Flere studier peker nemlig i retning av at et kosthold med mye fet fisk eller fiskeolje forebygger demens.

Demens er en aldersbetinget hjernesykdom som innebærer tap av mental kapasitet. Vanlige tegn er hukommelsessvikt, vansker med å finne ord, angst og depresjoner. Den vanligste formen for demens er Alzheimer, men demens kan også opptre som følge av hjerneblødninger (vaskulær demens) eller langvarig alkoholmisbruk. Det finnes i dag ingen effektiv behandling mot sykdommen.

Omega-3 i hjernen

Omega-3-fettsyrer utgjør en stor del av hjernens fettvev. Disse fettsyrene gjør cellemembranene fleksible, og bidrar til at overføringen av signaler mellom nervecellene skjer som det skal. Det er den langkjedede fettsyren dokosaheksaensyre (DHA) som har denne nyttige funksjonen. Denne finner du blant annet i fet fisk og tran. Langkjedede omega-3 fettsyrer beskytter også mot hjerte og -karsykdom, som i seg selv er en risikofaktor for både Alzheimer og vaskulær demens.

Tilskudd av DHA har vist seg å være effektivt i å bremse utviklingen av Alzheimer i dyremodeller. Også observasjonsstudier av mennesker viser at de som har høyest inntak av fisk eller fiskeolje, har signifikant lavere risiko for å utvikle demens. For å endelig kunne slå fast om omega-3 tilskudd faktisk hjelper mot demens, kreves også randomiserte studier. To større intervensjonsstudier er nå igangsatt, og resultatene fra disse forventes i løpet av 2008.

Spis fet fisk!

Mettet fett og kolesterol ser ut til å ha negativ effekt på demens, og øker risikoen for sykdom. Dette skyldes trolig disse fett-typenes negative effekter på hjerte-karsykdom.

Spis derfor fet fisk to ganger per uke, og ta tran eller fiskeoljetilskudd de dagene du ikke spiser fet fisk. Fete meieriprodukter og kjøttprodukter bør du bytte ut med magrer varianter.

KIlde: Lim WS et al. Omega 3 fatty acid for the prevention of dementia. Cochrane Database of Systematic Reviews 2006 Issue 1 Nasjonalforeningen for folkehelsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Mat som gir energi

Spis deg våken

Spiser du nok makrell i tomat? Se lista over oppkvikkende mat.