Forholdet mellom livvidde og hoftevidde er et mål på hvor eventuelle overflødige kilo legger seg på kroppen, eksempelvis rundt magen. Det er dette fettet som er farligst for helsa.

Ifølge verdens helseorganisasjon bør livvidden generelt ikke overstige 102 centimeter hos menn eller 88 centimeter hos kvinner.

Fettfordeling indikerer helsetilstand

- Liv-hofte-ratioen gir en bedre indikasjon på fettfordelingen enn for eksempel BMI (kroppsmasseindeks). Mye bukfett betyr økt risiko for blant annet diabetes type 2, metabolsk syndrom, økte fettstoffer i blodet samt hjerte- og karsykdommer, sier klinisk ernæringsfysiolog Ragnhild Lekven Fimreite til klikk.no.

Prøv vår fedmekalkulator

Testen er enkel: Finn fram målebånd (eller hyssing og tommestokk) og mål omkretsen rundt livet (i navlehøyde) og hoftene.

Så deler du livvidden i centimeter med hoftevidden i centimeter. Det gjør du aller enklest ved å fylle inn de to tallene i fedmekalkulatoren til Doktor Online (åpnes i ny side).

Klikk "beregn" og du har din liv-hofte-ratio, også kalt midje-hofte-indeks.

Dette betyr resultatet:

Er du kvinne og får et tall høyere enn 0,8, har du bukfedme og økt helserisiko.

Er du mann og får et tall høyere enn 0,9, har du bukfedme og økt helserisiko.

Indeksen sier noe om hva slags kroppsfasong du har – om du er rund og epleformet eller om profilen din minner om en pære

- Bukfedme - med stor mage og tynne bein, er en helserisiko i seg selv, uavhengig av kroppsvekten. Dette fordi dette fettet har høyere fettomsetning enn fett andre steder på kroppen. På fagspråket sier vi at vevet er mer metabolsk aktivt, forklarer Ragnhild Lekven Fimreite.

Les også: Legens fristende superdiett

Har du pære- eller epleform?

Indeksen sier noe om hva slags kroppsfasong du har - om du er rund og epleformet eller om profilen din minner mer om en pære med lavt tyngdepunkt.

Her er det også ulik utregning for menn og kvinner.

Kvinner:

Liv-hofte ratio mindre enn 0,8 = pæreform

Liv-hofte ratio større enn 0,8 = epleform

Menn:

Liv-hofte ratio mindre enn 1,0 = pæreform

Liv-hofte ratio større enn 1,0 = epleform

Kle deg etter kroppsfasongen

Epleform er typisk for menn med "ølmage" eller "pondus" og nesten null fett på beina.

Det gjelder uansett å kle seg etter forholdene - her lærer du triksene enten du ser ut som en pære, eple, stilk eller tønne.

Epleform er farligst

Klinisk ernæringsfysiolog Ragnhild Lekven Fimreite har har tidligere skrevet om liv-hofte-ratio på Dinkost.no:

- Dersom du har epleform slik at overvekten sitter rundt magen, vil det være gunstig å vurdere vektreduksjon. Da er du trolig arvelig disponert for denne typen fettfordeling og kan ha nytte av varige livsstilsendringer.

Fettet som sitter rundt magen og i bukregionen kommer lettere inn i blodårene enn fettet ellers på kroppen. Dette kan resultere i fettavleiring i årene og blant annet gi opphav til hjerte- og karlidelser. Det ser ut til at jo mer fedmen er sentrert rundt midjen, dess større er risikoen for å utvikle høyt kolesterol, høyt blodtrykk, hjertesykdom, og diabetes type 2.

Les også: Krymp magesekken - bli slank

Pæreformete kropper

- Har du pæreform og de ekstra kiloene først og fremst fordeler seg rundt hofter og lår, er det en snillere fettfordeling. Likevel bør du ikke utelukke behovet for vektreduksjon. Behovet for behandling, avhenger imidlertid av graden av overvekt, og om du i tillegg har andre sykdommer - som berøres av vekten. Hvis du veier for mye og fettfordelingen på kroppen er ugunstig, vil det generelt sett gi helsegevinst å komme ned i vekt, sier Ragnhild Lekven Fimreite.

Hun forteller at i sin praksis som ernæringsfysiolog, bruker hun ofte BMI og liv-hofte-ratio, i tillegg til andre vurderinger, prøver og kartleggingsverktøy:

Hudfoldtykkelse: Kan brukes til å anslå kroppens totale fettmengde.

Ultralyd: Måler tykkelsen av fettvevet under huden, og danner grunnlag for beregning av kroppens totale fettinnhold.

Helkroppskalium (med 40K telling): Indirekte måling av fettmasse og fettfri masse i kroppen.

Bioelektrisk impedans: Indirekte måling av fettmasse og fettfri masse i kroppen.

MR-skanning (magnetisk resonans): Direkte måling av kroppens anatomiske strukturer, blant annet fettvev (kan også måle fettfordeling og fettvev i bukhulen).

CT-skanning (computer tomografi): Direkte måling av kroppens anatomiske strukturer, blant annet fettvev (kan også måle fettfordeling og fettvev i bukhulen).

Kilder: Doktor Online, Dinkost, Helsenett, WHO

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!