– Vit hva du spiser

Ernæringsfysiolog Randi Norheim skal komme med kostråd som er tilpasset Vektkonsulentenes medlemmer.

KUNNSKAP VIKTIG: Lær deg litt om kosthold, og det er lettere å følge rådene, mener ernæringsfysiolog Randi Norheim.

KUNNSKAP VIKTIG: Lær deg litt om kosthold, og det er lettere å følge rådene, mener ernæringsfysiolog Randi Norheim. Foto: Petter Berg HM Foto

Publisert Oppdatert

- Min viktigste oppgave vil være å lære deg om kroppen. Hvorfor bør du for eksempel spise frokost?

-Det er viktig å forstå hvordan maten fungerer i kroppen vår. Hva en diett kan gjøre, og hvordan maten du spiser påvirker deg direkte, sier Randi Norheim.

Når du skjønner de basale funksjonene i kroppen, og de hormonelle endringene, blir det lettere å forstå og følge rådene som gis, mener hun.

Randi sitter med kunnskapen om alt som er vitenskapelig bevist når det gjelder kosthold.

- Jeg oppdateres stadig på ny forskning, og blir dine øyne og ører ute i jungelen av informasjon, sier Randi.

- Ikke gi opp!

Randi Vassbotn Norheim (35)

  • Autorisert klinisk ernæringsfysiolog
  • Foredragsholder og konsulent for næringslivet gjennom egen bedrift
  • Jobber i hovedsak med vektreduksjon og kostholdsendring
  • Underviser i ernæring (Atlantis medisinske høgskole, Norges idrettshøgskole, mm)
  • Har tidligere jobbet ved Ullevaal sykehus ved avdeling for forebyggende medisin, med overvekt, fedme, diabetes og hjerte- og karsykdommer.
  • Gift, 2 barn.

- Hva mener du er den største utfordringen når det gjelder å gå ned i vekt?

- Det at man må være konsentrert over lang tid, mye lenger enn man kanskje tror, er nok vanskelig for mange. De fleste vil etter en stund med slanking komme til et slags platå der vekten vil stå stille en god stund. Da er det viktig å ikke gi opp. Hvis du da vet at dette er en naturlig måte som kroppen reagerer på, at du har kommet til stabiliseringsfasen, og at det er helt naturlig, vil du lettere klare å holde motivasjonen oppe.

- Hva er dine beste tips til de som skal i gang med en vektreduksjon?

- Allier deg med andre i samme situasjon. Enten venner, eller en sosial gruppe på nettet. Det er viktig å ha en gruppe å støtte seg til når det blir tungt å være på slankekur og fristelsene blir for mange.

Tran forbrenner

Randi anbefaler alle å kikke på varedeklarasjonen på maten i butikken.

Mat

Mat er veldig viktig når du skal ned i vekt, og du kan raskt se resultater om du spiser riktig. Små grep gir stor effekt i matveien. Du vil for eksempel spare 1500 kalorier ved å droppe et par muffins og en sjokolade en uke.

Det er jo så mye man kan kose seg med som er bra for kroppen

- Der kan du raskt se hvor mange kalorier en vare inneholder (kcal). Hold deg unna varer som inneholder mange kalorier. For eksempel inneholder en 100 grams sjokolade 580 kalorier, mens en stor middag med laksefilet, salat, poteter og litt fløtesaus inneholder bare 480 kalorier.

- Dessuten bør du begynne å ta tran hvis du ikke allerede gjør det! Omega-3 setter nemlig i gang en av forbrenningsmotorene våre.

- Og så er det superviktig at du spiser frokost! Det starter i gang kroppen, og får en slutt på tæringen av muskelmassen som skjer om natten.

- Hvordan holder du deg selv slank og sunn?

- Jeg prøver å være så snill jeg kan mot kroppen min. Når jeg er i et selskap, tar jeg bare én kakebit, og lar være å spise så mye mer av det usunne.

- Det er jo så mye man kan kose seg med som er bra for kroppen, som smoothies og mørk sjokolade!

Møt treningsekspert Jill Jahrmann

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag