Kroppen er avhengig av vitaminer for å omsette protein, fett og karbohydrat. Kroppen kan ikke produsere eller danne vitaminer selv, og må derfor få tilført tilstrekkelig med vitaminer utenfra.

- Immunforsvaret er avhengig av tilstrekkelig tilførsel av vitaminer for en normal celledeling. Enhver vitaminmangel kan derfor gå ut over immunforsvaret. Vitamintilskudd vil derfor også bare gi effekt hvis du har en vitaminmangel, sier klinisk ernæringsfysiolog ved Rikshospitalet, Vibeke Landaas.

Hun anbefaler heller tilskudd av vitamin D, enn vitamin C.

C-vitaminmyten

- Det er en veletablert myte at C-vitamin bekjemper en gryende forkjølelse, men det finnes ingen dokumentasjon på dette. Tvert imot er det godt dokumentert at det ikke hjelper. Dette er det gjort mange studier på, både når det gjelder jevnt tilskudd av vitamin C året rundt, og behandling av forkjølelse med ekstra vitamintilskudd. Dette siste har absolutt ingen effekt, sier Vibeke Landaas.

Heller ikke ifølge Apotek1 finnes det forskning som dokumenterer at store doser vitamin C forebygger forkjølelse. En vanlig forkjølelse kan likevel kortes ned hos noen utsatte grupper med et lavt inntak av vitamin C, hvis de tar 1 gram pr dag.

Derfor skal du ta tran

- For de fleste voksne i Norge er ikke vitaminmangel noe problem, men i måneder med r, altså fra september til april, kan det være lurt å ta tran for å få i seg vitamin D. Dette vitaminet får vi ikke i oss nok av gjennom kosten, og i vinterhalvåret står solen for lavt på himmelen til at vi får dannet vitamin D i huden, sier Landaas.

Hvor mye må vi spise for å få i oss nok av de andre vitaminene?

- Hvis du spiser fire til seks måltider hver dag og spiser variert - at du velger fra alle matvaregrupper (grove brød og kornvarer, fet og mager fisk (to til tre ganger per uke), minst to-tre frukter og tre porsjoner grønnsaker hver dag, hvitt kjøtt, renskåret kjøtt, magre meieriprodukter) så er sjansen stor for at du får i deg det du trenger av de ulike næringsstoffene, skriver ernæringsrådgiver Jeanette Roede på Doktoronline.no .

To typer vitaminer

Det er ifølge Lommelegen.no vanlig å skille mellom fettløselige vitaminer (A, D, E og K) og vannløselige vitaminer (C og B-vitaminer). De vannløselige må tilføres kroppen helst daglig, fordi de skilles raskt ut igjen gjennom urinen. Derfor er også faren for overdosering liten. De fettløselige må også tilføres jevnlig, men ikke daglig. De lagres i kroppen over tid, og kan derfor hope seg opp hvis man får et for høyt inntak.

Ikke ta for mye vitaminer

Vitaminmangel kan gi funksjonsforstyrrelser, men for høye inntak av vitaminer kan gi forgiftningssymptomer, ifølge Helsedirektoratet .

Forskning har vist at høye doser B-vitamin kan være skadelig for hjerteinfarkt- og slagpasienter , at ekstra tilskudd av vitamin C kan gi hjertelidelser hos diabetikere , og at ekstra A-vitamin og E-vitamin øker dødeligheten . Særlig vitamin E i store doser knyttes til økt dødelighet, og skal ikke redusere faren for hjertesykdom og slag, som tidligere antatt.

Multivitaminer forebygger verken kreft eller hjertesykdom . Det er også tull å ta B-vitaminer for hud og hår.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Fruktose

Er fruktose egentlig skadelig?

I stadig større grad tilsettes fruktose i brus og godterier. Ekspertene er imidlertid uenige om hvor farlig dette søtningsmidlet er.