Et velutprøvd og veldokumentert kostholdsprogram hjelper deg å bli kvitt uønskede kilo.

Med kompetent veiledning, relevante råd og tips, samt støtte til de livsstilsendringer som er helt nødvendige for å lykkes, har du nøkkelen til varige forandringer.

Kostprogrammet er laget i samarbeid med de danske legene Søren Toubro og Søs Wollesen. Siden 1981 har det hjulpet tusenvis av dansker med å endre livsstil, gjennomføre varige vekttap og leve med sunnere kost- og mosjonsvaner i hverdagen.

Ned 1 kilo i uken

Med hjelp fra Vektkonsulentenes kostprogram kan du forvente å gå ned i gjennomsnitt 1 kilo i uken. Samtidig spiser du gode og mettende måltider, som dekker behovet for proteiner, karbohydrater, fettstoffer, vitaminer, mineraler og kostfibre, selv om ditt ukentlige kaloriinntak er redusert.

Du får systematisert matvanene dine ved hjelp av en kostdagbok. Her ser du enkelt hvor mye du kan spise hver dag. Måltidssammensetningen sikrer at du får den variasjonen som trengs for ditt ukentlige vekttap, og at du får riktig ernæring.

Vektkonsulentene

SUKSESS: Med riktig sammensatt mat, vil du gå ned 1 kilo i uken med vårt kostprogram. Ved hjelp av et unikt kryss-system ser du hvilke matvarer du mangler eller har for mye av i løpet av en uke. © Vektkonsulentene

Hvorfor virker det?

Først og fremst fordi kostprogrammet er sammensatt for å sikre en ernæringsmessig riktig og variert kost.

Når du følger programmet, vil du se at det er mer snakk om å legge om kosten enn en slankekur. Du får masse mat, du blir ikke sulten, og du kan spise stort sett alle gode råvarer, bare du følger våre mengdeangivelser. Ergo vil du automatisk få i deg færre kalorier uten å føle sult.

Kostprogrammet er sammensatt med fokus på å øke stoffskiftet ditt og samtidig sikre et lavere blodsukkernivå. Det har også vist seg velegnet for overvektige personer med diabetes type 2, samt til personer med høyt blodtrykk og/ eller for høyt kolesterol. Men for disse er det viktig å rådføre seg med legen sin før man starter.

Sammensatt

Når man følger kostprogrammet er det daglige kaloriinntaket for kvinner rundt 1500 kcal, for menn rundt 1800 kcal.

Det er mer proteiner og fiber, mindre karbohydrater, fett og alkohol.

Energifordelingen er slik:

Proteiner: ca. 25 %, karbohydrater: maks 45-50 %, fett: maks 25-30 %, alkohol: 0 %, fiber: 25-30 gram (andel av daglig inntak).

Mengden karbohydrater og fettstoffer varierer litt, avhengig av hvor mye belgfrugter du spiser.

Enkel sjekkliste

I kostprogrammet er alle matvarer delt inn i grupper. Det er sammensetningen av maten som gjør at du går ned i vekt.

Noen matgrupper skal du sørge for å få hver dag, andre matgrupper skal du kun ha noen ganger i uken. Til hver matgruppe følger en anbefalt mengde/porsjonsangivelse.

Du får en enkel oversikt over hva du har spist av de enkelte matgruppene, og hva du mangler for den aktuelle uken, når du registrerer måltidene dine inne på medlemssiden.

Dette vises med kryss som fylles ut automatisk etter hvert som du legger inn måltider i kostdagboken. Du vil da se om du mangler kryss, eller har for mange. Altså om du får for mye eller for lite av noen av matgruppene.

Hvis du følger en av Vektkonsulentenes faste menyer, får du alt du skal ha, og kryssene stemmer.

Hvis du bytter ut noen av måltidene, eller legger inn dine egne, vil systemet automatisk regne ut om du får det du skal ha. Hvis ikke ser du det enkelt, og kan justere etter oversikten.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!