- Jeg tenker at mange vil ha nytte av å få konkrete innspill på og kunnskap om egne spisemønstre. Ulike tanke- og adferdsstrategier kan gjøre det lettere å ta tak i egen livsstil, sier Gade.

Hun jobber også mye med det som kalles dysfunksjonelle spisemønstre - spesielt trøstespising.

- Av meg kan du få råd og hjelp til å bryte slike mønstre.

Skriv det ned

- Hva mener du er den største utfordringen når det gjelder å gå ned i vekt?

Jeg har innsett at jeg ikke blir dobbelt så lykkelig av å spise dobbelt så mye

- Vi mennesker har jo mye lettere for å gå opp i vekt enn å gå ned i vekt. Det er altså sterke krefter som setter i gang når vi prøver å slanke oss, eller holde oss på en ny, lavere vekt. Jeg tror den største utfordringen er å akseptere at spisemønstre og vaner må endres permanent.

- Hva er dine beste tips til de som skal i gang med en vektreduksjon?

- Spør deg selv hvorfor det er viktig for deg å redusere vekten, og skriv ned noen punkter og argumenter. Finn så én ting som du vet ikke er så smart, og begynn å øve deg på å endre denne ene vanen. For eksempel hadde jeg en pasient som bestemte seg for å slutte å spise mange osteskiver mens han sto og lagde ostesmørbrød (han spiste dette et par ganger om dagen). Han regnet selv ut at han sparte 5-600 kalorier på dette hver dag.

Hege Gade (51)

Er doktorgradsstipendiat i psykologi ved Senter for sykelig overvekt, Sykehuset i Vestfold.

Forsker på personlighet og spiseadferd hos pasienter med sykelig fedme.

Holder kurs for både helsepersonell og næringsliv i endring av levevaner. Ble i 2007 kåret til Årets foreleser ved BI Drammen.

Gikk selv ned 40 kilo, og har skrevet bok om det. Den kom først ut under navnet "Fett", men ble gjenutgitt i 2009 under navnet "Slik ble jeg slank".

Gift, to barn.

Ingen slankekur

For snart 10 år siden innså Hege at hun måtte endre livet sitt. Den prosessen endte med at hun gikk ned nesten 40 kilo.

- Hvordan klarte du det?

- Etter svangerskapene snek kiloene seg på, og jeg forsøkte mange opplegg og kurer. Alt virket bra, men jeg gikk ned og så opp igjen mange ganger. Helt til jeg forsto at det ikke dreier seg om en slankekur. Jeg måtte rett og slett gå noen kraftige runder med mine egne spisemønstre.

Hege tok én endring av gangen og nærmest øvde seg på ny spiseadferd.

- I tillegg reduserte jeg kraftig på hvitt mel, fett og sukker. Også kjøpte jeg meg nye joggesko, og begynte å gå turer.

Kronisk jobb

Hun mener selv hun ikke er slank nå, slik mange tenker om det begrepet.

- Og jeg kommer nok aldri til å bli det. Men jeg har et mye lettere liv, i dobbelt bokstavelig forstand.

- Å holde vekten ser jeg nærmest på som en kronisk jobb. Jeg må stort sett i hverdagene spise noe mindre mat enn det jeg kan ha lyst på. Samtidig har jeg innsett at jeg ikke blir dobbelt så lykkelig av å spise dobbelt så mye lapskaus til middag.

- I helger og selskap spiser jeg litt annerledes, og det er det verdt!

Møt treningsekspert Jill Jahrmann

Møt ernæringsfysiolog Randi Norheim

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!