Føler du deg slapp, trett og litt uopplagt? Du er ikke alene - og denne følelsen trenger heller ikke være knyttet til det vi vanligvis kaller vårslapphet. Selvsagt er det mye å hente ved å være mer ute i frisk luft, bevege seg mer og ikke minst - ha litt pusterom i hverdagen. Men maten du velger å spise, kan også ha mye å si for om du strutter av energi eller ei.

Jern

Først av alt er det fornuftig å måle jernlagrene og hemoglobinet hos en lege. Er du "blodfattig", kan du lett føle deg slapp og trett. Jernets hovedoppgave i kroppen er å frakte oksygen rundt til alle kroppens celler. Uten oksygen vil kroppen raskt føle seg sliten og trett. For mange hjelper det å spise mer grove kornprodukter og leverpostei sammen med vitamin C for å øke jerninntaket, men innimellom kan det være nødvendig med et jerntilskudd. Følg legens råd, og ikke ta et rent jerntilskudd uten å ha målt jernlagrene først. Du kan nemlig også ha for mye jern i kroppen - og det blir du også trett av!

Mat som holder deg våken

Ønsker du å kvikne til i hverdagen, kan disse matvarene være smarte å inkludere i kosten:

  • Grovt brød (med mye fiber)
  • Kylling (røkt pålegg, eller filet uten skinn etc)
  • Magert rødt kjøtt (karbonadedeig, pastrami etc)
  • Egg
  • Fiskepålegg (makrell, sardin etc)
  • Grønnsaker (kålrot, brokkoli, gulrot etc, 450 g om dagen!)
  • Cottage cheese, kesam, mager yoghurt, skummet melk
  • Frisk frukt og bær (300 g om dagen!)
  • Vann (minst to liter, drikk til urinen er klar/svært lys)
  • Felles for denne maten er at den er

Felles for denne maten er at den er:

  • Mager (fett gjør deg trett)
  • Vitamin- og mineralrik (sikrer at kroppen nyttiggjør seg energi og oksygen på optimalt vis)
  • God for et jevnt blodsukker- og dermed energinivå (gir deg varige karbohydrater)
  • Proteirik (en salat med rikelig med kyllingkjøtt og litt kesamdressing vil gjøre deg like våken som et par kopper kaffe - proteiner har den effekten på oss)

Proteirik (en salat med rikelig med kyllingkjøtt og litt kesamdressing vil gjøre deg like våken som et par kopper kaffe - proteiner har den effekten på oss)

Vannet gjør deg også mer våken, visste du at ved bare ørlite dehydrering blir vi forvirrete og døsige og i mindre stand til å gjøre arbeidsoppgavene våre?

Mindre av raske karbohydrater

Om du i tillegg unngår store mengder raffinerte karbohydrater til lunsj og middag (sukker, loff, ciabatta, husholdningsbrød, hvit ris, vanlig pasta etc) og heller velger mindre mengder av den grove typen (fullkornspasta, pumpernikkel, klibrød, bønner og linser) sammen med proteinrik mat, føler du deg garantert mer våken! Til frokost og før trening kan du gjerne spe på med litt mellomgrovt - det gir deg et energikick der og da.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!