Forsvarets vinterskole på Elverum er det norske forsvarets ekspertise på overlevelse i vinterfjellet. Der jobber Arne Alexander Strand som overlevelsesinstruktør.

Han mener at holde hodet kaldt, er det viktigste i nødssituasjoner. Det er også viktig å lære seg å kjenne igjen den psykiske reaksjonen og det mentale stresset du kan oppleve.

- De fleste reagerer med frykt i krisesituasjoner. Alt etter situasjonen, kan du også fryse, føle trøtthet, sult, bekymring, kjedsomhet, håpløshet, desperasjon og apati. Eller du kan føle deg alene og bli redd for å dø. Og veldig ofte vil du bli passiv, sier han.

Se også:

Dette frykter Lars Monsen

Slik lager du en snøhule

STOP

  • Stopp, ta det rolig og få ikke panikk
  • Tenk
  • Orienter deg om hvor du er
  • Planlegg og prioriter videre arbeidsoppgaver

Strand mener det verste du kan gjøre, er å bli passiv. Derfor mener han det er viktig å "fryse" situasjonen.

Et nyttig verktøy

Det er ofte vanskelig å fokusere på noe annet enn "akkurat nå", og lett å tenke negativt. For å komme seg ut av det fysiske og mentale stresset du opplever, anbefaler Strand at du bruker dette verktøyet:

- Jeg mener ordet STOP er et dekkende ord for hva du bør og skal gjøre. Det er viktig for å starte de riktige mentale prosessene som kan hjelpe deg ut av situasjonen. S-en står for nettopp "stopp". Få ikke panikk, men ta det rolig. Det neste du skal gjøre, er å tenke. Du må evaluere din egen situasjon og hva som har skjedd. Har du for eksempel brukket et bein?

Det neste Strand anbefaler kriserammede å gjøre, er å orientere seg.

- Det handler om å skaffe seg oversikt over hvor du er, om du for eksempel er langt fra folk, og om det er mulig å komme seg til folk eller skaffe hjelp. Du bør dessuten tenke gjennom om du har mat, og hvilke trusler som kan dukke opp.

P-en står for å prioritere, eller lage en plan. Da må du avgjøre hvordan den videre fremdriften skal være, om du for eksempel skal vente på hjelp eller oppsøke hjelp, eller eventuelt at dere deler seg i to eller flere grupper hvis det er et alternativ.

80 prosent mental styrke

I tillegg til STOP, mener Strand det er tre ting som er avgjørende for om man kommer seg ut av opplevelsen med livet i behold: Vilje til å overleve, kunnskap og utstyr.

Se også: Kom i form på Klikk Trening

Overlevelse i villmarka

VILJE: Vinterfjellet er ingen spøk. Overlevelse handler 80 prosent om mental styrke, sier eksperten. © FOTO: Colourbox

- I en nødssituasjon handler det 80 prosent om mental styrke og vilje til å overleve. Du må ha vilje til å klare deg, vilje til ikke å gi opp, og vilje til å håndtere de problemer du møter. Deretter kommer kunnskap, og da tenker jeg blant annet på fjellvettreglene. Har du ikke disse forutsetningene, bør du aldri drive friluftsliv annet enn i kontrollerte former.

Når det gjelder utstyr, mener Strand at en haug knakende bra og dyrt utstyr ikke er det som skal til for å klare seg.

- Det handler om å kunne bruke utstyret man har med seg. Kan du for eksempel bruke fjellduken, GPS-en eller kart og kompass?

Lag kriseplan

Strand mener det kan være lurt å lage en kriseplan i forkant, for bedre å kunne håndtere uforutsette hendelser når du er på tur. Dette kan også være lurt for kortere turer.

Se også: Gjør et hyttekupp på fjellet

- Lag en handlingsplan for ulike scenario som kan oppstå, eller tren på ulike situasjoner. Du kan for eksempel trene deg på å grave en snøhule i fall du skulle trenge ly, eller øve deg på å bruke utstyret du har med deg. Du bør også ha folk hjemme som kan varsle om du ikke kommer hjem, sjekke opp om det er mobildekning i området, og gjerne ha en evakueringsplan dersom noe skjer.

Det er uendelig mange muligheter for hva som kan oppstå av uhell og kriser på tur, og det er umulig å lage generelle regler. Men det kan være lurt på forhånd å sette seg inn i hvordan kroppen reagerer i ulike situasjoner. Hvis kroppen blir kald nok, kan du for eksempel tenke så irrasjonelt at du føler for å rive av seg klærne, heller enn å ta dem på.

Råd for nødssituasjoner

  • Tenk positivt! Husk at 80 prosent handler om vilje til å overleve. Bli ikke passiv, og grav deg ikke ned i håpløsheten, men gjør arbeidsoppgavene skritt for skritt
  • Mange reagerer med frykt, bekymring, kjedsomhet, håpløshet, desperasjon og apati, eller de føler seg alene og redd for å dø. I tillegg kommer fysiske påkjenninger ved at man fryser, er sulten eller trøtt. Det er viktig å flytte fokus
  • Når det er kaldt, bør ly og varme være første prioritet

- Prioriter ly og varme

- Når nødssituasjoner oppstår, og spesielt om vinteren, er det ofte kulda som er det største problemet. I sterk kulde går situasjonen mye fortere fra å være ille, til å bli prekær. Ly og varme må være første prioritet. Du føler kanskje at du trenger næring, men du kan klare seg i tre dager uten vann og tre uker uten mat, så det er mindre viktig.

Strand advarer mot å tenke romantisk om det å lære seg å overleve utendørs, eller å tro at alle kan gjøre som Lars Monsen.

- Kunnskaper og ferdigheter kan for mange virke naturromantisk, men en virkelig nødssituasjon er kritisk, og en stor påkjenning mentalt og fysisk. Velg turer ut fra egen kunnskap og ferdighetsnivå. Og kommer du i en vanskelig situasjon, er det viktigste å tenke positivt og løse arbeidsoppgavene skritt for skritt, sier Strand.

Se også:

Test av snøspader

Test av soveposer

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!