Det er synd at en skal bli feit av å bevege seg

- Hele året pøser bensinstasjoner, kiosker og dagligvare lavpriskalorier over oss. En regelrett fedmekampanje, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen til klikk.no.

Andersen, som driver nettstedet Somebody.no, mener bensinstasjoner har full rett til å drive butikk på de premissene de selv velger.

Share

- Det er lenge siden de sluttet å være servicestasjoner for bilen og ble kiosker for bilisten. Svaret er at vi må tenke selv, og unngå å gå i stor-is-til-halv-pris-fella.

Les også: Er ostegrill sunnere enn kyllingpølse?

Forbrukerrådet har besøkt 48 bensinstasjoner i sommer, og av disse markedsførte 47 usunn mat i sin hovedkampanje.

- Dette viser at maten vi tilbys langs norske veier er usunn og fetende. Sommeren er i ferd med å bli en eneste lang lørdag, sier underdirektør Gro Tvedt Anderssen i Forbrukerrådet.

Kollektivt ansvar for overvekt

Slanke- og ernæringsekspert Jeanette Roede er ifølge Forbrukerportalen provosert av mattilbudene.

- Bensinstasjonene gjør det enda mer utfordrende å leve sunt. Vi har et kollektivt ansvar for å bremse utviklingen av overvekt. Bensinstasjonene bør helt klart være sin rolle og sitt ansvar bevisst, sier Roede.

- Forbrukerrådet mener at steder som selger hurtigmat må bli flinkere til å hjelpe feriefolket til å spise sunnere. Det er synd at en skal bli feit av å bevege seg, sier underdirektør Anderssen i Forbrukerrådet.

Tilbud på søt og feit mat

Statoil selger Royal is til 10 kroner for deg som har Statoil-kopp.

Shell tilbyr fem Litago-boller med biter av brownies til 39 kroner.

På Statoil kan du legge på deg til halv pris

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Camilla Andersen

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Camilla Andersen © Foto: Somebody.no

- På Statoil kan du legge på deg til halv pris. Hvis du spiser en Royal is hver dag i en måned, tilsvarer det en drøy kilo kroppsvekt for bare 300 kr. Hvis du ikke har Statoil-kopp, koster det 600 kr å legge på seg den samme kiloen, sier Andersen.

- Fem alminnelige hveteboller uten brownies inneholder halve dagsbehovet av kalorier for et voksent menneske. Kos deg, men ikke i hjel, er rådet fra ernæringsfysiologen, som spør:

- Hvorfor er det ikke tilbud på en liten fruktsalat, nyplukkede jordbær, 3 flasker vann for prisen av 2, kyllingpølse eller de små iskremene? Hvorfor skal bensinstasjonene tjene penger på å gjøre oss mer usunne? Jeg som velger sunt, får ikke noe tilbud.

Bensinstasjonene jobber med saken

- Esso har nylig lansert et nytt måltidskonsept (100% Veimat) på ca 200 av de totalt 300 Esso-stasjonene i landet. Med dette konseptet utvider vi utvalget av sunnere matprodukter, som også inkluderer porsjonsstørrelser tilpasset barn, opplyser informasjonssjef Eirik Hauge i Esso Norge AS.

Les også: Ernæringsekspertens vudering av 50 pinneis

- Med jevne mellomrom har vi tilbudskampanjer på vann, kyllingprodukter og pinne-is, slik vi har på øvrige produkter i butikkene.

- Gjennom mange års erfaring med salg av matprodukter på stasjonene har vi tilpasset vareutvalget og innført nye produkter når det har vært tilstrekkelig etterspørsel blant kundemassen. Dette har blant annet medført økt omsetning av vann og kyllingprodukter.

- Esso tilbyr salater, grove baguetter med sunt pålegg, frukt, kyllingfilet og andre kyllingprodukter samt yoghurt og wraps, sier Hauge.

Langsom økning i andelen sunn mat

- Statoil har lansert vår egen sunne matserie "Made to go" i åtte europeiske land, og den som vil kan alltid finne vann, fruktjuice, salat, matpakker og andre alternativer på våre stasjoner, opplyser Pål Heldaas, Informasjonssjef i Statoil Norge.

Les også: Stor test av lettbrus

- Vi jobber hver dag for å øke andelen sunn mat, men økningen skjer langsomt. Det er to hovedårsaker til det; for det første etterspør folk i veldig stor grad den maten de skal kose seg med når de er ute på veien. For det andre er det store kostnader forbundet med ferskvarer, særlig når de skal distribueres til 500 bensinstasjoner over hele landet uten at det går på bekostning av matsikkerheten. Men vi gjør det vi kan, og kommer til å introdusere nye produkter og løsninger fremover, lover Heldaas.

Vi i Statoil er opptatt av å gjøre folk sunnere

- Vi i Statoil er opptatt av å gjøre folk sunnere. Når det gjelder pengene, er det verdt å merke seg at nordmenn hvert år kjøper mat for 110 milliarder kroner, bensinstasjonkjedenes andel av dette er 3 milliarder. Jeg tror det norske folk vet hva som er sunt og usunt, derfor kjøper de det aller meste av maten sin i dagligvarehandelen mens de koser seg når de er på biltur, mener Heldaas.

Les også: Lett ferdigmiddag gir flere kalorier

Vil ha dialog med Forbrukerrådet

Også i fremtiden vil de store kampanjetilbudene rette seg mot de produktene flest kjøper.

- Det forhindrer ikke at vi må ta et ansvar, og fortsette å tilrettelegge for barn og voksne som vil ha bedre, billigere, sunne alternativer på bensinstasjonene, sier Heldaas, og legger til:

- I Statoil har vi jobbet i mange år med ulike sunne alternativer for å svare på de utfordringene Forbrukerrådet gir oss. Vi ønsker imidlertid en tettere dialog enn vi får via oppslag og debatt i mediene, så vi har bedt Forbrukerrådet om et møte rett over sommeren for å gå i konstruktiv dialog om våre planer, og våre utfordringer når vi arbeider med dette i Statoil.

Må tilby det kundene spør etter

INFORMASJONSSJEF: Svein Ildgruben.

INFORMASJONSSJEF: Svein Ildgruben. © Foto: Norske Shell

Også kommunikasjonssjef Svein Ildgruben i A/S Norske Shell og Trude Marchmann-Jensen i NorgesGruppen opplyser at de sunne alternativene skal bli lettere tilgjengelig på shellstasjoner landet rundt.

- Vi har tilbud på mat med også Farris og Imsdal, og ikke bare sukkerdrikker. Vi inkluderer også i menyene en rekke forskjellige juicer. Gjennom samarbeidet med Fresh kan vi tilby en rekke sunne alternativer, og vi mener selv at vi i så måte er ledende i bransjen. Dette gjelder både salater, frukt, fruktblandinger i beger, juice, fersk smoothie og i flasker, opplyser Ildgruben og legger til:

- Vi er en biliststasjon og våre tilbud på antall matvarer vil alltid være begrenset, og vi må da naturlig nok tilby det kundene etterspør mest.

Samarbeid med LHL

NorgesGruppen Convenience AS har ansvar for hurtigmat for hele Shell-kjeden, deriblant hurtigmatmerket Fresh , som finnes på over 170 Shell-stasjoner over hele landet.

Vi vet at mange ønsker seg sunnere alternativer til tradisjonell bensinstasjonmat

- Fresh skal være best på det folk vil ha, og vi vet at mange ønsker seg sunnere alternativer til tradisjonell bensinstasjonmat som pølser og burgere. Derfor har vi inngått et samarbeid med LHL, Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, og har sammen med dem utviklet sunnere produkter, opplyser Trude Marchmann-Jensen.

Les også: De sunneste lettostene

- Vi prøver å få til en så god miks som mulig av kampanjer for å synliggjøre nettopp at vi har gode alternativer, både innenfor tradisjonell bensinstasjonmat og sunnere løsninger, så kundene kan velge det de helst vil ha, sier Marchmann-Jensen.

Les også:

Helgekosen gir vektøkning

Denne pizzaen er sunnest

10 feriemål som holder deg i form

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!