Kjøpetips:

Ta utgangspunkt i de aktivitetene du driver mest med før du bestemmer deg for hvilke sensorer du eventuelt vil trenge.

En klokke med innebygget GPS blir noe større enn en uten. Ønsker du å trene med GPS det meste av tiden vil vi anbefale en klokke fra Garmin.

Trener du like mye uten GPS som med (eller mindre), vil vi anbefale en pulskokke fra en annen leverandør med en ekstern GPS sensor.

Det er ganske store prisforskjeller på de ulike modellene. På enkelte av de enkleste pulsklokkene (som kan være god nok for en nybegynner/mosjonist) vil f.eks en GPS-sensor gjerne doble utgiften i forbindelse med innkjøp - verdt å tenke på.

Skal du bruke pulsklokken mens du sykler - sjekk om det finnes en brakett/festeanordning slik at du får festet klokken til styret.

Denne testen omhandler utelukkende pulsklokker med GPS.

Garmin Forerunner 310XT, som kommer aller best ut i testen, får du nå til 800 kroner under veiledende pris, om du velger å kjøpe den på nettet.

Sjekk priskalkulatoren under for en prisoversikt fra nettbutikkene

Del på Facebook Share

Garmin leverer klokker med integrert GPS, mens Polar og Suunto har valgt en løsning med eksterne sensorer som kobles/pares med klokken trådløst.

Her kan du kjøpe testvinneren til en rimeligere pris.

Les også:

Løpetips fra Ingrid Kristiansen

Slik bruker du pulsklokka

Formen kommer lynkjapt

Hvorfor GPS på en pulsklokke?

Med en "tradisjonell" løsning trenger en egne sensorer til f.eks løping og sykkel om en ønsker å lese av og lagre informasjon som f.eks hastighet og distanse.

Den største fordelen med GPS på en pulsklokke er at en kan få denne informasjonen selv om en sykler, løper, går på rulleski/ski eller f.eks padler.

Eneste forutsetning er at en trener utendørs slik at klokken får lokalisert og kan motta satellittsignaler.

Andre muligheter som åpner seg er at en kan lagre spordata og ved hjelp av programvare som produsentene tilbyr legge inn og se treningsruta på et kart.

På denne måten kan en f.eks dele treningsløyper med venner og bekjente - og motsatt, laste ned treningsløyper fra andre brukere.

Les også:

Unngå ubehag på sykkelsetet

Trenger vi egentlig løpesko?

Slik løper du riktig

Slik er testen gjennomført

De ulike pulsklokkene med tilhørende sensorer har vært brukt til sykling, løp og treningsturer til fots i marka og på fjellet.

Testteamet har disponert fleste modellene i ca 3 måneder. Vi har testet de ulike modellene opp mot hverandre for å se om de gir samme resultat med tanke på de data de viser i sanntid og det som er mulig å lese ut fra de lagrete dataene i etterkant.

Våre tester viser så godt som identiske testresultater med tanke på fart, distanse, puls, snitt, maksimalt osv - dette var en klar trend uansett hvilke av de modellene i som er med i denne testen ble målt opp mot.

Les også:

250 tips til sykkelturer

Sjekk om du får i deg nok proteiner

Øvelsene som strammer deg opp

Få avvik

Det eneste vi kunne finne var noe avvik på forbrente kalorier. Her viser klokkene fra Garmin noe mindre forbrente kalorier enn pulsklokkene fra Polar og Suunto, men også disse verdiene lå så nært hverandre at vi har valgt å ikke legge noe vekt på disse i vurderingene av pulsklokkene.

Testerne brukte to pulsklokker samtidig for å samle disse dataene.

Les også:

Slik får du gratis tur-gps på mobilen

Duell mellom topp-GPSer

Bra veiviser til mobilen

Les hele saken

Se flere saker fra: Her er testvinnerne i 2010

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!