Annonse

Det er klart at det ikke er et one man show å gjøre alle de testene vi presenterer.

For at produktene skal testes ute i den virkelige verden, og at de ulike produktene skal få et visst antall bruksdøgn, er jeg helt avhengig av å ha erfarne og aktive hjelpere rundt meg.

Teamet

Aktivt Testteam, som gjør tester for bl.a Villmarksliv og Klikk.no, består av en kjerne på fem - seks voksne, erfarne og allsidige friluftsfolk.

Selv om det faste teamet foreløpig består av menn, bruker vi et par aktive og erfarne damer som hjelper til med testing av utstyr som er dedikerte damemodeller.

Vi har alle våre spesialfelt. Felles for oss er at vi har lang erfaring fra ulike typer friluftsliv og idrett.

Vi tilbringer store deler av hverdag og helg ute i det fri, jakter på alt fra smått til stort, relativ lang fartstid "ute i skauen" for Forsvaret og at flere av oss livnærer seg, mer eller mindre, med aktiviteter knyttet til friluftsliv, utmark og jakt.

Vi driver også med guiding som instruktører i forbindelse med f. eks vinterferdigheter og skyting og selvfølgelig gjennom inntekt fra salg av utstyrstester og artikler.

Vi har formell kompetanse internt i teamet som strekker seg fra ulike håndverkere, profesjonell dykking, utdannelse fra Forsvaret (instruktørnivå i bl.a vintertjeneste, jeger og skyting), idrettsfaglig bakgrunn på høyskole/universitetsnivå, statistikk til pedagogikk og forskningsmetodikk.

Vi rådfører oss også med andre, både offentlige og private, kompetansesenter og spesialister der vi finner det tjenelig.

I tillegg til teamet er vi så heldige å ha et nettverk med jegere fra ulike jaktlag, faste turkompiser og andre aktive "fjellfanter" som er med som testere for å få flest mulig bruksdøgn på ulike produkter der det er nødvendig.

I tillegg er det ofte verdifullt å få innspill fra "vanlige" brukere slik at vi faste testere ikke suller oss inn i vår egen verden.

Rutiner og testkriterier

Selv om en er privilegert og det blir mange turer med fantastiske opplevelser både i marka og på fjellet i "e mbets medfør", er det ikke til å unngå at det blir mange dager på "innekontoret" for å følge opp faste rutiner i forhold til testingen og å holde kontakt med diverse utstyrleverandører.

Vi har fast rutine med planlegging opp mot redaksjonene som bruker testene våre, gjerne i mai/juni hvert år, hvor vi legger planene for neste års testvirksomhet med tanke på de store, sammenlignende testene. Dette gjør at vi har ca ½ år til første test skal på trykk og faktisk opp til 1 ½ til siste test som vi blir enige om skal på trykk.

Dette betyr at innhenting av utstyr, bildetaking og selve gjennomføringen av testingen må tilpasses både de ulike årstidene, men også slik at utstyrleverandørene klarer å levere aktuelle produkter. Det er ingen vits å teste et produkt som ikke lenger er i salg når testen kommer på trykk.

I vår kontakt med leverandørene får de oppgitt de testkriteriene vi har bestemt oss for å vektlegge. Dette får de ulike utstyrleverandørene informasjon om før de, gjerne i samråd med oss, velger ut de produktene som skal være med i den aktuelle testen. Vi gir også som regel informasjon hvem vi ser for oss som målgruppe. Dette for å prøve å sikre at vi får med "de riktige" produktene.

En stund ut i testperioden, kanskje etter 2 - 3 måneder, sender vi ut et notat til leverandørene på det vi har observert og erfart angående produktene. På denne måten får de komme med innspill og kommentarer om det er ting de mener ikke kan stemme eller at det er detaljer vi ikke har fått med oss.

Det er klart at vi ikke alltid blir enige om hva som er bra og hva som er mindre bra, men stort sett er leverandørene klar over eventuelle svakheter og våre påpekninger gir bare et ekstra spark til at disse blir rettet opp på neste modell eller produksjon. Enkelte observasjoner er resultat etter målinger gjort av nøyaktige apparater, men samtidig er det ikke til å unngå at i forhold til andre observasjoner vil det alltid komme inn subjektive elementer og vurderinger i slike tester.

Hva som er praktisk, god passform, hensiktsmessig plassering av lommer og glidelås, osv vil alltid være tilstand for diskusjon. I slike situasjoner er det ikke slik at vi stikker en finger i lufta, da må vi stole på de felles vurderingene som vi gjør i teamet og støtte oss på våre tidligere erfaringer.

Noen av produktene vi har med i testene må vi kjøpe for å få de med. Enkelte leverandører vil ikke delta (de er kanskje redd for resultatene?) og andre leverandører er så små at de ikke har råd til å sende ut testmateriell til alle som spør.

I all hovedsak blir alle produktene som vi har på lån fra leverandørene returnert etter endt testperiode. Dette gjør vi bevisst for å unngå eventuelle spekulasjoner om frynsegoder eller smøring fra produsenter med mer attråverdige produkter enn andre.

Samtidig hender det at ting blir så utslitt eller ødelagt at vi, i samråd med leverandøren, kaster produktene når vi er ferdige med dem i stedet for å bruke tid og penger (og belaste miljøet) med å returnere produkter som likevel blir kastet når de kommer frem. Det har også hendt at vi har kastet noen sure sokker og truser etter ønske fra en lite lysten mottaker ...

"Epler og pærer"

En av hovedmålsettingene når vi jobber med testkriteriene i planleggingsfasen av en større test, er å er å få inn produkter som er sammenlignbare. Dette for at vi ikke skal ende opp med å sammenligne "epler med pærer".

Samtidig vil en fra tid til annen komme i situasjoner hvor en skal sammenligne produkter med f. eks store prismessige forskjeller eller produkter med ulike materialer (f. eks med eller uten membran).

Enkelte produsenter vil si at det ikke går å sammenligne, på den andre siden kan nettopp en slik problemstilling være av meget stor interesse for leserne.

Det hender også at vi bevisst må begrense utvalget i en test slik at vi skal ha et overkommelig materiale å jobbe med.

Store og små tester

Vi er nok mest kjent for våre større sammenlignende tester, men vi gjør også mange enkeltstående tester der vi tester kun ett produkt.

Det går gjerne 2 - 3 år mellom hver gang vi gjør en stor test på samme varegruppe/type utstyr. Da er det litt dumt om vi ikke gjør enkelttester i mellom disse stortestene når det kommer nye, spennende produkter som kan være av interesse for våre lesere.

Selv om vi på slike små tester ikke får samme sammenligningsgrunnlag som på en stor test, drar vi med oss erfaringer og observasjoner gjort på tidligere tester i våre vurderinger av enkeltproduktene.

Tilrettelegging for media

Det vi produserer av tekst blir gått i gjennom og tilrettelagt av en journalist eller redaktør fra f.eks Villmarksliv eller www.klikk.no før det blir publisert.

Uavhengighet og intensjon

Aktivt Testteam er et uavhengig team som ikke er avhengig av reklameinntekter eller sponsorer for å opprettholde driften.

Ingen av oss er heller ansatt i noen av de magasinene eller nettstedene hvor våre tester blir publisert. Ingen av oss har selvsagt heller ikke noe nær tilknytning til noen importør, leverandør eller utstyrsprodusent.

All inntekt til teamet kommer fra de testene og artiklene som vi gjør på oppdrag for f. eks Villmarksliv og www.klikk.no.

Det er klart at vi en gang i blant blir oppringt, eller får e-post fra produsenter eller leverandører som ikke er spesielt fornøyd med omtalen vi har gitt deres produkter. Det er selvsagt naturlig om et lite firma som er avhengig av at deres modeller selger jevnt og ikke har råd til "blundere" i forhold til produksjon, ikke setter særlig pris på om vi gir dem dårlig omtale i et av Norges største magasiner eller nettsteder.

Samtidlig skal det sies at vi ikke er ute etter å finne slaktoffer, vi har derimot som intensjon å finne de gode produktene på vegne av leseren.

For at vi skal stå så fritt som mulig i forhold til eventuelle "forsmådde elskerinner" har vi derfor valgt en linje hvor vi på ingen måte er avhengig av salg av reklame eller at noen annen inntekt skal komme direkte fra utstyrsprodusenter eller leverandører.

Dette er, for oss, et viktig moment å påpeke i motsetning til en del andre magasiner/nettsteder der det gjerne er små redaksjoner hvor ofte de samme personene/redaksjon selger reklameannonser til, og skriver tester på produkter fra de samme leverandørene.

Kontakt med ulike firma

Selv om vi er uavhengige i forhold til utstyrleverandører med tanke på inntekt, er vi avhengig av å samarbeide.

I tillegg er Norge et lite land og det "miljøet" vi opererer i er forholdsvis lite.

Vi gjør ikke tester på oppdrag fra produsenter og vi takker rett som det er nei til tilbud om oppdrag i forhold til å gjøre tester med tanke på produktutvikling av uferdige produkter.

Dette for at vi ikke skal sette oss i den situasjonen at vi får inn testprodukter som vi selv har vært med på å utvikle og som skal sammenlignes med andre produkter.

Om det er lesere, leverandører eller utstyrsprodusenter som ønsker å kontakte meg ang ideer til tester, kommentarer, osv, skriv gjerne en e-post - se link på byline.

LES OGSÅ:

Alle testvinnerne i 2010

Friluftsutstyret du har råd til

Sponsor:

Produkter fra Apotek 1

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!