Mat som styrker immunforsvaret

Hørt om kimchi, kombucha-te og rødalger?

- Bakteriene i disse matvarene er immunstyrkende.

BOOST IMMUNFORSVARET: Hørt om fermenterte matvarer? Både surkål, kimchi og kabucha kan styrke immunforsvaret ditt. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

BOOST IMMUNFORSVARET: Hørt om fermenterte matvarer? Både surkål, kimchi og kabucha kan styrke immunforsvaret ditt. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Publisert Oppdatert

Visste du at enkelte matvarer kan gi immunforsvaret en real «boost»? I tillegg til den klassiske brokkolien finner vi flere spennende navn - kimchi og kombucha er to av dem.

Frukt og grønt

Ifølge forfatter og ernæringsfysiolog for Bama, Gunn Helene Arsky, er nok frukt og grønt første bud for å styrke immunforsvaret. Hun forteller at fem porsjoner, hvor én porsjon tilsvarer 100 gram, er viktig for å holde antioksidantinntaket oppe.

- Det er spesielt mye antioksidanter i brokkoli, blomkål, gulrot, rødbeter, bær, røde og blå druer, granateple, tomater og friske urter. De færreste av oss spiser mer enn to og en halv porsjon per dag, så du kan gjerne doble inntaket, sier Arsky.

Fermentert mat

Blant fermenterte matvarer finner vi blant annet kimchi, surkål, kefir, biola og biolayoghurt. Fermentert mat kan i korte trekk beskrives for mat som har gjennomgått en gjæringsprosess, og i denne maten finner vi melkesyrebakterier som styrker tarmfloraen.

- Bakteriene i disse matvarene er immunstyrkende, ikke bare lokalt i tarmen, men også for å beskytte mot vanlige vinterforkjølelser og luftveisinfeksjoner. Det er ekstra viktig å spise fermentert mat dersom du går på antibiotika, for da får du opprettholder du den gode tarmfloraen, sier Arsky.

C- og D-vitamin

Ifølge ernæringsfysiologen er kombucha-te tilsatt en bakteriekultur som har fått stå og fermentere i romtemperatur med sukker i en ukes tid, og smaker noe à la iste.

- Denne melkesyrefermenterte drikken er blant verdens sunneste, sier Arsky.

Hun poengterer at du burde variere med frukt og grønt i alle sjatteringer, og gjerne drikke et glass med appelsinjuice eller smoothie hver dag.

- Det er ekstra mye C-vitamin i paprika, kiwi, appelsin, solbær og jordbær. Det er også viktig å passe på inntaket av D-vitaminer, og her kan du bruke tran, D-dråper eller et multivitamin- og mineraltilskudd som inneholder vitamin D, sier Arsky.

Surkål og sopp

Forfatteren bak superdamebloggen.no og en av Norges fremste livsstilsveiledere innen supermat, raw food og sunn livsstil, Trine Berge, tipser om sopp, alger og hjemmelaget surkål.

- Mitt beste tips er å daglig innta fermentert mat eller drikke. Surkålen er full av viktige enzymer og gode bakterier som styrker hele fordøyelsen din og immunforsvaret ditt. Men det nytter ikke med ferdiglaget surkål, den må være «levende», sier Berge.

Rødalger, såkalte rødmarinealger, finnes langs kysten i Norge. Berge forteller at det er vanlig å kjøpe kapsler med den tørkede varianten i helsekostbutikker.

- Rødmarinealgen sies å være et av naturens sterkeste immunstyrkende midler, blant annet på grunn av det høye innholdet av selen, som bidrar til et normalt fungerende immunsystem. Jeg anbefaler også å koke te på chaga-soppen. Den bokser i symbiose med bjørketreet, og kan kjøpes på helsekost eller plukkes i naturen, forteller Berge.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning