Nina Lødemel

Coacher deg på mobil

Kanskje en pep-talk hver morgen kunne få deg til å tenke mer positivt?

Kos deg i julen, uten dårlig samvittighet!

Kaker med mindre fett og sukker smaker vel så godt som de tradisjonelle.

Kokebokforfatter Marit Røttingsnes Westlie, Inger Kløkstad som står bak Ingers Fibermat, og TV2-kokken Wenche Andersen gir deg hver sin favorittoppskrift.

Ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky, forklarer deg hva som er bra med de sunnere sortene.

Fågelkaker

Fågelkaker er en av favorittene til kokebokforfatter Marit Røttingsnes Westlie. Oppskriften kan du lese her.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene:

- Grov sammalt hvete gir kakene mer vitaminer, mineraler, sporstoffer og kostfiber enn vanlige julekaker. Solsikkekjernene gir en del fett, men av den hjertevennlige sorten. Velger du sjokolade med 70 prosent kakao, er denne rik på antioksidanter.

FÅGELKAKER: En av favorittene til kokebokforfatter Marit Røttingsnes Westlie. Få oppskriften på Klikk.

ERNÆRINGSEKSPERTEN: Gunn Helene Arsky © Foto: Lise von Krogh

Kokosnøtter

Inger Kløkstad, daglig leder i Ingers Fibermat, leter frem oppskriften på Kokosnøtter når hun blir bedt om å nevne en favoritt blant sunnere småkaker.

Les Ingers oppskrift på kokosnøtter her.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene:

- Eggehvitene inneholder mye protein og binder kakene sammen. Kokosmassen inneholder mye mettet fett, men om du velger for eksempel hasselnøtter og valnøtter i resten av nøtteblandingen, får du sunt fett også. Kli øker fiberinnholdet.

Les også:

Fedme-gen gjør deg usunn

Test av kjøttpålegg

Rådyre konjakker

Lag god lutefisk

INGERS BESTE: Inger Kløkstad i Ingers Fibermat synes Kokosnøtter er julekos. © Foto: Petter Berg/HM Foto

HAVREKJEKS: Se oppskriften fra TV2-kokken Wenche Andersen. © Foto: Petter Berg/HM Foto

Havrekjeks

Kokk i God morgen Norge på TV2, Wenche Andersen, er ikke i tvil om at havrekjeks er et sunt alternativ som du trygt kan sette på bordet i julen.

Les oppskriften på havrekjeks her.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene:

- Havren er et svært næringsrikt kornslag som inneholder mye jern, mye av det sunne fettet og i tillegg et spennende fiber (betaglukan) som har mange positive helseeffekter, for eksempel på kolesterolet vårt.

Les flere oppskrifter på sunnere kakesorter i nummer 50 av Norsk Ukeblad. Der gir blant annet Jeanette Roede og Fedon Lindberg oppskrifter på sine favoritter.

Les mer på:

Klikk Mat

Klikk Kosthold

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!