Klikk Helse har så langt i år laget 23 treningsvideoer med enkle øvelser du kan gjøre hjemme på stuegulvet.

I videoene møter du personlig trener Katrine Karlsrud på Elixia Colosseum, Julianne Nilsen, utdannet personlig trener ved Akademiet for Personlig Trening og turninstruktør på Snarøya Turn og Christine Thune, fagsjef trening i helse- og treningskjeden Stamina.

Praktisk hjemmetrening

Hjemmetrening er både praktisk og billig. Ved hjelp av et knippe smarte treningsredskaper som ikke koster skjorta har vi satt sammen et program som dekker hele kroppen.

Øvelsene passer både for nybegynnere og viderekomne.

- Det finnes en mengde øvelser der ingen utstyr kreves, men der du kun bruker egen kroppsvekt, sier Julianne Nilsen.

Tren holdningsmusklene

Om du lærer deg noen øvelser du kan gjøre hjemme er det desto vanskeligere å sluntre unna treningen.

- Det er viktig å trene holdningsmusklene, det vil si musklene i øvre del av ryggen og baksiden av skuldrene, sier Christine Thune.

Dette gir god holdning og positiv effekt på muskler som vanligvis er lite i bruk, noe som igjen gir flottere utseende og redusert risiko for plager i nakke og skuldre.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!