Holder du allerede på å komme ut av den nye, sunnere kursen du satte ved årsskiftet?

Her er alle de smarte triksene du skal ha i bakhodet når du vil stumpe røyken, kose mer i hverdagen eller nyttårsforsettet over alle nyttårsforsetter; slanke deg.

Tilbake til hverdagen

Året ligger fremdeles foran deg, og med det kommer gjerne ønsket om endring.

I tankene er de fleste av oss klare for både en sunnere livsstil og mindre stress i det nye året, men det er så utrolig lett å glemme de gode forsettene når hverdagen igjen har kommet snikende...

Et godt tips må derfor være å lage forsetter du faktisk er i stand til å holde!

Legg listen lavt

Det er ikke så vanskelig hvis du bare unngår å legge listen for høyt, og går inn for å love deg selv kun å gjøre endringer du vil trives med både på kort og lang sikt.

- Finn ut hva du virkelig vil oppnå med forsettet ditt, sier coach Ingrid Husan til Norsk Ukeblad.

Noen gode råd for å nå et mål:

- Formuler målet positivt. Det vil si at du finner frem til hva du ønsker i stedet for å beskrive hva du ikke ønsker, sier Husan.

- Identifiser deg med målet ved å formulere ønsket mål i presens. Altså: «Jeg er en energisk person» i stedet for «Jeg skal bli en energisk person», sier coachen.

- Skriv dagbok eller gjør endringene sammen med en venn, anbefaler hun.

- Lag en «målvegg» eller collage som du jevnlig ser på, som viser symboler eller bilder av deg i målet, råder hun.

- Finn rollemodeller som du kan studere og etterfølge handlingene til, sier hun.

Her er Husans og fem andre eksperter sine tips til hvordan du kan lykkes med seks vanlige forsetter:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!