt, men tilstedeværelsen vil absolutt merkes, forklarte sjefen for FOH Rune Jakobsen.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 21/08 2019, og sist oppdatert 19/08 2019.

Les også