Anita Tonne

EKSPERTEN: Treningsinstruktør Anita Tonne fra Elixia og Sprek & Lett. © Foto: Siri Møller

Treningsinstruktør Anita Tonne leder gruppetreningstimer på Elixia og er personlig trener i Sprek & Lett. Her er hennes tips for å få spretten rumpe i 2009 - uten for mye slit.

Les også:

Slik får du finere hud

Nye, smarte rutiner i hverdagen

* Velg alltid trapper fremfor heis! Trapper er effektiv og genial trening for rumpa.

* Gjør knipeøvelser jevnlig. Sett av noen minutter et par ganger om dagen til å knipe og slippe rumpa mens du står, går eller sitter, for eksempel på bussholdeplassen, ved kopimaskinen eller når du står og lager middag.

* Gjør det til en vane å gå eller sykle fram og tilbake til jobben. Legg vekt på å sykle i et ekstra tungt gir, sånn at musklene i rumpe og lår må jobbe ekstra.

Les også:

17 par drømmesko

Tips når målet er mindre rumpe

Kombiner kondisjon og styrketrening!

* Effektive kondisjonstrening: Inne kan du gå for spinning/sykkel og trening på step, enten på apparat i studio eller som gruppetrening i sal. Ute bør du satse på bakketrening og/eller trappetrening - gjerne i kombinasjon med hverandre.

* Gode styrkeøvelser: Gjør utfallsøvelser både fram og til siden i kombinasjon med knebøy, med eller uten vekter. Kjør gjerne 15-20 repetisjoner av hver øvelse og i forbindelse med kondisjonstreningen. Kan gjerne legges inn underveis slik at du får intervallpreg over treningen.

Les også:

Alternativ julemote for menn

Tips til deg med flat rumpe som ønsker mer sprett:

Tung styrketrening, helst med vekter!

* Gode styrkeøvelser: Kjør supersett med knebøy, statisk utfall og beinpress i maskin. Ettbeins kneøy er en ekstra effektiv øvelse! Og den blir enda mer effektiv hvis du gjør den i en trapp. Hvis du i tillegg holder en tung stein eller vekt, blir den enda mer utfordrende. Spensthopp i trapp er også veldig god rumpetrening. Hopp to trinn av gangen.

Maksimal treningseffekt av rumpe og lår får du når du er flink til å variere. Dette gjelder både variasjon i type øvelser, antall repetisjoner, belastning og vanskelighetsgrad. Overrask musklene!

Les også:

Juks deg til sprettrumpe

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!