Kler seg nakne på jobb for å hylle kvinnen

– Tradisjonelle feminister har ødelagt mye

Her er Colette (37). Om noen timer er hun Ebony Silk – på vei inn i rollen som superhelt. Men til forskjell til andre superhelter, skal hun kaste klærne på en scene.

Pluss ikon
<b>DIRTY DANCING:</b> Peluche De Pontoise fra Finland utvikler historien fra filmen.
DIRTY DANCING: Peluche De Pontoise fra Finland utvikler historien fra filmen.
Sist oppdatert

– Nakenhet? Det har jeg et helt avslappet forhold til. Vi er født nakne, sier den 37 år gamle kvinnen mens hun rusler over broen i Vigelandsparken i Oslo sentrum.

<b>TILKNEPPET OG PÅKLEDD:</b> Men nakenhet er det mest naturlige Ebony Silk, alias Colette, kan tenke seg.
TILKNEPPET OG PÅKLEDD: Men nakenhet er det mest naturlige Ebony Silk, alias Colette, kan tenke seg.

Tilkneppet College-jakke, omfangsrikt skjerf, lue på hodet. For de andre turistene i Frognerparken er kanskje det siste det eneste iøyenfallende.

Sex-industrien

De vet jo ikke at Colette er kommet til Oslo for å kaste klærne. Men da må hun gjennom et hamskifte først. Bli «Ebony Silk», en internasjonal stjerne blant burlesque-danserne.

– Vi er jo en del av sex-industrien, sier hun.

– Men vi skiller oss fra resten av sex-industrien på noen helt vesentlige punkter.

Inntil videre er det hensynet til en gryende forkjølelse som styrer antrekket.

<b>VIKTIGE DETALJER:</b> Alt er klart, til og med esken med «rocks», brosjeaktige plater Ebony Silk som skal limes fast i brystvortene.
VIKTIGE DETALJER: Alt er klart, til og med esken med «rocks», brosjeaktige plater Ebony Silk som skal limes fast i brystvortene.
<b>FULL SAL VENTER:</b> Oslo Burlesque festival er en suksess allerede før starten, konstaterer og produsenter Carina Carlsen og Rikke Olsrud. Carina opptrer, Rikke nøyer seg med å arrangere. Til venstre; Rikkes sønn med burlesque-tilnavnet «Baby Balboa».
FULL SAL VENTER: Oslo Burlesque festival er en suksess allerede før starten, konstaterer og produsenter Carina Carlsen og Rikke Olsrud. Carina opptrer, Rikke nøyer seg med å arrangere. Til venstre; Rikkes sønn med burlesque-tilnavnet «Baby Balboa».
<b>KLER PÅ FOR Å KLE AV:</b> Anne Adiction (t.v.) Bustie La Tish og Ebony Silk.
KLER PÅ FOR Å KLE AV: Anne Adiction (t.v.) Bustie La Tish og Ebony Silk.

Avkledd styrke

<b>PÅ REISE:</b> Ebony Silk har flere ulike fore­stillinger og figurer hun turnerer med. Til Oslo reiser hun med super­helten «Storm» fra X-men-filmene. Men tilpasset Burlesque-dansen.
PÅ REISE: Ebony Silk har flere ulike fore­stillinger og figurer hun turnerer med. Til Oslo reiser hun med super­helten «Storm» fra X-men-filmene. Men tilpasset Burlesque-dansen.

Tilbake på hotellrommet i Oslo sentrum åpner Colette kofferten med innholdet som gjør henne til Ebony Silk. Plaggene hun viser viser frem er minimale. Det eneste som er stort er den hvite kappen. Folk som er kjent i film- og tegneseriegiganten Marvels superhelt-verden, vil kjenne igjen kostymet til «Storm», en av de få kvinnelige superheltene.

<b>LETT KOSTYME:</b> De som er inne i Marvels superhelt-univers vil kjenne igjen en av de ytterst få kvinnelige superheltene «Storm» i utstyret til Ebony Silk.
LETT KOSTYME: De som er inne i Marvels superhelt-univers vil kjenne igjen en av de ytterst få kvinnelige superheltene «Storm» i utstyret til Ebony Silk.

På filmlerretet er Storm blitt fremstilt av stjerner som Hale Berry (kanskje mest kjent som Bond-dame) gjennom flere X-men-filmer. Men til forskjell fra Hale Berry, har Ebony Silk ikke tenkt å vente med å kaste kostymet til hun er ute av rampelyset og tilbake i garderoben.

– Storm-skikkelsen er ikke bare et kostyme. Hun underbygger det jeg det jeg vil fortelle, viser sider ved meg selv med litt mer glamour og selvsikkerhet, sier Ebony Silk.

For når hun kaster klærne som danser er det ikke primært for å vise frem kroppen sin, men å vise frem en historie om henne selv.

<b>HEKTISKE FORBEREDELSER:</b> Teaterlokalet i Oslo sentrum domineres av kropper, hud, sminke og burlesque-utstyr til slags før forestillingen «Sexy Saturday»
HEKTISKE FORBEREDELSER: Teaterlokalet i Oslo sentrum domineres av kropper, hud, sminke og burlesque-utstyr til slags før forestillingen «Sexy Saturday»
<b>FORSTERKNING:</b> Styrke og selvsikkerhet er sider Ebony Silk ønsker å forsterke gjennom sin forestilling. 
FORSTERKNING: Styrke og selvsikkerhet er sider Ebony Silk ønsker å forsterke gjennom sin forestilling. 
<b>OPPTAKT:</b> BH›en av, og så nærmer klimaks seg på scenen. Tilkneppet blir åpen og tydelig.
OPPTAKT: BH›en av, og så nærmer klimaks seg på scenen. Tilkneppet blir åpen og tydelig.
<b>MØTER BLIKKENE:</b> − Ser du over hodene til publikum, blir du  bare en danser. Formidle er noe gjør du gjennom blikkontakt, mener Ebony Silk.
MØTER BLIKKENE: − Ser du over hodene til publikum, blir du  bare en danser. Formidle er noe gjør du gjennom blikkontakt, mener Ebony Silk.

Grovkornet

– Det er noe av kjernen i Burlesque, sier Carina Carlsen.

Som organisator i Oslo Burlesque-festival har hun invitert Ebony Silk som ett av de store trekkplastrene under fem dager med det fin-kulturelle muligens vil kalle «utagerende festing».

– Burlesque-dansere inntar en rolle på scenen som forteller om drømmer, savn, problemer, nederlag, men også om styrke, humor, glede. Vi gjør det vi gjør uten å be om unnskyldning, sier Carlsen.

Historiene er pakket inn i korte opptredener preget av glitter, fjær, outrerte kostymer – og nakenhet.

<b>FYRVERKERI:</b> Anne Addiction fra England.
FYRVERKERI: Anne Addiction fra England.
<b>FULL KONTROLL:</b> Ebony Silk fester grepet om publikum.
FULL KONTROLL: Ebony Silk fester grepet om publikum.

Latterliggjør den tradisjonelle kvinnerollen

<b>FREKT:</b> Sexy, men ikke for nærme.
FREKT: Sexy, men ikke for nærme.

«Burlesque» beskrives gjerne som «grovkornet komedie» (se faktaboks). Slektskapet til komisk opera og stand-up komedie er like sterkt som til strip-tease. Fra scener i lugubre klubber bortgjemt i mørke smug og skumle bakgater, har burlesque tiltrukket seg rampelyset og funnet veien til etablerte showscener. I dag er burlesque akseptert som kunst- og kulturutrykk, og burlesque-danserne anerkjent som uskikkelige artister som utfordrer grenselandet mellom kunst og umoral.

– Mange av forrige generasjons feminister tar avstand fra burlesque fordi de mener nakenheten er kvinneundertrykkende. Og det skjønner jeg jo, dersom de anser det som en glamorisering av en ganske mørk sexindustri. For meg er burlesque rendyrket feminisme hvor vi latterliggjør den tradisjonelle kvinnerollen, snur opp-ned på den og blir sterkere. Det at det er sexy er en stor bonus, sier Carina.

Til daglig er hun rådgiver på Likestillingssenteret og forsker på kroppspress.»

<b>STEARIN:</b> Lilly Lustre slukker lyset
STEARIN: Lilly Lustre slukker lyset

Forsker og rådgiver

– Vi anser oss også som feminister. Vi viser frem våre kropper fordi vi vil, og har en mening med det. Og vi bestemmer selv forutsetningene for hvordan vi vil opptre, sier Carina Carlsen, som også er burlesque-danser under kunstnernavnet «Fifi von Tassel».

– For meg er det viktig å kunne være både Carina som lever av å være forsker og rådgiver i det offentlige – og Fifi von Tassel som er mye, stort og utfordrende. Jeg hadde ikke klart å være bare én av dem hele tiden. Det hadde blitt slitsomt.

– Når går du over fra å være Carina til å bli Fifi?

– Når jeg setter på meg de lange løs-øyenvippene i garderoben bak scenen.

Vil bestemme selv

– Tradisjonelle feminister har ødelagt mye, sier Ebony Silk.

– Noen har et overdrevet beskyttelsesinstinkt overfor oss. De burde la oss bestemme selv. De samme fikk presset igjennom at Formel 1-sporten skulle kvitte seg med de lettkledde kvinnene. Men disse kvinnene søkte til miljøet helt frivillig. De likte å vise seg frem, de var interessert i motorsport, i å reise rundt, og kanskje sole seg i glansen av stjernene. Og så ble de fratatt jobben fordi noen kvinner mente at kvinnene ble «objektivisert». Kunne de ikke få velge selv? Ebony Silk er blitt til fordi jeg ønsker det, understreker hun.

Hun er utdannet innenfor personaladminstrasjon. Til daglig jobber hun for en veldedig organisasjon som har etablert et bo- og arbeidstilbud for folk med lærevansker og folk som sliter med å finne seg til rette i det vanlige arbeidsliv, autister blant annet.

Seks ulike programmer

For 11 år siden ble hun introdusert for burlesque av en venninne. Ebony hadde bakgrunn fra dans, ballett og stepping, men dette var noe mer:

– Jeg ble tiltrukket av det tidløse og av den personlige utfordringen. Mange av dem som driver med burlesque dans har en historie, og ønsker å vise seg frem slik de er. Det skaper et åpent og spennende miljø, sier Ebony Silk.

I syv år har hun vært profesjonell burlesque-danser. Hun har seks ulike programmer med ulike kostymer, ulike temaer og variende mengde klær som kastes når hun er på scenen:

– Tre helger i måneden reiser jeg på ulike show og festivaler. Honoraret er høyt nok til at jeg kan engasjere gode designere og utvikle kostymer, og reise rundt uten i hvert fall å tape penger.

Glitter-Storm

Ebony Silk og hennes versjon av «Storm» trår gradvis ut av Colettes røde one-piece-drakt. I garderoben bak scenen på en av Oslos mest tradisjonsrike klubber, en gang kjent som Leopard Club/«Leppa», nå Elsker, flyttes glitter og glamour fra esker og flasker over på kropper og klær. Trengselen tiltar når strutsefjær, kapper og omfangsrik hodepryd anbringes på danserne.

– Det er så mye glitter i omløp at da jeg sist var hos gynekologen, satte han på musikken fra «Saturday Nigh Fever» før undersøkelsen, orienterer konfransier og burlesque-artist Kiki de Ville.

– Det tar én time å bli «Storm», sier Ebony Silk.

Og da skal hele kroppen til pers. Sminke legges med presisjon, «rocks» limes på brystvorter:

–... men knallsterkt lim. Det løsner bare ved varme. Ingen spøk å ta av heller.

I garderoben råder ro, sindighet, vennlighet – på scenen noen meter unna er det drama, opprør og oppgjør som gjelder.

Bestemmer over publikum

Salen fylles opp med publikum. Oslo Burlesque festivals «Sexy Saturday» er forlengst utsolgt. Anslagsvis 80 prosent er kvinner. Noen er kledd i latex, andre i selskapskjoler, atter andre i olabukser. Blant tilskuerne er Mal, i burlesque-kretser kjent som «Papa Silk», Ebonys kjødelige opphav. Han har vært i Norge før; – som soldat.

– På vintertrening på Voss og Bardufoss som bakkemannskap for helikoptre i Royal Air Force, forteller han.

– Men denne siden av Norge har jeg ikke sett. Og den fascinerer meg. Trøkket i salen er utrolig. Det er som om kvinnene i salen ønsker seg opp på scenen for å opptre selv med sin historie, selv om sviktende mot holder dem igjen. Foreløpig.

Tenker på sex

Mot slutten av tre timer show med historier, personlige utleveringer, ap og løyer, på- og særlig avkledning, inntar hovedatraksjonen Ebony Silk scenen. Formiddagens hoste og snufsing under lue i Frognerparken er historie, forkjølelsesblanke øyne er skjult bak linser. Det omfangsrike kostymet turneres med små og bevisste bevegelser i takt med musikken. Antydning av styrke skjer i form av hint som sier «se, men ikke røre».

– Det er det som gjelder. Jeg styrer hvor mye jeg vil egge og vise.

– Har det slått deg at menn i salen kan tenke på sex når du står tilnærmet naken foran dem på scenen?

– Ja. Men bare når jeg tillater det. Det er det som er spesielt med Burlesque sammenliknet med striptease. Alt som involverer nakenhet i bevegelse har islett av sex. Men Burlesque handler om mer enn å fjærne plagg. Det er vi kvinner som og bestemmer hvor intime vi tillater publikum å bli. Burlesque er den delen av sex-industrien der kvinner dominerer selv, der den som opptrer er subjekt og ikke objekt, sier Ebony Silk, og legger til:

– Jeg driver med Burlesque fordi jeg vil. Og for å bevare forstanden.

BURLESQUE

Opprinnelig betegnelse på røff revysjanger fra USA fra 1850-tallet som spilte mer på sex enn de tradisjonelle showene. Tydelige elementer av komikk, parodi, imitasjon og latteriggjøring av det selvhøytidelige.

Hadde tvilsomt rykte, ettersom prostituerte ofte sto for opptredenen i klubber med spritservering. Kom etter hvert ut på større scener med store påkostede show. 

Utspring i New York, men spredde seg til Europa, særlig Paris, Wien, London og Berlin. Burlesque ble til folkeunderholdning og har etter en oppblomstring på 1990-tallet nådd stor utbredelse. Flere festivaler arrangeres over hele verden, blant annet i Oslo hver høst.

I Oslo teller miljøet opp mot 40 dansere, nye miljøer er under etablering blant annet i Trondheim.

Denne saken ble første gang publisert 19/11 2019, og sist oppdatert 18/11 2019.

Les også