HISTORISK

Først under Nordpolen

Verdens første ubåt drevet av atomkraft ble også det første fartøyet som passerte under den geografiske Nordpolen.

<b>JULES VERNE:</b> Fartøyet var passende nok døpt USS Nautilus.
JULES VERNE: Fartøyet var passende nok døpt USS Nautilus. Foto: U. S. Navy/Wikimedia Commons
Sist oppdatert

USS «Nautilus» var det første fartøyet som passerte under den geografiske Nordpolen. Bragden skjedde klokken 23.15 amerikansk østkyst-tid 3. august 1958.

«Nautilus» (SSN-571) var en 97,5 meter lang ubåt, og den første i verden som ble drevet med atomkraft. Fartøyet ble bygd i Groton i Connecticut, døpt og sjøsatt i januar 1954 og gjort operativt 30. september samme år. Denne angrepsubåten hadde samme navn som en rekke andre ubåter, alle oppkalt etter kaptein Nemos ubåt i Jules Vernes roman «En verdensomseiling under havet».

Rekord på rekord

Den amerikanske «Nautilus» ble drevet av en S2W atomreaktor som gjorde at den kunne være neddykket i adskillig lengre tid enn en dieselelektrisk ubåt. Helt fra starten av tjenesten, som var 11. januar 1955, noterte derfor denne ubåten med en bredde på 8,5 meter og en dybdegang på 7,9 meter, seg for et økende antall nye rekorder.

LES OGSÅ: Disse haiene er mest vanlige i norske farvann

Top Secret

Ubåten hadde et mannskap på 13 offiserer og 92 menige. Skipssjef var kommandør William R. Anderson. Våren og sommeren opererte «Nautilus» langs USAs vestkyst. Fra Seattle begynte hun på den topp hemmelige «Operation Sunshine». Oppdraget var å gjennomføre en reise under Nordpolen.

Fartøyet støtte øyeblikkelig på problemer i form av dyptliggende is i det grunne Tsjuktsjerhavet. Det gjorde derfor vendereis til Pearl Harbor på Hawaii i avvente av bedre forhold. 23. juli var ventetiden over, og kursen ble satt nordover igjen.

LES OGSÅ: (+) Libertyskipene var med på å vinne andre verdenskrig

Vanskelige forhold

Det var fare for å få vist unøyaktig retning med både magnetisk kompass og gyrokompass når man skulle passere 85 grader nord, men et nybygd gyrokompass sørget for nøyaktighet.

Det første dykket under Beringstredet, der is fantes opptil 18 meter under overflaten, måtte gis opp, for det var ikke nok plass til at ubåten kunne passere mellom isen og havbunnen. Men det neste forsøket gjennom en kanal nær Alaska-kysten ble vellykket.

Ubåten fortsatte nordover. Klokken 23.15 EST (amerikansk østkyst-tid) den 3. august 1958 ble «Nautilus» det første fartøyet som nådde frem til den geografiske Nordpolen, under isen. Hele besetningen lyttet åndeløst til kommandør Andersons stemme gjennom høyttaleren. Etter en kort tale og nedtelling kunne han utbryte:

– For verden, vårt land og marinen: Nordpolen!

Moralsk seier

De hadde nådd målet: 90 grader nord. «Nautilus» snudde og satte kursen sørover. Etter 96 timer og 2940 kilometer under vann brøt ubåten overflaten et sted i Grønlandshavet. Derfra fortsatte den til Isle of Portland i England og videre til havnebyen New London i den amerikanske delstaten Connecticut.

Den historiske reisen ble en kjærkommen gevinst for amerikanerne. De hadde friskt i minne at sovjetrusserne hadde skutt opp Sputnik 1-satellitten, noe som viste at det fra Sovjetunionen kunne skytes opp atomstridshoder over store avstander.

Men landet manglet en atomdrevet ubåt. «Nautilus» ble derfor en viktig moralsk støtte for amerikanerne.

Deltok i blokaden av Cuba

«Nautilus» gjennomførte tester til forbedring av antiubåtvåpen, og høsten 1962 deltok fartøyet i marineblokaden av Cuba. Deretter hadde den et to måneder langt opphold i Middelhavet. Ubåten ble overhalt for andre gang i 1967 og kom tilbake til New London i 1968.

LES OGSÅ: Norske ofre i spansk krig

Museum

Våren 1979 seilte «Nautilus» fra Groton, der den altså var blitt bygd og sjøsatt 25 år tidligere. 26. mai ankom hun Mare Island Naval Shipyard i Vallejo i California og ble tatt ut av tjeneste.

Fartøyet ble strøket fra marineregisteret 3. mars 1980 og har siden 1986 fungert som museum. Det mottar omkring 250 000 besøkende i året.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 21/07 2019, og sist oppdatert 16/07 2019.

Les også