- Det finnes ingen seriøs forskning som viser at detoxkurer virker, så jeg kan ikke se noen gode grunner til å gjennomføre en slik kur, sier ernæringsprofessor ved Universitetet i Oslo Christian A. Devon.

Ifølge Devon er det ingenting som skylles ut i løpet av en slik kur som ikke kroppen er i stand til å ordne opp i selv, men til tross for manglende forskningsresultater bruker mange av oss mye penger på slike produkter.

- Mange er ute etter kjappe, billige og lettvinte luriumkurer. Antagelig skyldes dette en kombinasjon av manglende kunnskap og at de leser for mye ukebladstoff, mener ernæringsprofessoren.

Flotte løfter

En detoxkur består gjerne av urteekstrakter eller te-produkter som du bruker et par dager eller en ukes tid.

Samtidig skal man delvis faste, og gjennomfører man etter oppskriften loves det raske og gode resultater.

- Kurene lover deg å rense kroppen for masse avfallsstoffer og miljøgifter og skal dessuten gi deg en følelse av renhet og letthet. Hadde de bare virket slik da, sier ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen.

Ble syk av for mye vann

Engelske Dawn Page ble alvorlig syk etter langvarig vann-detox.

Årsaken skal ha vært at for mye vann skyllet livsviktige salter ut av kroppen hennes.

detox

LØK SOM DETOX: Kroppen skal selv være i stand til å ordne med avgifningen hvis du tilfører rikelig med sunn mat. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Derfor tisser du mer under detoxkuren:

  • Urtene virker vanndrivende
  • Du drikker mer enn ellers

Under normale omstendigheter skal du ikke trenge mer enn 30 milliliter vann per kilo kroppsvekt, hver dag.

Føler deg renset

Hun mener den følelsen av renhet, redusert vekt og økt overskudd som kommer med en detoxkur kan sammenlignes med opplevelsen du har etter en runde med omgangssyke.

- Du er tom innvendig og føler deg rett og slett renset. Det ligger jo ikke mye igjen, sier hun.

Tungmetallene og miljøgiftene er du ifølge Mathisen likevel ikke kvitt. De er nemlig hovedsakelig fettløselige stoffer, hvilket betyr at de lagres i fettet i kroppen.

I tillegg lagres noen stoffer i skjelettet og i vev som indre organer.

- Skal disse stoffene ut av kroppen, må du altså få fettet i sirkulasjon slik at de settes fri igjen, sier hun.

Vanndrivende urter

Å ta et urteekstrakt gjør som regel at man får behov for å tisse mye, og dette er liksom et tegn på at kuren virker.

Da ser man jo at utskillelsen av avfallsstoffene har startet.

Therese F. Mathisens beste detoxtips:

Spis fiberrikt

Velg grovt brød, havregryn og grønnsaker

Drikk vann

Få i deg rikelig med vann hver dag. Gjerne to liter, samt en halv til en liter ekstra på treningsøkter

Tren regelmessig

Svetten og den fysiske utfoldelsen virker rensende på hud, forbrenning og det mentale

- Sannheten er at urtene, i likhet med te og kaffe, virker vanndrivende og øker urinproduksjonen. Ofte blir du også bedt om å drikke mye gjennom kuren, og dette vil jo også føre til at du tisser mer, sier hun.

Faste eller detox kan kanskje hjelpe deg å kickstarte slankekuren, men miljøgiftene forblir nok inne i kroppen din.

De løser seg jo kun i fett, og kan faktisk ikke skilles ut med vannet i urinen.

Renser bare tarmene

- Skulle detoxkuren føre til at du også får større avføringstrang eller diaré, gir også dette en følelse av renselse. Det eneste som renses er nok likevel tarmene, sier ernæringsfysiologen.

Stoffer som befinner seg inne i kroppen din, kan nemlig ikke komme seg ut i tarmene.

- Og ønsker du en slik renseeffekt på tarmen, trenger du egentlig ikke en detoxkur. Det kan du gjøre på en mye mer behagelig måte ved å få i deg mer kostfiber gjennom økt inntak av grønnsaker og grove kornprodukter eller ved å spise matvarer som øker avføringsbehovet. Rosiner, tørket aprikos og linfrø er typiske eksempler på slike matvarer, sier hun.

Detox med bivirkninger

Miljøgiftene er det som sagt derimot verre med, og det finnes også få medisinske måter å fjerne disse stoffene på.

- Dette kan imidlertid gjøres under medisinsk oppfølging, altså ikke på vanlige helse- og skjønnhetsklinikker, men bieffektene er kraftige og man blir ofte svært dårlig under behandlingsperioden. Trolig gjør det også mer skade å tvinge stoffene ut av kroppen enn det gjør å la dem være lagret passivt i vevet, mener Mathisen.

Mat som har positiv virkning på kroppens avgiftingssystem:

  • De fleste grønnsaker, men spesielt kål, løkfamilien og grønne grønnsaker
  • Alger som klorella og spirulina
  • Myseprotein
  • Protein generelt
  • Antioksidantrik mat som krydder, urter, kaffe, te, bær og frukt

Kilde: Fedon Lindberg

Komplisert system

Heller ikke lege og kostholdsekspert Fedon Lindberg er noen stor tilhenger av diverse detoxkurer.

Avgiftningssystemet i kroppen vår er nemlig svært avansert og er daglig avhengig av en rekke næringsstoffer fra maten for at det skal fungere optimalt.

- Kroppen trenger et godt fungerende avgiftningssystem som inkluderer lever, nyrer, hud, lunger og tarm, og den trenger det hele tiden. Ikke bare som en kort kur innimellom, sier Lindberg.

Få gode vaner

Han mener derfor at det er viktig å sørge for at kroppens eget detoxsystem fungere optimalt hver eneste dag.

Det hjelper uansett lite med en kort kur dersom du etterpå pøser på med giftstoffer i form av for eksempel røyk og frityrstekt mat.

- Det finnes gode vaner i hverdagen i forhold til kosthold og livsstil for øvrig som kan hjelpe kroppens avgiftingssystem, sier han.

Ved å tilføre rikelig med grønnsaker, frukt, bær og protein gjør du enkelt en god innsats for kroppens avfallssystem.

Skreddersydd behandling

Dersom man lurer på hvordan det står på innsiden av kroppen, finnes det ifølge Lindberg gode prøver som kan teste både nivå av belastning med tungmetaller og flere vanlige miljøgifter.

- Man kan dessuten undersøke kroppens evne til å kvitte seg med disse stoffene og ved hjelp av dette resultatet skreddersy nødvendig behandling. Dette er langt bedre enn hjemmesnekrede og lite gjennomtenkte trendkurer, sier han.

Les også:

15 ting som hjelper mot forkjølelse

Så ofte bør du bytte håndkle

Bli din egen personlige trener

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!