Blåbær er superbær!

De fleste studiene som viser at blåbær er superbær, er gjort på de som er hvite inni! Disse er altså superbær. Våre ville skogsbær er dobbelt så supre – siden de har dobbelt så mye antocyaniner! Men det er altså ingen grunn til å avstå fra blåbær utenom norsk sesong. Det er masse helse i hver munnfull!

Kilde: Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand. scient. i Bama

Du har sikkert sett de små begerne på matbutikken med blåbær store som tikroninger. De ligner ikke på de du finner i skogen.

Del et bær som på bildet over i to, og du vil raskt oppdage at disse ikke er som "vanlige" blåbær. Du blir heller ikke blå verken på hendene eller rundt munnen.

Hvorfor er det forskjell på butikkblåbær og de blåbærene som man plukker selv i skogen?

Hageblåbær

Norske blåbær, som vokser vilt i skogen, er botanisk sett ikke de samme som hageblåbærene som selges i butikken på denne tiden av året.

Det forteller Gerd Byermoen, informasjonssjef ved Opplysningskontoret for frukt og grønt.

- De norske skogsblåbærene er en plantesort i arten Vaccinium myrtillus L. Importerte hageblåbær har det vitenskapelige navnet er Vaccinium corymbosum, sier hun.

I Norge kaller vi begge typer for blåbær, selv om det altså er litt forskjell på disse sortene.

Hvite på innsiden

Men hvorfor er de man får kjøpt i butikk hvite inni?

- Blåbær inneholder flere såkalte polyfenoler, deriblant flavonoler, tanniner, ellagitanniner og antocyaner, som er kraftige antioksidanter, forklarer Byermoen.

Antocyaner er de naturlige fargestoffene som gir bærene farge.

Mørke bær som solbær og skogsblåbær inneholder mye antocyaner.

- De ville blåbærene vi finner i Norge og Skandinavia har rundt 70 prosent mer antocyaner enn hageblåbærene, som har antocyaner bare i skallet, og derfor er hvite inni, sier hun.

Ikke la deg skremme

Har du tenkt at disse bærene som fås kjøpt i beger er "fake", eller jukseblåbær, kan du slappe helt av.

- Ingen skal la seg skremme fra å nyte deilig blåbær hverken importerte eller norske, sier Byermoen.

Fargerike måltider smaker godt og gjør oss glade, mener hun.

Sunt uansett

Er det mer antioksidanter i de man plukker selv og de som er fryste enn de som er hvite inni?

- Hvor mye av antocyanene som faktisk tas opp fra blåbær i kroppen er foreløpig usikkert. Selv om importerte bær kan ha mindre antioksidanter, kan man ikke bedømme en matvares sunnhet ut ifra antioksidantinnholdet alene, sier Byermoen.

- Bær er sunt og godt, og det anbefales gjerne at en av fem om dagen er en porsjon med bær.

Blåbær er med andre ord sunt uansett om det er den ene eller den andre sorten.

Dokumentert effekt mot hjertesykdom, mange former for kreft, øyesykdom og Alzheimers:

Blåbærantioksidantene har vist seg å ha gode egenskaper på nervesystemet og hjernen vår. En ny studie viser at regelmessig blåbærspising også kan bedre hukommelsen. Her deltok eldre med en gjennomsnittsalder på 76 år. Etter 12 uker med daglig inntak av blåbærjuice på cirka fem desiliter forbedret de scoren sin på to ulike kognitive hukommelsestester.

Kilde: Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand. scient. i Bama

Hjelper mot urinveisproblemer og nyrestein

Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand. scient. i Bama, forteller at blåbær har mange helsefordeler.

- Siden tidenes morgen har nordamerikanske indianere brukt hageblåbær til helbredelse og lindring av urinveisproblemer, sier hun.

Det er også gamle skrifter som viser at grekerne og romerne i klassisk tid også kjente til og brukte skogsblåbær til behandling av nyrestein.

- Etter hvert som blåbæret ble bedre kjent, ble det også brukt mot en rekke sykdommer og plager, slik som diaré, kramper, kolikk, diabetes, influensa, dysenteri, skjørbuk - ja, til og med til å stoppe melken hos kvinner som ammet.

Skikkelig supermat

Blåbær har i det siste blitt utropt til en av supermatens desiderte seierherrer, mener Arsky.

- Dette skyldes at forskerne i stadig større grad blir klar over alle de unike helsebringende egenskapene blåbærene har. Det meste av blåbærforskningen dreier seg om studier på alle de ulike aktive plantestoffene bærene inneholder, spesielt antocyaninene.

Som Byermoen har nevnt, er dette en gruppe stoffer som gir blåbærskinnet- og kjøttet den vidunderlige blåfargen som skimrer fra rødt via lilla til fiolett og blått. Antocyaninene er en gruppe sterkt fargede antioksidanter som gir enkelte bær, frukter og grønnsaker en intens rosa, rød, lilla eller blå farge.

Beskytter mot UV-stråler, synssvekkelse og kreft

Ifølge Arsky beskytter de vegetasjonen mot UV-stråler fra solen, spesielt når klorofyllet trekker seg tilbake om høsten og bladene på busker og trær får varme, rødgylne farger.

- Antocyaniner er foryngende fordi de ser ut til å kunne bremse betennelsesreaksjoner i kroppen. Slike reaksjoner er spesielt viktige å hindre for å forebygge diabetes type 2 og hjerte-kar-sykdom. Antocyaniner beskytter også mot celleskader – blant annet i huden – og kreftutvikling, samt sørger for normal nervefunksjon, forteller hun.

- Men aller best dokumentert er kanskje antocyaninenes effektivitet når det gjelder forebygging av aldersrelatert skarpssynsvekkelse – en vanlig øyelidelse blant eldre. De virker også mot grå stær og problemer med mørkesynet.

Skyll bærene!

Frisk frukt og grønt kan inneholde bakterier, parasitter og virus som gir oppkast og diaré.

- Du bør derfor alltid skylle frukt, bær og grønnsaker grundig før du spiser dem, oppfordrer Byermoen.

Plantevernmidler brukes i produksjon, men det er strenge restriksjoner for hvordan de brukes.

- Det er produsenter/importører av næringsmidler som har ansvaret for at matvarer som selges tilfredsstiller de krav som er fastsatt i norsk regelverk. Det offentlige fører tilsyn med at regelverket etterleves, og at det omsettes helsemessig trygge matvarer, foreller hun.

Vil du ha de beste sakene våre på epost? Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev her.

Vil du heller følge oss på Facebook? Lik oss, da vel!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!