- Ofte er det en kombinasjon av overbelastning og feilbelastning som er årsaken til beinhinnebetennelse. Jeg ser også gjerne en kombinasjon av dårlige sko, treningsavbrekk og en brå oppstart med løpetrening, sier personlig trener Line Marion Nielsen Kjøniksen.

Hun legger til at noen selvsagt er mer utsatt en andre, men at variasjon i treningen og tilpasset mengde trening til ditt utgangspunkt, er hennes beste tips for å unngå slike plager.

Ikke tren for hardt

Det er gjerne løpere som sliter med beinhinnebetennelse.

Kanskje har du ikke hatt på deg joggesko på år og dag, og bestemmer deg for å trene deg opp til halvmaraton.

Blir treningsmengden for stor og intensiteten for høy, kan det da gå galt.

- Problemet kan ofte da ses i sammenheng med løping på hardt underlag som asfalt, og i en del tilfeller, dårlige eller gamle sko, sier Kjøniksen.

Symptomer på beinhinnebetennelse

  • Smerter på forsiden eller innsiden av leggen mens du trener, eller etter trening.
  • Murrende smerter etter harde belastinger. Med tiden kommer smertene selv ved lett belasting, og når du sitt i ro.
  • Du kan bli hoven over beinet der det gjør vondt, og dersom betennelsen varer lenge kan du kjenne ømme knuter langs beinet.

Kilde: Helsenorge.no

Flere årsaker

- Beinhinnebetennelse kan komme av mange forskjellige årsaker, og ofte er det flere årsaker som virker sammen, bekrefter personlig trener ved OK klinikken Marius Lofthus Dahl.

Han nevner svakheter i stabilitet mellom ankel, kne og hofte, samt ubalanse mellom høyre og venstre ben, og skjevhet i føtter som andre mulige årsaker til plagene.

Viktig med gode sko

Både Kjøniksen og Lofthus Dahl understreker at det er viktig med gode sko til all trening, men at det likevel kanskje er aller viktigst når du løper mye.

- Tenk også på hvile kontra treningsmengde og intensitet. Å trene høyintensitetsøkter mange ganger i uken, vil på et eller annet tidspunkt føre til overbelastning og belastningsskader som beinhinnebetennelse, sier Kjøniksen.

Riktig næring

Sørg for noen gode restitusjonsøkter. Hvile er faktisk like viktig som selve treningen. I mange tilfeller blir dette neglisjert, og da oppstår ifølge Kjøniksen belastningsskader.

- Vi er alle forskjellige og har ulike behov, og for mange vil det være lurt å bytte ut en løpeøkt med en time på sykkelen i stedet innimellom. Riktig og nok næring er også en nøkkel, sier hun.

Kjøniksens erfaring er nemlig at belastningsskader oppstår fortere dersom du ligger i et stort næringsunderskudd.

Tips for å unngå beinhinnebetennelse:

  • Bytt sko ofte nok
  • Velg sko som er riktig for din fot
  • Varier treningen
  • Få skikkelig veiledning
  • Spis nok og næringsrik mat
  • Hvil nok
  • Løp på mykt underlag

Doktor Online hjelper deg:

Vår fysioterapeut Erik Øiangen svarer på spørsmål på nettstedet Doktor Online.

Det koster 149 kroner å få svar, og du er helt anonym. Les mer om tjenesten her.

Endring i treningsopplegget

- Ofte vil betennelsen gå over kun ved at du trapper ned litt på den totale mengden trening, eller endrer litt på treningsopplegget, slik at øvelser som gjør direkte vondt kuttes ut, eller kjøres annerledes, sier hun.

I tillegg bør man alltid få smertene undersøkt av lege eller fysioterapeut.

- I de aller fleste tilfeller kan man trene videre, med visse endringer og tilstrekkelig hvile, men løpeforbud i en periode kan være nødvendig. Da er det i så fall viktig med rolig opptrapping når den verste smerten har gitt seg, sier hun.

En balansert kropp

- Hvordan man skal forholde seg til plagene, kommer blant annet an på hvor lenge man har gått med dem, og hva slags skader det er. Generelt kan jeg imidlertid si at man bør oppsøke en faglig hjelp med det mål å få mer balanse i kroppen, sier fysioterapeut ved OK klinikken Marthe Christensen Moe.

Hun legger til at det heller ikke kun er løping som fører til beinhinnebetennelse.

Ligger forholdene til rette for det, kan også raske turer med hunden eller venninnegjengen gi hobbymosjonisten slike idrettsskader.

- Sørg derfor for å få god veiledning før du begynner å trene, sier hun.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!