Gunn Helene Arsky

  • Ernæringsfysiolog cand.scient.
  • Tidligere vektrådgiver i flere nettvektklubber.
  • Foredragsholder og forfatter av flere bøker om helse og ernæring.
  • Sitter i fondsstyret for Norsk Selskap for Ernæring.
  • Har undervist ved Universitetet i Oslo, Idrettshøyskolen og Atlantis Medisinske Høyskole.

Start dagen med en skål kornblanding, så starter du godt! Mange mener til og med at å spise en sunn frokost er noe av det viktigste du gjør for å holde deg slank. For de av oss som ikke synes brød er drømmen om morgenen, er det mange müslier å velge mellom. Vi har sett på produkter beregnet på voksne og vurdert dem rent ernæringsmessig.

Vi har tidligere testet næringsinnholdet i andre typer frokostblandinger. Restultatet var at den billigste ble best i test.

Dessuten har vi testet granola etter samme kriterier, og også der var det en av de billige som overrasket.

Bare frokost?

Det ligger i navnet at frokostblandinger er ment til det første måltidet å dagen. Men en god müsli passer til kvelds også, eller som mellommåltid, dessert og som topping på fruktsalaten. Uansett hva du skal bruke dem til, er det greit å være bevisst på hva müsliene er laget av, og hva de gir deg av næringsstoffer og kalorier.

Noen inneholder tørkede bær og frukt som gir ekstra smak. Ha gjerne litt friske bær eller frukt på frokostblandingen din, det balanserer måltidet ytterligere og tilfører vitaminer og kostfiber. Velg mager melk også, da får du godt med kalsium og protein og mindre av det mettede fettet som kan være uheldig for hjertet. Det er mange som får i seg for lite kalsium, så litt melk på müslien kan være bra for helsen din.

Best i test

To av 20 müslier fortjener karakter 6: 4korn Pluss som har ekstra mye rug og klassikeren 4Korn, begge fra AXA.

Det var også flere femmere å dele ut.

Generelt gjør de nøkkelhullsmerkede produktene det veldig godt i testen, så se gjerne etter dette symbolet når du handler i butikken.

Sjekk ingrediensene!

Müslier er laget på basis av korn - havre og hvete, bygg og rug. Men også spelt, amarant og andre mer eksotiske kornslag finnes. Produkter med ris inneholder gjerne mindre kostfiber enn de øvrige produktene.

Müsli er laget på tradisjonelt vis med rå flak av havre og andre korn, gjerne iblandet tørket frukt, bær og nøtter. Vi har sett på innholdet av sukkerarter i de ferdige produktene - vær oppmerksom på at mye av sukkeret kan komme fra tørkede frukt og bær og ikke alltid er tilsatt.

Nøtter og frø tilfører likeledes ekstra fett, gjerne av den sunne typen. Samtidig får du mer protein og kostfiber fra disse ingrediensene. Protein og kostfiber er viktig for et stabilt blodsukker, derfor ønsker vi oss produkter med høyt innhold av dette. Vi har listet opp de tre første ingrediensene på ingredienslisten i hver müsli. Dette er de råstoffene det er mest av i produktet. Vi har også oppgitt hva slags søtstoff de inneholder.

Hva betyr terningkastene?

Müsliene har fått terningkast mellom 1 og 6, der 6 er et svært godt valg innen müsli mens 1 er et svært dårlig valg innen müsli. Hver av de 20 müsliene er gitt poeng mellom 1 og 20 for innhold av kalorier (1 for mest, 20 for minst), proteiner (20 for mest, 1 for minst), sukkerarter (naturlig og tilsatt til sammen) (1 for mest, 20 for minst), fett (1 for mest, 20 for minst) og kostfiber (20 for mest, 1 for minst) per 100 g.

Karbohydratinnholdet er kun vurdert ut fra mengde sukkerarter. Like verdier får lik poengsum, og manglende verdier får 1 poeng. Summen for ett produkt kan da maksimalt bli 100 poeng. Produktene i testen varierte mellom 16 og 87 poeng, og dette er gjort om til terningkast. Smaken er ikke vurdert - dette er en ren ernæringsvurdering ut fra det som oppgis på emballasjen. Produktene er kjøpt inn torsdag 2.3. 2013 ved besøk på Meny Røa. Vi kjøpte inn alle müslier som ikke spesifikt var rettet mot barn.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

LES OGSÅ:

Sju grøter får terningkast fem

Forum: - Hva spiser dere som alternativ til brødmat?

Dette inneholder favorittpålegget ditt. Vi har sett på 12 ulike typer.

Sunt mellommåltid: Her er det maks 150 kalorier

Du kan spise dessert og holde deg slank

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!