Johnny Haglund blant rester av Sovjet

Armenias giganter fra fortiden

Ikke alle klarte overgangen like godt da Sovjet ble visket ut av verdenskartet for 30 år siden. I Armenia står Sovjets giganthoteller som dystre og øde monumenter over en svunnen tid.

<b>ONDSKAPENS HOTELL:</b> Skal ikke nekte for at dette gamle, massive hotellet i Arzni, ikke langt fra hovedstaden Jerevan, har en del til felles med hotellet fra «The Shining». Men jeg fant aldri noen Jack Nicholson på innsiden. Underlige lyder og lukten av sigarettrøyk uten en røyker, derimot, det kjente jeg på nært hold.
ONDSKAPENS HOTELL: Skal ikke nekte for at dette gamle, massive hotellet i Arzni, ikke langt fra hovedstaden Jerevan, har en del til felles med hotellet fra «The Shining». Men jeg fant aldri noen Jack Nicholson på innsiden. Underlige lyder og lukten av sigarettrøyk uten en røyker, derimot, det kjente jeg på nært hold. Foto: Haglund, Johnny
Publisert

Som en lang, tynn strek strekker den smale veien seg innover en overgrodd løvskog. Atmosfæren er som i en skrekkfilm, og når det enorme bygningskomplekset dukker opp mellom trærne til lyden av kråkeskrik, kjenner jeg det pirrer.

Forlatt, ødelagt og ensomt. Med trær og busker som har grodd opp der fornemme hotellgjester engang i tiden ­spankulerte mellom middagen og kveldsvodkaen.

Nå er alt stille.

<b>HØYREIST:</b> Et 13 etasjer stort hotell, forlatt og ensomt, strekker seg inn i himmelen. En merkelig opplevelse å gå rundt her mutters alene.
HØYREIST: Et 13 etasjer stort hotell, forlatt og ensomt, strekker seg inn i himmelen. En merkelig opplevelse å gå rundt her mutters alene. Foto: Haglund, Johnny
<b>KNUST KUNST:</b> Et enormt veggmaleri dukker opp i kjelleren på et av hotellene. Fukt og forfall har gjort sitt, men fargene lyser opp selv så lenge etter Sovjetunionens fall.
KNUST KUNST: Et enormt veggmaleri dukker opp i kjelleren på et av hotellene. Fukt og forfall har gjort sitt, men fargene lyser opp selv så lenge etter Sovjetunionens fall. Foto: Haglund, Johnny
<b>KOMMUNIST-SIGNATUR:</b> En lysekrone henger i taket og veggene er malt i pastell­farger. Jeg besøkte Sovjet en gang som ung mann, og husker jeg bodde på et hotell som lignet dette. De samme fargene og samme byggestil.
KOMMUNIST-SIGNATUR: En lysekrone henger i taket og veggene er malt i pastell­farger. Jeg besøkte Sovjet en gang som ung mann, og husker jeg bodde på et hotell som lignet dette. De samme fargene og samme byggestil. Foto: Haglund, Johnny
<b>PELSKLEDD GUIDE:</b> En liten valp viser vei både inn og ut av det store sanatoriet. Her krabber vi begge ut etter nok en runde inne i det store bygget.
PELSKLEDD GUIDE: En liten valp viser vei både inn og ut av det store sanatoriet. Her krabber vi begge ut etter nok en runde inne i det store bygget. Foto: Haglund, Johnny

Historisk sus

Det er 30 år siden kommunistveldets fall. 30 år siden gjestene reiste hjem. Men hva er igjen etter dem?

Jeg slår på lykta og saumfarer bygget for å finne en inngang. Giganthotellet er overraskende lukket, selv etter så mange år. En liten hundevalp slår følge med meg, og denne viser vei til et åpent vindu. Dette er veien inn til ly for valpen og andre løshunder når vinteren setter inn.

Jeg klemmer meg inn i bygget, og blir møtt av et historiens sus. Jeg tråkker rester av ødelagte gjenstander, glassrester knaser under føttene mine. Likevel; overraskende mye er omtrent som det var den gang hotellet var i drift. Vegger og tak, lysekroner og møbler, gardiner og vinduer fra den gang Sovjet tok stor plass på verdenskartet.

<b>FALMENDE FILMER:</b> I kjelleren på et av hotellene finner jeg flere meter lange ruller med negativ film. Innholdet er hvisket bort av tidens tann. Vanskelig å si om det stammer fra den gang hotellet var et luksuriøst oppholdssted for kommunistene eller kanskje er det fra tiden etter?
FALMENDE FILMER: I kjelleren på et av hotellene finner jeg flere meter lange ruller med negativ film. Innholdet er hvisket bort av tidens tann. Vanskelig å si om det stammer fra den gang hotellet var et luksuriøst oppholdssted for kommunistene eller kanskje er det fra tiden etter? Foto: Haglund, Johnny
<b>BEHANDLING:</b> I sanatoriet finner jeg et rom med menger av gamle krukker og flasker. Medisiner eller vitaminer? Vanskelig å si, men det hadde sikkert noe med behandlingen de utførte her i gamle dager.
BEHANDLING: I sanatoriet finner jeg et rom med menger av gamle krukker og flasker. Medisiner eller vitaminer? Vanskelig å si, men det hadde sikkert noe med behandlingen de utførte her i gamle dager. Foto: Haglund, Johnny
<b>TITTER INN:</b> Et enormt sanatorium står i et område kjent for varme kilder. Merkelig godt lukket og stengt. Men jeg fant til slutt en vei inn. Her står jeg på utsiden og kikker inn i det mørket senker seg og spøkelsene kommer ut.
TITTER INN: Et enormt sanatorium står i et område kjent for varme kilder. Merkelig godt lukket og stengt. Men jeg fant til slutt en vei inn. Her står jeg på utsiden og kikker inn i det mørket senker seg og spøkelsene kommer ut. Foto: Haglund, Johnny
<b>BYGGEPLASS:</b> Sovjet ville bygge en koloss av et hotell her også, men det ble aldri ferdig, forteller gjeteren Aslan. − Helt ubrukelig ble det ikke, jeg har sett armenske soldater trene her med helikopter og greier, forteller han.
BYGGEPLASS: Sovjet ville bygge en koloss av et hotell her også, men det ble aldri ferdig, forteller gjeteren Aslan. − Helt ubrukelig ble det ikke, jeg har sett armenske soldater trene her med helikopter og greier, forteller han. Foto: Haglund, Johnny
<b>TILBAKE I TID:</b> En lysekrone henger i taket og veggene er malt i pastellfarger. Veldig sovjetisk. Jeg besøkte Sovjet engang som ung mann, og husker jeg bodde på et hotell som lignet dette. De samme fargene og samme byggestil.
TILBAKE I TID: En lysekrone henger i taket og veggene er malt i pastellfarger. Veldig sovjetisk. Jeg besøkte Sovjet engang som ung mann, og husker jeg bodde på et hotell som lignet dette. De samme fargene og samme byggestil. Foto: Haglund, Johnny

Er det folk her?

Visstnok var dette et slags sanatorium, plassert ved varme kilder like i nærheten.

Jeg rusler først ned i kjelleren. Trapper står fortsatt, de fleste synes å være i god stand. Heissjakten er der, tom, mørk og dyp.

Brått dukker det opp farger. Et stort veggmaleri trer frem fra mørket.

Jeg vandrer videre opp etasjene. Her og der slipper det svake kveldslyset inn. En stor hall ble sikkert brukt til å vise film. Eller ­kanskje var det oppvisning, foredrag eller lignende her?

På gulvet ligger flere titalls meter med gammel negativfilm. Bildene på filmene er visket ut. Vanskelig å si om det stammer fra den gang hotellet var et luksuriøst oppholdssted for kommunistene eller kanskje er det fra tiden etter?

Jeg klatrer videre oppover.

<b>FAMLENDE BILDER:</b> Fra en oppslagstavle i det gamle sanatoriet.
FAMLENDE BILDER: Fra en oppslagstavle i det gamle sanatoriet. Foto: Haglund, Johnny
<b>SKOGEN TILBAKE:</b> Men det tar tid før vegetasjon klarer å overmanne de massive byggene Sovjet reiste. Fra et 13 etasjer stort, forlatt hotell i Arzni.
SKOGEN TILBAKE: Men det tar tid før vegetasjon klarer å overmanne de massive byggene Sovjet reiste. Fra et 13 etasjer stort, forlatt hotell i Arzni. Foto: Haglund, Johnny
<b>ENORMT:</b> Ved Sevan Innsjøen, ligger dette massive hotellet. Det må ha vært minst 1000 rom her, men hotellet kom aldri i drift. Sovjet kollapset rett før hotellet sto ferdig.
ENORMT: Ved Sevan Innsjøen, ligger dette massive hotellet. Det må ha vært minst 1000 rom her, men hotellet kom aldri i drift. Sovjet kollapset rett før hotellet sto ferdig. Foto: Haglund, Johnny
<b>SEVAN-INNSJØEN:</b> I kjelleren på et 13 etasjer stort og forlatt hotell i Arzni, finner jeg flere veggmalerier samt et foto. Bildet er av Sevan Innsjøen, en times kjøring herfra.
SEVAN-INNSJØEN: I kjelleren på et 13 etasjer stort og forlatt hotell i Arzni, finner jeg flere veggmalerier samt et foto. Bildet er av Sevan Innsjøen, en times kjøring herfra. Foto: Haglund, Johnny

Sigarettrøyk

Å sjekke ut alle rommene vil ta hele natten og mer til. Men jeg ­sjekker noen. Og i et av dem oppdager jeg noe underlig. Et teppe og en pute. Ved siden av står tomme flasker og sigarettsneiper. Her har det sovet noen – og kanskje bor han her fortsatt?

Og så blir det rart. For i det natten senker seg og jeg er på vei mot utgangen, stopper jeg for å ta et bilde av nok et stort rom med ­lysekrone og russiske slagord på veggen. Da kjenner jeg en svak eim av sigarettrøyk?

<b>RESTAURERER:</b> En armenskamerikaner har kjøpt et av Sevan Innsjøens giganthoteller fra Sovjettiden, og holder nå på med å restaurere det.<br/>– Jeg skal bygge det i USA stil, med store rom, store senger og bad, forteller han før han spinner av gårde i sin store amerikanske bil.
RESTAURERER: En armenskamerikaner har kjøpt et av Sevan Innsjøens giganthoteller fra Sovjettiden, og holder nå på med å restaurere det.
– Jeg skal bygge det i USA stil, med store rom, store senger og bad, forteller han før han spinner av gårde i sin store amerikanske bil.
Foto: Haglund, Johnny
<b>GUIDE I PELS:</b> En liten valp viser vei både inn og ut av det store sanatoriet. Her krabber vi begge ut etter nok en runde inn i det store bygget.
GUIDE I PELS: En liten valp viser vei både inn og ut av det store sanatoriet. Her krabber vi begge ut etter nok en runde inn i det store bygget. Foto: Haglund, Johnny

Er det noen her?

<b>KART:</b> Jeg var innom seks slike store, massive hoteller. Noen av dem ligger nær hverandre, som i Arzni, hvor det er varme kilder. Prikkene indikerer stedene hvor bildene jeg har tatt er fra.
KART: Jeg var innom seks slike store, massive hoteller. Noen av dem ligger nær hverandre, som i Arzni, hvor det er varme kilder. Prikkene indikerer stedene hvor bildene jeg har tatt er fra.

Hva som gjør det hele enda mer underlig, er at på utsiden av hotellområdet, på andre siden av den tynne skogen som omgir giganten, er det en slags pub eller lignede. Herfra kommer glade lyder av musikk og sang, folk og dansing.

Men kilden til lukten av en tent sigarett er nærmere. Det føler jeg meg sikker på. Men ingen mennesker havner i lyskjeglen fra lykten min i det jeg leter meg vei ut av den gamle bygningen …
… og tilbake til nåtiden.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 61 2021

<b>FRA BEDRE TIDER:</b> En båt fra Sovjettiden står ved et av de enorme hotellene ved bredden av Sevan Innsjøen.
FRA BEDRE TIDER: En båt fra Sovjettiden står ved et av de enorme hotellene ved bredden av Sevan Innsjøen. Foto: Haglund, Johnny
<b>BÅL PÅ ROMMET:</b> Etter jordskjelvet i 1988, valgte styresmaktene å stenge Armenias kjernekraftverk i 1989. De slo det ikke på igjen før i 1995. Strøm ble en mangelvare, og i denne dalen kan det raskt bli 20 minusgrader. Flyktningen fyrte derfor bål inne på rommene. For å holde varmen og for å lage mat.
BÅL PÅ ROMMET: Etter jordskjelvet i 1988, valgte styresmaktene å stenge Armenias kjernekraftverk i 1989. De slo det ikke på igjen før i 1995. Strøm ble en mangelvare, og i denne dalen kan det raskt bli 20 minusgrader. Flyktningen fyrte derfor bål inne på rommene. For å holde varmen og for å lage mat. Foto: Haglund, Johnny

Huset flyktninger

26. desember 2021 er det nøyaktig 30 år siden Sovjetunionen falt. Men ikke alt kollapset. 

Etter Sovjet hadde ikke Armenia penger til å tenke på hoteller og slikt. Dessuten ville mange armenere som bodde i Aserbajdsjan hjem til Armenia.

Aslan (57), en gjeter jeg møter utenfor et av hotellene, forteller at mange innså at fremtiden som kristen kanskje ville bli mindre utfordrende i Armenia enn i muslimske Aserbajdsjan. En rekke ­flyktninger kom derfor til Armenia.

− Men hvor skulle de bo? spør Aslan retorisk og gir selv svaret.

− De flyttet inn på hotellene fra Sovjetsamveldet, og mange ble boende der helt frem til 1994. Etter jordskjelvet i 1988 valgte ­styresmaktene å stenge Armenias kjernekraftverk. De slo det ikke på igjen før i 1995. Strøm ble en mangelvare, og i denne dalen kan det bli 20 minusgrader. Flyktningene fyrte derfor bål inne på ­rommene for å holde varmen og lage mat.

Denne saken ble første gang publisert 17/12 2021.

Les også