Soyabønnen er ikke som hvite bønner i tomatsaus; den er full av helsebringende stoffer. Derfor har den også vært brukt i lange tider i asiatisk kosthold. Soyaoljen kom tidlig på markedet her til lands, men det er først i de senere årene at vi også kan få kjøpt tofu, tempeh, soyamelk og andre soyaprodukter. I kjølvannet av soyabruken, har forskere verden over engasjert seg i å finne ut hva det er ved den unnselige bønnen som er så bra for helsen vår.

Vektregulerende

I en stor oversiktsartikkel som nylig ble presentert i tidsskriftet Obesity Reviews, ble både dyrestudier, humane studier og kliniske utprøvinger grundig gjennomgått. Her kom det frem at soya kan:

  • Redusere kolesterolnivåene
  • Styrke skjelettet
  • Hjelpe deg ned i vekt
  • Bedre hjertehelsen

Soya er en svært proteinrik bønne, og den har blitt oppgradert til å betraktes som fullverdig proteinkilde på lik linje med fisk, kjøtt, egg og melkeprodukter. Proteininnholdet i soyaen er med på å øke metthetsfølelsen hos deg som vil ned i vekt, samtidig som kroppen bruker en god del energi på å forbrenne proteinet. Men det er mer med soyaen enn som så.

Det ser ut til at virkestoffer i soyabønnen påvirker appetittreguleringen vår og gjør oss midlertidig mindre sultne. Dette kan igjen medføre et lavere kaloriinntak i neste måltid. Det foreligger også noe dokumentasjon som kan tyde på at soya kan påvirke fettdepotene i kroppen vår i gunstig retning, men det er for dårlig studert til å trekke bastante konklusjoner på dette.

Men inntil dette er studert videre, kan du trygt bruke soya som en ingrediens i hverdagen, vel vitende om at helsen din nyter godt av hver bit. Hjertet og blodårene har det bedre, skjelettet kan bli styrket (spesielt om du er i overgangsalderen), og som en bonus kan du kanskje oppnå bedre vektkontroll også. Og hold deg til matvarene! Det er fortsatt mange stoffer i soyabønnen som ikke er kartlagt skikkelig - og som dermed heller ikke kan puttes inn i en pille.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!