PAUSE I HVERDAGEN: Er du sint eller stresset, gå en tur før du reagerer. Fysisk aktivitet hjelper mot stress og får deg til å tenke positivt. Tar du en pause og reflekterer, får kroppen også tid til å hente seg inn.

PAUSE I HVERDAGEN: Er du sint eller stresset, gå en tur før du reagerer. Fysisk aktivitet hjelper mot stress og får deg til å tenke positivt. Tar du en pause og reflekterer, får kroppen også tid til å hente seg inn. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Guide til stressmestring

Slik takler du stress

Grunnen til at mange er stresset, er at vi har lagt oss til et liv det er umulig å leve, sier stressforsker.

Grunnen til at mange er stresset, er at vi har lagt oss til et liv det er umulig å leve, sier stressforsker Hilde Grønningsæter.

Hun har 10 gode tips for et roligere liv.

Ikke verdsatt?

Dr.scient. Hilde Grønningsæter er en av Norges fremste eksperter på stress. Ukentlig møter hun mennesker som er så slitne at de føler seg utbrent.

Årsaken mener hun er mangelen på å bli sett og verdsatt, og en kvinners manglende evne til å sette grenser for seg selv.

– Vi skal klare alt – mann, barn, hus og jobb, venninneturer, familieturer, tur med mor, vi skal trene, kjøre barn til trening og drikke rødvin, sier Hilde.

Les også: 10 tips for bedre selvfølelse

Nytt problem

– For 20–30 år siden var det ikke slik, man holdt seg hjemme etter jobb, barn ble ikke kjørt over alt og man gikk ikke på kafé hver uke, sier hun.

Hemmeligheten for å unngå stressplagene tror hun er at du finner ut hva du egentlig vil.

– Du kan ikke få alt! sier hun.

Skaper seg problemer

Professor Ulla-Britt Lilleaas ved Universitetet i Agder synes at spesielt småbarnsmødre kan bli flinkere til å senke listen over krav se stiller seg selv og andre.

– Hvis man skal gjøre karriere, og samtidig ha barn, må kravene senkes. Kvinner må tenke igjennom hva de ikke trenger å gjøre.

– En mann sa til meg at han ikke skjønte hvorfor klærne må brettes og legges i skapet, når han skal bruke dem morgenen etter. Han har et poeng. Kanskje vi kvinner skaper oss for mye arbeid, spør Lilleaas.

– Så prioriter, og få kontroll i tide, sier Grønningsæter, som har sin bakgrunn som førsteamanuensis ved Norges idrettshøgskole. I tillegg har hun doktorgrad i helsepsykologi på temaet stress, helse og fysisk aktivitet.

Hildes Grønningsæters ti råd

1. Smart søvn

Den beste søvnen får du hvis du legger deg tidlig, for eksempel kl. 23 hver kveld. Den dype søvnen som sikrer deg fysisk god helse og restitusjon skjer nemlig fra kl. 24 og til ca. kl. 2–3 om natten. Søvn er også en god slankekur, og åtter timer hver natt gjør nytten.

2. Kaffe og te

Drikk lite kaffe og te, særlig om kvelden, og vær forsiktig med alkohol. Disse drikkene stresser kroppen. Drikk mer vann i stedet.

3. Sukker

Sukker gir deg et ustabilt blodsukker og du taper energi og kroppen stresses unødig. Mat som demper stress er for eksempel frukt, grønnsaker, grovt korn eller havre, mandler/nøtter, laks og kylling.

4. Prioritere

Prøv å redusere aktiviteter og annet som tapper deg for krefter. Fokuser på det som er bra i livet ditt.

5. Telle til ti

Er du sint eller stresset, gå en tur før du reagerer. Fysisk aktivitet hjelper mot stress og får deg til å tenke positivt.

6. Røyk og alkohol

Røyker du, så sørg for å få i deg 1000–1500 milligram C-vitamin hver dag.

Drikker du ofte alkohol, så ta ekstra tilskudd av B-vitamin. B-vitamin styrker leveren og kan også hjelpe mot PMS og mensplager.

Se vår guide til vitaminer her.

7. Planlegging

Planlegg dagen både hjemme og på jobb. Sørg for at du får gode tilbakemeldinger på jobben du gjør. Det minsker stresset og følelsen av utbrenthet.

8. Glede og latter

Sett av tid til refleksjon, tid til å kose deg og ha det bra. Søk mer glede, humor og kjærlighet i livet ditt.

9. Tankekontroll

Tren deg til å ha mer mental kontroll, altså å styre tankene dine i positiv retning. Aksepter at smerte er en del av livet, da vokser du når livet gir deg motgang.

10. Søke støtte

Er du langt nede, søk hjelp og ta til deg rådene. Det er du som har ansvaret for din egen helse.

Les flere artikler om stress under:

stress

Symptomer på stress - sunt og usunt stress

Sjekk om du er stressa

Er du farlig stressa, eller har du det bare travelt?

Les mer

stress,utbrent,sliten

Utbrenthet

Fem tegn på utbrenthet

Sjekk om du er i faresonen.

Les mer

Bilde

Ta kontroll over tiden

11 knep som gir deg bedre tid

Lever du livet gjennom telefonen din?

Les mer

Bilde

Stress og konsentrasjon

Seks metoder som kan bedre konsentrasjonen din

Her er rådene som vil skjerpe konsentrasjonen og gi deg tilbake følelsen av kontroll.

Les mer

Yoga

PUST UT!

Finn roen i hverdagen

Her er grepene du kan ta for å unngå kronisk stress.

Les mer

=

Test deg selv

Hvor effektiv er du på jobb?

Svar på 10 spørsmål og få svaret her.

Les mer

VELVÆRE: Bygg opp bufferkapasiteten din ved å ta deg fri til å gjøre ting som du synes er hyggelige, som gjør deg glad og gir overskudd.
ILLUSTRASJONSFOTO: Scanstockphoto

Stressmestring

Så viktig er en god buffer

Sjekk faresignalene før du går på en smell.

Les mer

stresset dame

Stresset?

Se om du stresser for mye

Helt normalt hektisk - eller farlig mye stress? Sjekk om du stresser for mye.

Les mer

Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Pusteøvelser

Pusteøvelser som redder deg fra stress

Fem gode pust om dagen fjerner stresset.

Les mer

=

En bedre hverdag:

Slik orker du mer

Nei, løsningen er ikke kaffe og Red bull.

Les mer

Bilde

Redder deg fra førjulsstress

Stress, stress, stress

Oppjaget før jul? Ta deg tid til denne artikkelen, den kan redde deg.

Les mer

SE VIDEO HER:

Stress ned med oljer

Kommentarer:

Trude Susegg Redaktør Helse

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Treningsvideoer

Øvelsen som gir en snerten rumpe

Øvelsen er effektiv for både...

Se video

3. Flies med håndvekter

En brystøvelse der du trener bevegelighet...

Se video

1. Push-ups med vekter

Klassisk øvelse som gir deg bedre holdning.

Se video

4. Pullover med vekter

Øvelsen som gjør overkroppen mer...

Se video

2. Fremoverbøyd roing med håndvekter

Tren holdningsmusklene med denne enkle...

Se video

5. Skulderpress

Gir deg god holdning og økt selvtillit!

Se video

Slik gjør du armhevninger riktig

Supereffektiv for overkroppen.

Se video

Utfall gir deg strammere rumpe og lår

Enkel øvelse for kjappe resultater.

Se video

På forsiden av Kroppogsinn

kne

Knaker kneet, må du være obs

Noen lyder fra ledd er helt ufarlige, andre kan bety slitasje.

Kontaktlinsen endrer synet ditt mens du sover

Alt du trenger å gjøre er å sette den på før du legger deg.

Når blir drikkingen helseskadelig?

Vinflasken bør holde hele uken

Se ekspertenes anbefalinger for hvor mye du kan drikke.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Kjenner du igjen kjendisen?

Nei, det skal nemlig mye til...

artikkel bilde

Knaker kneet, må du være obs

Noen lyder fra ledd er helt ufarlige, andre kan bety slitasje.

artikkel bilde

Stor påskequiz for hele familien

25 spørsmål å bryne seg på for både store og små.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Redaktør Helse:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør:

    Jan Thoresen

  • Ansvarlig redaktør:

    Elisabeth Lund-Andersen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Kroppogsinn

Knaker kneet, må du være obs

Noen lyder fra ledd er helt ufarlige, andre kan bety slitasje.

- Mobil i senga er skikkelig turn-off

Åtte måter mobilen kan ødelegge livet ditt på.

Er du B-menneske?

Ta testen!