Tips mot søtsug

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius' tips til deg som stadig er fysen på noe søtt:

1. Kom deg i bevegelse. Gå en tur eller stikk på treningssenteret. Trening bidrar til jevnere blodsukker, og du vil bli mindre opptatt av søtsaker.

2. Få en sunn start på dagen. Spis en fiberrik og god frokost. Fiber stabiliserer blodsukkeret. Du får fiber fra frukt, bær, korn og grønnsaker. Fiber gir også en god metthetsfølelse, som kan hindre deg fra å «sprekke» senere på kvelden. Men husk på at også frukt inneholder sukker, så spiser du for mye går vinningen opp i spinningen.

3. Puss tennene. Da vil du ikke ha lyst på godteri etterpå.

4. Blir du ikke kvitt søtsuget, så spis en lettyoghurt, nøtter, mandler eller annet sunt godteri.

Les også: 25 tips mot søtsug

Tegn på at du er følsom for sukker:

  • Du er besatt av tanken på å spise søtsaker
  • Jojo-slanking
  • Urolig mave
  • Tretthet
  • Humørsvingninger
  • Fedme
  • Lavsmerteterskel
  • Isolering
  • Depresjon
  • Dårlig selvtillit

(Kilde: Bitten Jonsson Center)

Fakta om godteri og brus:

  • Vi spiste nesten 15 kilo godteri og drakk 67 liter sukkerholdig brus hver i 2007.
  • Brusomsetningen var på sitt høyeste i 1997 med 93 liter per innbygger.
  • Vi bruker nesten en femdel av matbudsjettet på godteri og brus.

Kilde: Helsedirektoratet

Les mer om nordmenns sukkervaner i saken: Spiser 15 kilo godteri i året

Nå som hverdagen er tilbake og julefråtsingens tid er forbi, er det mange som må kjempe en daglig kamp for å motstå søte fristelser.

Og gir man etter for fristelsen, kjennes den dårlige samvittigheten ekstra vond, fordi januar skal være tiden for trening og sunt kosthold.

Søtsuget rammer ulikt

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius tror at noen opplever søtsuget sterkere enn andre.

- Mens noen må trappe godterispisingen gradvis ned, klarer andre å stoppe når de bestemmer seg for det, selv om de får noen tøffe dager. Andre igjen vil uten problemer kunne slutte med søtsaker, og gleder seg tvert imot til hverdagen er tilbake, sier hun til klikk.no.

Å spise nøtter eller mørk sjokolade når søtsuget blir for sterkt, er to ekspert-tips i guiden 25 triks mot søtsug.

Koser oss med søt mat

Hun tror ikke søtsuget handler om en fysisk avhengighet, men at noen kan være mer følsomme for sukker enn andre.

- Noen mennesker har lettere for å legge på seg og har et mer svingende blodsukker enn andre. Ellers tror jeg at søt mat handler mye om belønning, det gjør oss godt fordi vi forbinder det med kos og avslapning, sier Borchsenius.

Også Tone Glestad, leder ved Senter for mat- og sukkeravhengighet i Oslo, tror at dagens høye sukkerforbruk handler om kos.

- I vår kultur er vi opptatt av å kose oss, og da handler det nesten alltid om mat, sier Glestad til klikk.no.

Også gravide merker søtsuget. Kvinner med barn spiser faktisk så mye sukker at Folkehelsa er bekymret.

Blir glad av sukker

Matvarer som pasta, ris og potet omdannes i kroppen og konsekvensen blir i realiteten det samme som å spise rent sukker. Og når vi spiser søtsaker, vil vi gjerne ha mer. Slik er vi mennesker konstruert, sier Glestad.

Når man spiser sukker - for eksempel via sjokolade - øker særlig nivået av signalsubstansene serotonin og endorfiner.

Serotonin styrer blant annet humør, søvn og seksualitet, og endorfiner styrer blant annet selvfølelse, velbehag og fysisk og psykisk smerte.

Nedtur når blodsukkeret faller

Men en stund etter at man har spist sukker, daler nivået av serotonin og endrofiner tilsvarende og man føler seg «lav» igjen.

Spiser man mye sukker, kan kroppen også få problemer med å regulere blodsukkeret skikkelig.

Resultatet er høyt blodsukker som faller raskt etter en stund. Da føler man seg slapp og får behov for å fylle på med mer sukker.

Sukker overalt

Svært mye av den vanlige maten vi spiser er tilsatt sukker og raske karbohydrater og finnes overalt.

En årsak til at forbruket av sukker er så høyt i dag, er tilgjengelighet, tror Glestad.

- Før stengte butikken klokka 17, men nå får man tak i matvarer hele døgnet, også på helligdager og søndager.

- Sukkeravhengighet er en sykdom

Tone Glestad mener at sukkeravhengighet er en sykdom. En som er sukkeravhengig, vil kjenne en voldsomt trang til å spise søt mat.

Sunt godteri:

Skjær opp frukt og grønnsaker og dypp det i vaniljekesam.

Popkorn og saltstenger gir mindre kalorier enn potetgull.

Nøtter, særlig usaltede.

Mørk sjokolade. Den med minst 70 prosent kakao har en kraftig kakaosmak som gjør det lettere å være fornøyd etter en liten bit.

En lettbrus er lov, når man skal kose seg. Men ikke drikk lettbrus som tørstedrikk.

- En som er sukkeravhengig, vil ikke klare å stoppe med søtsakene selv om jula er slutt. For en sukkeravhengig er det fest hele året, sier Tone Glestad.

- Jeg kjenner til sukkeravhengige som spiser tre-fire brød om dagen for å få dekket sukkerbehovet, og andre som spiser pasta fire ganger om dagen, forteller hun.

Hvis du lurer på hva Aspartam og de andre kunstige søtstoffene består av, kan du lese DinKost-artikkelen Søte gleder.

Følelsesmessig forhold til mat

Avhengighet handler ikke om mengden du inntar, men hva du tenker rundt maten, det følelsesmessige forholdet du har til sukkeret, mener Glestad.

En avhengig vil planlegge neste inntak av sukker nøye og glede seg til det, og blir tilsvarende frustrert om hun får beskjed om å klare seg uten sjokolade eller pasta de neste tre ukene.

Sjokoladeelsker Karin Paulsen (30) gikk drastisk til verks for å bli kvitt sukkersuget.

- Søk hjelp mot sukkeravhengighet

Tone Glestad har selv vært det hun kaller sukkeravhengig, og proppet seg med baguetter, sjokolade, risgrøt og pannekaker før hun lærte seg å håndtere avhengigheten.

Det inspirerte henne til å starte et senter for sukkeravhengige, hvor hun i dag tilbyr kurs og gruppeterapi. Før behandlingen starter, gjennomføres det en test ved hjelp av spørsmålsskjema utviklet av den amerikanske legen Eric R. Braverman.

- Er du sukkeravhengig, bør du søke hjelp, for det er vanskelig å komme ut av avhengigheten alene, sier hun.

Uenighet om avhengighet

Selv om mange mener at de føler søtsuget på kroppen, er ikke alle enige med Glestad i at sukker er avhengighetsskapende.

søtsug

SØTSUG TIPS: Å kutte ut sukker i kaffen kan være en start. © Illustrasjonsfoto: Crestock

Ifølge Dagbladet.no sier psykologiprofessor David Benton ved University of Swansea i Wales at det ikke finnes bevis for at mennesker kan utvikle sukkeravhengighet

Psykisk avhengighet

Kostholdsekspert Fedon Lindberg mener Benton har et poeng når han påpeker at det ikke finnes vitenskapelig bevis for sukkeravhengighet, men hans kliniske erfaring er at mange i alle fall blir psykisk avhengige av sukker.

- Årsaken er at vi har et belønningssenter i hjernen som gir oss følelse av velbehag. Dette senteret kan behages på ulike måter, med alt fra røyking og stoff til sex og trening, men også med mat og da særlig med en kombinasjon av mye stivelse, fett og sukker, sier Lindberg til Dagbladet.no.

Tips mot søtsug:

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius har flere gode tips til deg som stadig er fysen på noe søtt.

1. Kom deg i bevegelse. Gå en tur eller stikk på treningssenteret. Trening bidrar til jevnere blodsukker, og du vil bli mindre opptatt av søtsaker.

2. Få en sunn start på dagen. Spis en fiberrik og god frokost. Fiber stabiliserer blodsukkeret. Du får fiber fra frukt, bær, korn og grønnsaker. Fiber gir også en god metthetsfølelse, som kan hindre deg fra å «sprekke» senere på kvelden. Men husk på at også frukt inneholder sukker, så spiser du for mye går vinningen opp i spinningen.

3. Puss tennene. Da vil du ikke ha lyst på godteri etterpå.

4. Blir du ikke kvitt søtsuget, så spis en lettyoghurt, nøtter, mandler eller annet sunt godteri.

Les også:

25 tips mot søtsug

Er kunstig søtt farlig?

Her avlives slankemytene

Få flere kostholdstips her

Les mer på Klikk Helse

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!