GODT SUPPLEMENT: Aleksander Hanssen er utdannet fysioterapeut og akupunktør. © Foto: Marianne L. Strand

Kinesiologi og teiping

På begynnelsen av 70-tallet kombinerte kiropraktoren Kenzo Kase i Japan teknikker fra kinesiologi og kiropraktikk, og da utviklet han teipemetoden som siden har vært i stadig utvikling og forbedring, og i dag brukes over store deler av verden.

Kinesiologiteiping er en smertefri behandling og det finnes flere teknikker og metoder for å sette teipen på. Behandlingen skal kunne påvirke muskelfunksjonen, aktivere lymfesystemet og aktivere kroppens eget smertekontrollerende system. Den gir også støtte for å bedre leddfunksjonen.

Mens vanlig sportsteip er uelastisk og lite mobil, er kinesiologisk teip elastisk og gir fri bevegelighet.

Teiping brukes både som selvstendig behandling og i kombinasjon med andre behandlingsmetoder.

Teipen er noe helt annet enn vanlig sportsteip, som er uelastisk og skal støtte og stive opp et område. Kinesiologiteipen er strekkbar og tøyelig, og "jobber" for kroppen på en helt annen måte. Teipen finnes i ulike farger, og skal også være allergivennlig.

Det har de senere år vært forsket på effekten av kinesiologisk teip, senest ved Taiwan Sport University i 2007 og 2008.

VERDT Å PRØVE: Kinesiologisk teip har vært brukt på belastningsskader, veldig sliten muskulatur og begynnende plager med leddbånd. © Foto: Marianne L. Strand

Aleksander Hanssen holder til på Sortland i Vesterålen og er utdannet både fysioterapeut og akupunktør.

Han har, i likhet med flere i samme bransje rundt om i landet, valgt å kurse seg innen kinesiologiteiping, en behandlingsform som ennå ikke er så veldig godt kjent i Norge.

Kinesiologiteip er en relativt ny behandlingsmetode her til lands. Den er mest brukt på idrettsskader, men blir mer og mer et hjelpemiddel for folk flest.

Kan gi umiddelbar lindring

- Min erfaring er at teipen bedrer sirkulasjonen, den er også med på å stimulere kroppens helingsprosess, sier han. Teiping kan i noen tilfeller gi smertelindring umiddelbart, og teipen fortsetter å "jobbe" de dagene man har den på.

Men i likhet med all annen behandling er det noen som har veldig god effekt av dette, mens andre ikke synes at det hjelper.

De plagene Hanssen oftest benytter teiping for, er nakke-, skulder- eller ryggplager, enten som supplement til nåler eller fysikalsk behandling, eller som en separat behandling.

Forebyggende og skader

Kinesiologiteip er veldig mye brukt blant idrettsutøvere, både forebyggende og i forbindelse med skader.

Under OL i Bejing i fjor kunne man se mange av utøverne med knall rosa, blå eller sort teip plassert ulike steder på kroppen.

Bruker tapen selv

- Jeg synes kinesiologiteip er et godt ekstraverktøy til verktøykassa mi, et bra supplement til de andre behandlingsformene. Og selv har jeg også veldig positiv erfaring med dette, sier Hansen, som er aktiv fotballspiller.

- På lange bilturer har jeg en tendens til å bli veldig stiv i ryggen. Ved å teipe ryggen på forhånd, oppnår jeg god lindring og forebygging.

- Ikke farlig å prøve

- Det som er helt klart, er at noen får hjelp av teipen, andre ikke, sier idrettslege.

- Personlig har ikke jeg noen særlig erfaring med kinesiologiteipen, men jeg har lest om dette, sier idrettslege Thor-Øistein Endsjø.

- Og jeg har konferert med en av landslagslegene innen norsk idrett. Behandlingsmetoden er ikke dokumentert, men behandlingens teori går på at det skal skje noe når de elastiske teipene stimulerer underhudsvevet. Og at det kanskje også skjer noe overfladisk på muskulaturen.

Noen får hjelp av tapen

Både fysioterapeuter innen toppidrett internasjonalt og nasjonalt har nå kurset seg innen dette.

- Det som er helt klart, er at noen får hjelp av teipen, andre ikke, sier Endsjø.

Den har vært brukt på belastningsskader, veldig sliten muskulatur og begynnende plager med leddbånd.

Verdt å prøve

Etter det Endsjø kjenner til, er det noen som har hatt ordentlig glede av teipen og til dels kommet seg litt raskere igjen.

- Det finnes også eksempler på at idrettsutøvere har vært i stand til å konkurrere videre, til tross for skade eller belastning, takket være teipen, sier han.

Det kan verdt å prøve , selv om dette ikke er tilstrekkelig dokumentert ennå. For det er ingenting som tyder på at det kan være skadelig å bruke teipen.

 

Les også:

Effektiv hjemmetrening

Hvordan trene i sprengkulda

Hvile gir nye krefter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!