En julemiddag med kokt laks er i utgangspunktet en sunn middag, med rikelig med flerumettet fett fra fisken.

Dersom du tilbereder laksen i aluminiumsfolie (hel eller i skiver), kan du legge i både purre, løk, gulrøtter, sitron og dill eller rosmarin. Med hel fisk legges grønnsakene i buken. Hell en 1-2 dl vann over fisken (fiskekotelettene) før du lukker folie. Vannet gir mer kraft og gjør dessuten at fisken blir saftigere. Kraften kan benyttes som sjy på potetene.

Grønnsaker er alltid bra, enten de er rå eller kokt. Til laks passer alt fra brokkoli, gulrøtter og agurksalat (agurkskiver i svakt eddikvann) til en frisk grønn salat, alt etter om laksen serveres kald eller varm. Frisk sitron hører også med.

Ønsker du å benytte rømme, og samtidig redusere litt på fettet, kan du prøve rømmekolle (10 % fett). Den inneholder omtrent halvparten av fettet som finnes i lettrømme, mens smaken er tilnærmet den samme.

For deg som foretrekker smeltet smør, vil fettmengden kunne reduseres betraktelig ved heller å velge en saus. Saus passer perfekt til varm laks, og tilfører mindre fett enn smeltet smør. Her finnes flere ulike varianter av ferdige fiskesauser, men lettbearnés smaker ekstra godt til denne fisken.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!