En rask spasertur i lav vårsol kan gi flotte legger og lår og fastere rumpe.

En rask spasertur i lav vårsol kan gi flotte legger og lår og fastere rumpe. © Illustrasjonsfoto: Image100

Når du går, forbrenner du omtrent 300 kcal i timen, samtidig som du øker forbrenningen din på lengre sikt. Når du bår, bygger du muskler - og jo mer muskler, jo bedre fettforbrenning. Gåing er også lavintensiv trening, og ved slik trening henter kroppen energi fra fettreservene. Resultat? Mer fremtredende muskler i legger o glår, og fastere rumpe!

Normalt går de fleste av oss rundt 6000 skritt om dagen, noe som tilsvarer rundt fem kilometer. For å få effekt av gåingen, bør du øke antall skritt stegvis, med rundt 500 flere skritt for hver dag - helt til du kommer opp i 12000 skritt pr. dag. Klarer du det, vil du generelt bli sprekere, få flottere ben og samtidig kunne redusere vekten din betydelig. Så hva venter vi på?

Styrketrening

I tillegg til å gå turer, kan det lønne seg å trene litt styrke. Styrketrening øker muskelmassen din, og økt muskelmasse er den eneste måten å øke kroppens fettforbrenning på i hviletilstand.

1 kilo muskelmasse øker forbrenningen med 10 kcal i døgnet. Årsaken er at økt muskelmasse også krever mer energi - selv når den ikke er aktiv.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!