Pass på inntaket av kalsium og vitamin D

Bruk av prednisolon og kortison kan gi beinskjørhet, men vitamin D og kalsium kan forebygge!

Som revmatiker har du høyere risiko for å utvikle beinskjørhet. Ved betennelse produseres det stoffer som fører til beintap. Dette beintapet forsterkes hvis du får kortikosteroidbehandling (kortison; Prednisolon.). Selv om kortikosteroider virker dempende på betennelse og bremser utviklinger av leddskader, kan kortikosteroidbruk over mange måneder og år føre til beinskjørhet og økt risiko for beinbrudd. Dette tapet forsterkes ytterligere hvis du er kvinne, har mistet menstruasjonen, røyker og trener lite. Disse medisinene øker også kroppens behov for protein.

Du kan selv hjelpe kroppen til å forebygge beinskjørhet ved å øke inntaket av kalsium og vitamin D, trene regelmessig, stumpe røyken og føre en sunn livsstil. Kalsium er med på å styrke skjelettet og vitamin D hjelper kroppen å ta opp og utnytte kalsium fra maten.

Kilder og kosttilskudd

Kalsium finnes bl.a. i melk og meieriprodukter, grønne bladgrønnsaker, skalldyr og små fisk som spises hele (sardiner, makrell i tomat og lignende). Vitamin D er spesielt viktig hvis du er lite ute i solen. Vitamin D får du fra fet fisk (laks, makrell, sild, ørret), tran, ekstra lettmelk med vitamin D, egg, margarin og enkelte planteoljer (for eksempel Vita hjertego' Optimal olje).

Hvis du bruker lite melkeprodukter eller ikke tåler melk, bør du ta kalsiumtilskudd. Ta med fordel kalsiumtabletter som inneholder vitamin D.

Noen medisiner øker behovet for B-vitaminet folsyre

Hvis du som revmatiker bruker medisiner som inneholder metotreksat (Emthexat, Methotrexate) og sulfazalasin (Salazopyrin) bør du snakke med legen din om ekstra folsyretilskudd. Metotreksat påvirker omsetningen av folsyre i kroppen, mens sulfasalazin hemmer opptaket av folsyre.

B-vitaminet folsyre er viktig for dannelsen av røde blodlegemer. Mangel på folsyre fører til blodmangel (anemi). Alle fruktbare kvinner, spesielt de som planlegger å få barn, anbefales nå å ta en folsyretablett på 0,4 mg daglig for å forebygge enkelte fosterskader som f.eks. ryggmargsbrokk.

Kilder og kosttilskudd

De beste kildene for folat i kosten er grønnkål, spinat, brokkoli, lever/leverpostei og asparges. Grovt brød, grove kornprodukter, appelsin, appelsinjuice, poteter, bananer og tørkede bønner er også gode kilder.

Men bruker du metotreksat eller sulfasalazin så bør du tar kosttilskudd med folsyre i tillegg. Hør med legen din.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!