ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen.=

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen. © FOTO: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen.=

Testeren: Iren Vagstad Ellingsen

Iren Vagstad Ellingsen har bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber som ernæringsveileder ved Heiaklinikken i Lier.

Foruten ernæringstester for Klikk.no, driver hun individuell veiledning og jobber med for kost- og livsstilsendring bl.a. for for skoler, barnehager og kantinebedrifter.

Slik ble testen av potetsalat utført

I denne testen inngår alt jeg fant av potetsalater i ulike matvarebutikker i juni 2014.

Potetsalatene ble rangert utfra verdiene i næringsdeklarasjonen. Det ble gitt mest poeng for lavest energiinnhold, mest protein, færrest sukkerarter, minst mettet fett, minst salt og mest poteter.

Potetsalatene med 10 eller flere tilsetningsstoffer fikk 5 poeng i trekk. Det er kun næringsinnholdet som er grunnlag for testen, så det er opp til deg hva du velger i forhold til smak.

Grillsesongen er i full gang, og med den følger potetsalatene som tilbehør.

Det er ikke likegyldig for linjene hva du legger på grillen, og det samme gjelder selvfølgelig for tilbehøret.

Jeg har tatt en runde i diverse matvarebutikker og sanket sammen det som var å få kjøpt av ulike varianter for å gjøre en sammenligning når det gjelder hvilke som er sunnest å velge.

Varierende mengde poteter

Noe av det viktigste med en potetsalat må vel være at den inneholder en bra mengde poteter, ellers bør den kanskje kalles noe annet. Andelen poteter i variantene som ble testet varierte mellom 41 % og 65 %, altså ganske stor variasjon.

Naturlig vil det da i en potetsalat være slik at; Jo mer poteter jo mer karbohydrater. Derfor har en del av vurderingen i denne testen blitt tatt utfra mengde sukkerarter, det vil si de enkleste molekylene av karbohydratene, og ikke totalt antall karbohydrater. Mengden sukkerarter vil fange opp eventuelt tilsatt sukker og ikke stivelsen fra potetene.

Poteter er som mange er klar over rike på stivelse, og kan dermed påvirke blodsukkeret en del. Nå har det seg slik at i kokte, kalde poteter endrer denne stivelsen seg slik at den blir resistent. Dermed påvirkes ikke blodsukkeret i samme grad.

Best i test

To potetsalater deler førsteplassen. Det er Delikat Klassisk Potetsalat, som har mest poteter av alle salatene, og Bjerke Potetsalat med gressløk og purre, som har minst fett.

Høyt energiinnhold tilsvarer mye fett

Energiinnholdet i potetsalatene bestemmes mest av hvor mye fett den innholder. De fleste potetsalatene i testen er først og fremst en blanding av poteter og majones, mens noen er en miks av poteter og crème fraiche eller yoghurt. En potetsalat med Crème Fraiche vil gi mer mettet fett enn for eksempel en potetsalat med majones på basis av olje.

Uansett type fett gir det like mye energi, men helsemessig anbefales vi å spise mer umettet og flerumettet fett fra planter enn mettet fett fra landdyr. De fleste av majonesene i testen er lagd med rapsolje. De som ikke har oppgitt type olje, kan nok mistenkes for blant annet å ha tydd til billigere oljer for å få et rimeligere produkt.

Stor prisforskjell

Kiloprisen varierer veldig blant testens produkter, alt fra 15 kr til 78 kr per kilo potetsalat.

Med mye majones, creme fraiche eller yoghurt i en potetsalat, får man på en måte dekket behovet for en eventuell saus i tillegg. Det kan fort bli vel mye fett med begge deler hvis du tenker litt på det totale energiinntaket. Her har selvfølgelig også mengden du spiser noe å si.

Hva er bra med poteten?

Poteter inneholder altså karbohydratet stivelse som først og fremst gir oss energi. Ellers er poteter kjent for å være en kilde til vitamin C, kalium og litt jern. Vitamin C-innholdet er mye høyere i nypoteter enn i lagringspoteter, som jeg antar er i disse potetsalatene. Derfor vil nok vitamin C-bidraget fra en potetsalat være minimal.

Kalium forsvinner ikke på samme måten, og er et gunstig mineral for personer med høyt blodtrykk. Også nyttig hvis du har trent hardt, jobbet hardt fysisk, eller svettet mye på varme sommerdager. Da kan kroppen ha godt av litt kaliumrik mat.

Så mye mat dekker vitaminbehovet ditt

Mange tilsetningsstoffer

Noen av potetsalatene i testen er tilsatt mange tilsetningsstoffer. Det gjøres blant annet for å forlenge holdbarheten, gi en bestemt konsistens eller et mer tiltalende utseende. En del tilsetninger er nødvendige for å opprettholde en kvalitet vi som forbrukere krever, og for at maten skal være trygg å spise når det gjelder uønsket bakterievekst i produkter som skal lagres over en periode.

På den annen side sier gjerne bruk av veldig mange tilsetningsstoffer noe om kvaliteten på råvarene som er brukt. Et dårligere utgangspunkt trenger mer hjelp av tilsetninger for å være innbydende nok. Mange vil nok si at målet er å bruke minst mulig tilsetninger, uten at det går på bekostning av sikkerheten.

I denne testen har jeg derfor gitt produktene med 10 tilsetningsstoffer eller mer, 5 poeng i trekk. Det tilsvarer cirka 5% trekk av maks antall mulige poeng.

Sunnere å lage selv

Lager du potetsalaten selv, heller enn å kjøpe den, kan du selv bestemme fordelingen av diverse ingredienser og i hvert fall en del av tilsetningsstoffene. Det er greit med potetsalat, for den kan lages ferdig på forhånd slik at det blir mindre arbeid like før gjestene kommer.

En kjøpt variant kan også fungere fint som et utgangspunkt, og kan for eksempel tilsettes mer poteter eller andre ingredienser etter eget ønske.

Les også:

Regn ut ditt daglige kaloribehov

Sjekk hvilken iskaffe du bør styre unna

Vi har testet 14 brødblandinger

Les hele saken

Noen av produktene vi i Klikk.no tester kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!