De vet vel bedre enn noen at godteri bare skal spises på lørdager og fest, men selv ernæringsfysiologene kan bli fysne på snop i blant.

Da gjelder det å være virkelig standhaftig og kanskje ty til noe sunt som kan døyve søt- eller saltsuget.

– Det beste tipset jeg kan gi for å unngå småspising, er å spise nok mat utover dagen slik at blodsukkeret ikke faller. Da er det mye lettere å spise sunt og godt hele uken og heller kose seg med litt snop i helgen, sier ernæringsrådgiver ved Grenland Helsesenter, Katarina Knudsen.

Nå på sensommeren anbefaler hun ellers å kose seg med vannmelon, bær, blåbær og lime kesam.

- Dette smaker himmelsk, sier hun.

Her røper hun og tre andre ernæringseksperter hva de velger når de blir fysne på noe godt.

Klinisk ernæringsfysiolog Mari Eskerud. ved Eskerud ernæring © FOTO: Privat

1. Ernæringsfysiolog Mari Eskerud velger lettbrus og nøtter

- Når jeg får lyst på noe godt, men vet at jeg i virkeligheten ikke er sulten, tar jeg ofte en Cola Zero. Da unner jeg meg noe som ikke bidrar med ekstra kalorier, sier Mari Eskerud.

Hun er klinisk ernæringsfysiolog ved Eskerud ernæring.

På kveldstid syns hun en gresk yoghurt med litt frukt, syltetøy eller bær kan være en god løsning hvis søtsuget kommer snikende.

- Jeg er en skikkelig søtmoms, så det er søte ting som står høyest i kurs hos meg. Jeg er også utrolig svak for gjærbakst, og liker godt å bake. Jeg gjør det imidlertid ikke så ofte fordi det er så vanskelig å la godsakene ligge i fryseren, sier hun.

Hun forteller at hun derfor heller unner seg noe godt på en kafé i helgen, for da blir porsjonen mye mindre.

På hverdager blir gjerne nøtter redningen når hun føler at hun bare må ha noe.

- Jeg har nøtter liggende på jobb for det er både sunt og godt, samtidig som det metter mer enn annet snacks. Det finnes jo også poser med litt søtt oppi, og disse passer perfekt når behovet virkelig melder seg, sier hun.

Klinisk ernæringsfysiolog Kaja Helland-Kigen i Opplysningskontoret for Meieriprodukter

2. Klinisk ernæringsfysiolog Kaja Helland-Kigen lager grove vafler til kvelds

- Når jeg blir skikkelig fysen, tenker jeg først gjennom om jeg har drukket nok vann i løpet av dagen. Hvis jeg ikke har det, er det lett å bli litt slapp, ukonsentrert og fysen, sier klinisk ernæringsfysiolog Kaja Helland-Kigen i Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

En kaffe kan også være redningen, og hvis hun er litt sulten, tar hun gjerne et knekkebrød, en liten yoghurt, en frukt eller en gulrot.

- Jeg er helt klart blant dem som er glad i søtt og da gjerne sjokolade. Er det hverdag, og jeg helst ikke burde spise sjokolade, kan det da hende jeg tar en sjokolademelk. Jeg velger helst en uten tilsatt sukker, så får jeg sjokoladesmaken, men ikke så mange flere kalorier enn i vanlig melk, sier hun.

Hvis Hellans-Kigen får lyst på noe godt en kveld, hender det også at hun lager grove vafler til kveldsmat.

- Jeg lager røren av havregryn, grovt mel, melk, egg og kardemomme. På toppen har jeg gjerne friske bær og litt kesam eller den letteste rømmen, sier hun.

Ernæringsfysiolog Helene Aure

3. Ernæringsfysiolog Helene Aure koser seg med yoghurt med nøtter og honning

- Hvis jeg blir fysen før det er tid for et nytt måltid, flytter jeg som regel måltidene frem. Eventuelt kan jeg ty til litt yoghurt, en rugsprø med gulost eller en gulrot som mellommåltid, sier ernæringsfysiolog Helene Aure.

Hun forteller at hun egentlig sjelden har søtsug, og at yoghurt naturelle med valnøtter og litt honning hjelper hvis hun får det.

- Saltsug kan jeg imidlertid få på kvelden. Særlig når mannen min setter frem potetgull i helgen. Sørlandschips er min favoritt, og på lørdager lager jeg alltid en liten skål til meg selv, sier hun.

Suget døyves ellers godt også med gulrøtter eller stangselleri med litt dipp av kesam.

- For meg kan for øvrig nøden bli stor når jeg er ute og reiser med bil og er avhengig av det de har på bensinstasjonen. Da prøver jeg å finne noe som er sunt, som for eksempel salat, yoghurt eller nøtter, sier hun.

Ernæringsrådgiver ved Grenland Helsesenter Katarina Knudsen

4. Ernæringsrådgiver Katarina Knudsen lager smoothie som kosemat

– Jeg er som regel flink til å planlegge måltidene mine for jeg vet at dette har alt å si i en stressende hverdag, sier ernæringsrådgiver ved Grenland helsesenter, Katarina Knudsen.

Hvis hun kjenner at hun ikke er skikkelig mett etter et sunt måltid, tar hun gjerne en frukt, grønnsak eller yoghurt før neste måltid.

– Jeg har alltid frukt eller grønnsaker med meg i vesken i tilfelle jeg blir veldig sulten, sier hun.

Knudsen mener likevel det er viktig å huske at det handler om å ha balanse i kostholdet, og da er det også rom for snop i blant.

– Det hender derfor at jeg tar meg noen biter sjokolade, men jeg klarer å holde meg til helgene. Og hvis jeg er skikkelig fysen, så er det jo sjokolade jeg tenker på - selv om det er frukt og grønnsaker som går inn i munnen, sier hun.

Blir nøden virkelig stor på hverdager, velger hun gjerne en neve nøtter eller en smoothie.

– Smoothie går jeg aldri lei av. Du kan variere innholdet, og det smaker like godt hver gang. Min favoritt består av jordbær, bjørnebær, solbær, blåbær, litt appelsinjuice og isbiter, sier hun.

Vil du ha de beste sakene våre på epost? Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev her.

Vil du heller følge oss på Facebook? Lik oss, da vel!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Grønnsakspasta