Husk: Stress bidrar til utskillelse av hormoner som gjør at du har lettere for å lagre fett på magen.

Preges hverdagen din av at du skal være tilgjengelig hele døgnet, alltid på jobb i form av tikkende e-poster og tekstmeldinger? Og skal du alltid være tilgjengelig som venn via mobil og Facebook? Da kan du oppleve det ekspertene kaller kronisk stress.

Mens akutt stress kan virke oppkvikkende fordi du må anstrenge deg ekstra i en kortere periode, vil kronisk stress virke nedbrytende og tappe deg for energi. Dette er ikke noe du merker umiddelbart, det kommer snikende.

Så hva kan du gjøre for å ta vare på energien din?

Her er noen tips:

1. Ha faste tider på dagen, hver dag, der du er utilgjengelig for andre. Si ifra til andre når du har din alenetid. I denne tidslommen kan du for eksempel praktisere yoga, prøve avspennings- og pusteøvelser, høre på musikk og bare se ut av vinduet, eller gå deg en tur alene.

2. Er det mye kaos på jobben, søk tilflukt i et stillerom og gjør ulike uttøyningsøvelser i 10 minutter.

3. Ikke si ja til mer enn du er sikker på at du klarer å gjennomføre. Si nei hvis du er i tvil, og ikke ha dårlig samvittighet for at du setter grenser!

4. Ha en "meg"-helg innimellom der du bare tar det helt med ro - helt alene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!