Sykling er god trening, som passer for de fleste. Du trener både kondisjon og styrke, og det er enkelt å få til. Men skal dette bli en aktivitet som varer er det viktig å styre unna de tabbene mange sykkelkjøpere gjør.

Her forklarer toppsyklist Linda Larsen hvordan du velger riktig sykkel.

Finn riktig størrelse

Å kjøpe sykkel uten å prøve den skikkelig, er tabbe nummer én. Du klarer ikke å sykle fort om du ikke sitter bra. Finn en flink ekspeditør.

- En erfaren ekspeditør skal kartlegge behovet ditt og finne størrelsen din, slik at du ender opp med riktig sykkel, sier Larsen.

Bruke tid for å finne størrelsen din, og gjør de riktige tilpasningene.

Justeringer

Selv om du har kjøpt en komplett sykkel, kan ekspeditørene i butikken gjøre mange justeringer og bytte av smådeler for å få den til å passe perfekt.

Det handler om å måle, og prøve, helt til du er fornøyd, og her snakker vi om centimeter og millimeter. Det kan dreie seg om å heise styret en og en halv centimeter opp eller flytte setet noen millimeter frem eller bakover.

EKSPERT: Linda Larsen

EKSPERT: Linda Larsen © Øivind Lie

TEST: Slik gjør du albuetesten © Øivind Lie

FLERBRUK: Kjøp en sykkel som passer med ulike typer dekk, så har du mulighet til å bruke sykkelen på flere underlag.

FLERBRUK: Kjøp en sykkel som passer med ulike typer dekk, så har du mulighet til å bruke den på flere underlag. © Øivind Lie

FINJUSTERING: Pedalen sitter på krankarmen, som kommer i ulike lengder.

FINJUSTERING: Pedalen sitter på krankarmen, som kommer i ulike lengder. © Øivind Lie

SETE: Det er flere ulike setetyper å velge mellom, prøv i butikkene.

SETE: Det er flere ulike setetyper å velge mellom, prøv i butikkene. © Øivind Lie

Sykkeleksperten

Linda Larsen har åtte NM medaljer i sykling, og ble norgesmester i maratonsykling i 2007 og 2010.

Hun har også flere topplasseringer i de store terrengsykkelrittene, blant annet nr 2, og beste norske, i Birkebeinerrittet 2010.

Til daglig er Linda treningskonsulent for TC Trening og Spenst Arendal

Noe å tenke på:

SETEHØYDE: Når du sitter på setet skal hælen ha kontakt med pedalen. Da har setet riktig høyde.

ALBUETESTEN: Avstanden fra tuppen av setet til styret skal være lik avstanden fra albuen til fingerspissen pluss tre fingerbredder.

FINJUSTERING: Ved å legge i mellom ringer kan du løfte styret.

KRANKARM: Pedalen sitter på krankarmen som kommer i forskjellige lengder.

DEMPER: Skal du ha demper bør den kunne låses.

Kilde: Linda Larsen

Dekk og hjul er viktig

Å henge seg opp i utstyrsbetegnelser er tabbe nummer to. Gode dekk og hjul er langt viktigere enn om giret er XT eller XTR. Et bra sett med hjul og gode dekk har lav roterende vekt og lav rullemotstand. Det er avgjørende om du skal sykle fort.

Asfalt, grus eller sti

Asfalt, grus eller sti, her må du velge. En god terrengsykkel er det nærmeste du kommer en allround-sykkel. Selv om den selvsagt passer best i terrenget, kan den tilpasses til underlaget med forskjellige dekktyper.

Men vet du at du vil sykle mest på asfalt, bør du vurdere en hybrid eller landeveissykkel. Vet du at du vil sykle mest i terrenget, går du for en terrengsykkel, og kanskje en fulldempet hvis du får smaken på stisykling.

Sittestilling

En fremoverlent, aggressiv sittestilling gir mer fart, mens en oppreist sittestilling gir bedre kontroll. Å sykle med feil sete kan få uheldige konsekvenser, spesielt for menn.

- Først og fremst må du finne en ramme som passer så godt det lar seg gjøre. Samme rammestørrelse kan ha samme høyde, men ulik lengde. En kort ramme gir en mer oppreist sittestilling. De kan også være aktuelle hvis du er lang i bena og kort i overkroppen, noe som ofte er tilfellet for jenter, sier Larsen.

Slik finner du størrelsen

Riktig rammestørrelse baserer seg ikke bare på høyden din, men også på beinlengden.

Høyden skal måles når beina står med en avstand som er litt mindre enn en skulderbredde.

Skal du måle beinlengden er det avstanden fra skrittet og ned som gjelder. Med disse målene kan du lese av rammestørrelsen i en tabell. Ønsker du å gjøre dette selv kan du ta en kikk på denne nettsiden: ebicycles.com

- Når du har funnet riktig ramme begynner finjusteringene. Setet, pedalene og styret kan justeres nær sagt alle veier. Da skal avstanden fra tuppen av setet til styret være lik avstanden fra albuen til fingerspissen pluss tre fingerbredder. Avstanden fra setet til pedalene skal være slik at du akkurat kan sette helen på pedalen. Dette kan også gjøres enda mer nøyaktig hos en sykkelbutikk hvor de gjør en full oppmåling av hele kroppen, sier Larsen.

Ramme

En god ramme er stiv og har lav vekt. Stivheten gjør at du får en kvikk sykkel der kreftene går rett i hjulet samtidig som du får gode svingegenskaper. Aluminium dominerer som materiale i sykkelrammer, men etter hvert har også karbon begynt å bli vanlig.

- Skal du velge bør du ta med i vurderingen at en god aluminiumsramme kan være bedre, lettere og stivere enn en dårlig karbonramme. Mange av produsentene har også produsert egne jenterammer i noen år. De kan det være verdt å ta en kikk på, sier Larsen.

Tips fra selgeren

Philip Wilhelmsen, daglig leder i Spinn Sykkelshop på Storo i Oslo, har tre tips til deg som skal kjøpe ny sykkel.

- Det viktigste når man kjøper ny sykkel er å vite hva du skal bruke den til. Det er stor forskjell på om du skal bruke sykkelen til og fra jobb, og om du skal sykle mest på sti, grus eller asfalt, sier han.

På den måten blir det også lettere for butikkene å sile ut de modellene som ikke er aktuelle for deg.

- Det andre er at du må sørge for at du kjøper sykkel med riktig størrelse. Både for liten, og for stor sykkel gir lite effektiv trening, og kan føre til belastningsskader på knær, rygg og nakke, sier Wilhelmsen.

Han er også opptatt av at folk må være påpasselige med vedlikehold av sin nye sykkel. Da holder den lengre.

-Vi anbefaler service minst en gang i året. Sykler du ritt må du ha den til service oftere, men alle sykler har godt av en sjekk før hver sesong, sier Wilhelmsen.

Også jevnlig rengjøring av sykkelen kan være med på å holde sykkelen i god stand lengre.

Les også:

Øvelsen som forbrenner mest fett

Dette gir flatere mage

Dette har syklister lov til å trafikken

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!