En klassisk langrennski skal ha to motstridende kvaliteter, de skal gi både glid og feste.

Før du begynner å smøre skiene må du derfor finne skillet mellom glisone og festesone.

Størrelsen på denne varierer med din vekt og temperaturen i snøen. Det beste er å få eksperter fra en renommert sportsforretning til å måle skiene og vise deg hvor lang du smører under ulike forhold. Du kan også legge skiene på stuegulvet og føre et papir under midten av skia.

Der papiret stopper er overgangen mellom gli og festesonen. Dette merker du av med vannfast tusj på skiene. Det er vanlig å ha et merke under hælen og tre merker fremmover, et for kaldt føre, et for nullføre og et for klisterføre.

Det du skal gjøre nå er fløgende: legge på glider, vokse, børste og rubbe. Så skal du vokse.

Les mer:

Råd til bedre glid

Slik får du god gli

Først glider du glisonen foran og bak på skia. Legg glider mot et strykejern, så det smelter og drypper ned på skisålen. Hardere voks, som er beregnet for kaldere føre, krever mer varme for å smelte. Voksen bør være tilpasset temperaturen i snøen du der du skal gå på tur.

Neste skritt er å smøre glideren ut over sålen med strykejernet, i store bevegelser. Ikke la jernet stå i ro på et sted, da risikerer du å brenne sålen - og skia må til steinsliping for å komme til hektene igjen.

La voksen kjøle seg ned minst et kvarters tid før du sikler av overflødig voks.

For best mulig gli er det en fordel å bruke en stiv børste, en kombinasjon av bronse og nylon fungerer bra. Med børsten børster du bort siste lag av voks, slik at strukturen i sålen kommer frem. Strukturen er med på å drenere smeltevann bort fra sålen for å redusere friksjonen mot underlaget.

Les mer:

Få bedre kantgrep

Preparering av ski.=

Slik skaper av av overflødig smøring med en sikle. © FOTO: TORMOD GRANHEIM

Slik unngår du bakglatte ski

Det er en fordel å legge på festesmøring før du står i kulda utenfor bilen ved starten av løypa, da kan du bruke litt mer avanserte teknikker og oppnå et bedre resultat.

Rubbing er å bruke sandpapir på skiskålen for å få bedre feste. Start med å rubbe skia i fartsretningen med fint sandpapir. Start ved hælmerket og fortsett frem så langt du skal smøre.

Om det er kaldt føre legger du på en hard grunnvoks, gni den utover med en syntetisk kork før du bruker et strykejern for å varme voksen inn i skiene. Er det isete i løypa legg klister som base. Denne varmer du også inn med smørejernet.

Grunnvoksen fungerer som en primer som dagens smøring fester seg til, slik at den varer lengre. Særlig på hardt eller kornete føre er det viktig med grunnvoks.

Deretter legger du på dagens voks i tynne lag, og gjentar prosessen med korken og strykejernet. Tre lag kan være en fornuftig mengde. Når du varmer inn voksen, blir den sittende på skia lengre. Dermed unngår du å miste festet midt inni skogen.

=

Når du smelter inn voksen i skia, holder den mye lengre. © FOTO: TORMOD GRANHEIM

Husk dette:

Smør heller flere tynne lag oppå hverandre, og bruk korken flere ganger. Et tjukt gir dårlig resultat.


Husk at størrelsen på festesonen er avhengig av vekten til den som står oppå skia.

Hvis skia er bakglatte ute i sporet kan du prøve å smøre litt lengre forover.

Her finner du flere tips:

Sjekk ut Swix' mange smøretips hvis du vil lære mer om gli og festesmørning.

Les også smøretipsene til Rode Skiwax .

En hett tips er å starte skituren med et besøk på skiforeningens sider . Her finner du kontinuerlig oppdaterte tips for hvilken smøring du bør velge.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!