Det å få sove i varmen kan være vanskelig.

Man blir ofte liggende å vri seg i lang tid, og når Jon Blund endelig kommer, skal det likevel nesten ikke noe til før man våkner.

- Dette skyldes at det lett blir avvik mellom det vi kaller for en termonøytral tilstand, der temperaturen helt inntil kroppen er på omtrent 30 grader celsius, og den reelle temperaturen inntil kroppen, sier professor ved Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen.

Dårlig temperaturregulering

I varme omgivelser blir den reelle temperaturen lett høyere enn den termonøytrale tilstanden, og når vi prøver å sove da, skaper det ofte ubehag.

- I noen søvnstadier, og da særlig drømmesøvn eller rapid eye movement-søvn, vil kroppens temperaturreguleringssystem fungere dårlig. Ved avvik fra den ideelle temperaturen vil kroppen da lettere avbryte søvn for å regulere kroppstemperaturen, sier han.

Ekspertenes tips for bedre søvn i sommer

  • Bytt til lettere dyne
  • Bytt ut vinterpysjen med lettere nattøy
  • Luft godt i rommet før du legger deg
  • Bruk solreflekterende dekke på soveromsvinduet
  • Vurder å sove i kjelleren på varme dager
  • Invester i air condition
  • Forsøk madrasser med temperaturreguleringsmuligheter
  • Sett en vifte på soverommet
  • Ta en kald dusj før du legger deg

Kilder: Ståle Pallesen og Bjørn Bjorvatn

Velg tynnere nattøy

Noen enkle tips kan likevel gjøre nettene litt bedre.

- Det kan være en idé å bytte til en lettere dyne om sommeren eller sov eventuelt bare med et laken over deg, sier Pallesen.

Dersom du pleier å sove med pysjamas, kan det kanskje være greit å gå til anskaffelse av en lettere variant enn den du bruker om vinteren.

- Det finnes også madrasser med temperaturreguleringsmuligheter for dem som er svært plaget, sier han.

Et solreflekterende dekke foran vinduet kan også være nyttig, for da slipper mindre varme inn i soverommet ditt.

Sov i kjelleren

Hvis du bor i et hus med flere etasjer, har du sikkert merket at det er langt kjøligere i den nederste etasjen eller kjelleren enn resten av huset.

- Dette skyldes at varmen stiger. På varme netter kan du jo derfor vurdere å sove i kjelleren, sier Pallesen.

En air condition eller god vifte gjør også sommernettene svalere, så kanskje kan også slike anskaffelser være smarte investeringer i god nattesøvn.

Mer våken

Samtidig som mange sliter med søvnen, føler de seg kanskje litt mer våken om sommeren enn i vinterhalvåret.

Særlig barn og ungdom vil nok hevde at de rett og slett trenger mindre søvn om sommeren, og det er nok også en del voksne som lar sommerkveldene snike seg godt inn i natten.

Det er jo så deilig å sitte ute lenge.

Trenger like mye søvn

- Det at man trenger mindre søvn om sommeren enn om vinteren, er nok likevel langt på vei en myte. I en undersøkelse der søvnen ble målt med søvndagbok i januar og august i Tromsø, fant vi for eksempel ingen årstidsforskjeller i søvnlengde, sier Pallesen.

Forskerne fant imidlertid at det ble rapportert om mer tretthet om vinteren enn om sommeren.

- Dette skyldes trolig at det er lite sollys om vinteren. Mye sollys kan nok med andre ord gjøre oss noe mer opplagte og gi oss noe bedre humør. Det ser imidlertid ikke ut til at det påvirker søvnlengden i særlig grad, forteller han.

For varmt eller for kaldt

Professor ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved Universitetet i Bergen og leder ved Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer, Bjørn Bjorvatn, påpeker at det ikke bare er varme som kan forstyrre søvnen.

Også kulde kan føre til søvnproblemer. 

- Når det er kaldt, fryser og skjelver vi, mens vi begynner å svette når det er varmt. Best søvn får vi altså når vi verken skjelver eller svetter, sier han.

Føler du deg uthvilt neste morgen, er det imidlertid ikke noe å bekymre seg for.

Da er dette en god indikasjon på at du har fått nok søvn.

Går greit for de fleste

Bjorvatn bekrefter at de fleste føler at søvnbehovet er litt redusert om sommeren sammenliknet med om vinteren.

- Grunnen til dette er at lys er viktig for vår helse. Lys regulerer døgnrytmen og gjør oss mer våkne, sier han.

At søvnproblemer på grunn av sommervarmen påvirker helsen vår i stor grad, mener han likevel ikke.

De fleste takler dette helt utmerket.

- Om sommeren har mange ferie, og søvnen er ofte bedre da enn i en stressende arbeidshverdag. Og med det elendige været vi har i Sør-Norge for tiden, vil varme og sol kun virke positivt på helsen selv om søvnen kanskje blir litt dårligere på de varmeste dagene, legger han til.

Luft godt

Det å få byttet ut litt av den varme, tunge luften i soverommet med frisk luft før leggetid, er et annet godt råd.

- Det er viktig å avkjøle rommet godt. Åpne vinduet slik at det blir gjennomtrekk og trekk for gardinene om kvelden slik at solen ikke overoppheter rommet, sier Bjorvatn.

Også han anbefaler å eventuelt vurdere å sove i et kjøligere rom dersom det er mulig.

- Mange har imidlertid ikke muligheten til å skifte rom, og da kan en kald dusj før leggetid også virke avkjølende, sier han.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!