Om du er overvektig, kan det godt tenkes at du er insulinresistent. Innholdet av transfett og CLA i kosten kan forverre tilstanden.

Blodsukkeret stiger

Insulinresistens er nært knyttet til diabetes type 2, en livsstilssykdom som rammer stadig flere nordmenn. Insulin er et hormon som har som viktigste oppgave å flytte sukker inn i cellene våre, slik at sukkeret kan nyttiggjøres som energi. I denne prosessen flyttes også fett inn i cellene.

Ved insulinresistens produserer kroppen insulin, men det virker ikke som det skal i resten av kroppen.

Dette gjør at blodsukkeret stiger, og kroppen må produsere enda mer insulin for å få normal effekt.

Med andre ord - insulinresistente har ikke for lite insulin, insulinet gjør bare jobben dårligere fordi mottagercellene ikke responderer som normalt.

Les også: Overvekt og kosthold - riktig fett

Enda verre med transfett

Transfett er industribehandlet fett som oppfører seg som mettet fett, men som er enda mer uheldig for helsa enn vanlig mettet fett.

Transfett i kosten kan øke blodsukkeret

FEIL FETT: Transfett i kosten kan øke blodsukkeret © Foto: Mark Poprocki/Crestock

Ved unormale insulinmengder ser vi også et unormalt fettmønster i blodet.

Transfett endrer cellenes overflate slik at de blir mindre mottagelige for insulin, og dermed blir mer sukker værende ute i blodbanen.

En finsk studie viste at kvinner som økte inntaket av transfett i kosten, fikk økt morgenblodsukker.

CLA øker insulinresistensen

CLA er også en transfettsyre. Den produseres i magen til kua og finnes i både storfekjøtt og melkeprodukter.

CLA har i flere år vært fremholdt som et slankemiddel, fordi rottestudier har vist at du får mer muskler og mindre fett av det. Og det skulle vi jo alle ønske oss. Men studier viser at CLA-tilskudd øker insulinresistensen.

Dermed er det ikke gunstig for type 2-diabetikere å ta CLA, og egentlig ikke for overvektige heller, for mange overvektige er insulinresistente uten å vite det.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!