At vi kaller det en oppgave, betyr ikke at det er et prosjekt som kan ferdigstilles for å gå videre til neste.

Nei, det er en investering i et fysisk og mentalt sunnere liv. For hvert skritt du tar i den retningen du har satt som mål, vil du bli tryggere - fysisk og psykisk.

Tips til deg som skal ned +20 kilo:

Bruk god tid

Husk at det tar tid. Du har ikke lagt på deg de ekstra kiloene over natten, og du vil heller ikke kunne miste dem over natten. Legg en realistisk tidsplan og gi plass til periodene der vekten ikke beveger seg slik du ønsker.

Vær åpen

Fortell familie, venner og kolleger om planen din, og la dem ta del i planleggingen av prosessen. De skal være din heiagjeng både under og etter vektnedgangen.

Spis riktig

Kostprogrammet du følger må være variert, næringsrikt og gi deg en følelse av metthet og tilfredshet, ellers kommer det ikke til å holde lenge nok.

Få hjelp til mosjon

Det kan være smart å få utarbeidet et skikkelig treningsprogram, som tar høyde for at du spiser mindre mat og at du ikke skal miste muskelmasse. Det bør være moderat intensitet i starten (lang periode), og samtidig virke appetittregulerende.

Vær forberedt

Legg planer i god tid før høytider, ferier, uforutsette hyggeopplevelser som involverer spising, og andre dager som kan være litt vanskelige.

Skap motivasjon

Ta bilder underveis i prosessen, og se ordentlig på deg selv. Du vil raskt kunne både se og merke forskjell. Husk den følelsen på de tunge dagene, og vær forberedt på at de kommer - det gjelder for alle. Det kan også være en god støtte å skrive dagbok underveis.

Kos deg innimellom

Legg inn noen pausedager. Ikke spis alt du har lyst på, men gi rom for litt kos.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!