Du sover dårligere i alkorus fordi kroppen ikke kommer inn i den gode søvnrytmen. Derfor får du heller ikke hvilt ut, og seks timers søvn kan kjennes som tre, tunga kjennes ut som bark og skallen truer med å rakne i sømmene til tross for at hjernen kjennes som en inntørket nøtt i et alt for stort skall.

Men det finnes gode råd til deg som sliter med bakrusen, og de er slettes ikke dyre.

En av de tingene som skjer i kroppen din når du drikker alkohol, er at blodårene utvider seg. Derfor føler du deg ofte varm både imens du drikker, og dagen derpå. Skallebank og tømmermenn kommer i kjølvannet av dette: Årene i kroppen utvider seg og skaper press i de mindre blodårene i hjernen, og det blir plassmangel i topplokket.

Forurenset

Samtidig er alkohol vanndrivende og vi går oftere på toalettet når vi drikker.

Kroppen blir dehydrert dagen derpå, og som konsekvens får du problemer med å skille ut avfallsstoffer slik du vanligvis gjør via urinen.

Når vi sier alkohol er vanndrivende, er det fordi alkoholen hemmer utskillelsen av hormonet ADH (antidiuretiske hormon) fra hypofysen i hjernen. Dermed får ikke nyrene de nødvendige signalene om å holde på vannet i kroppen - og mer vann enn normalt skilles ut gjennom urinen, skriver folkehelseinstituttet.

Slitsomt for kroppen

Det er energikrevende å forbrenne all alkoholen du har fått i deg, og du føler deg gjerne fysisk utslitt. I alkohol finnes etanol, men også små mengder metanol (tresprit).

Brunt brennevin som whisky og konjakk inneholder mest, hvitt brennevin og hvitvin minst. Når metanolen forbrennes i leveren frigjøres giftstoffer. Etanol forbrennes lettere enn metanol, derfor vil ikke metanolforgiftningen gjøre seg gjeldende før mesteparten av etanolen i blodet er borte, altså dagen derpå.

Andre stoffer som kan gi ekstra ubehag dagen derpå, er svovel og tannin eller garvesyre som hos enkelte kan skape allergiske reaksjoner.

Les også:

Jenter tåler mindre

Advarer mot smertestillende dagen derpå

Vi har testet bilen din

Spis godt

Mat

SPIS MAT: Klarer du ikke et ordentlig måltid, lag en ferdigsuppe slik at du får i deg litt næring. Det trenger kroppen for å komme til hektene igjen. © Foto: Crestock

For å forebygge tømmermenn bør du spise før du begynner å drikke.

Kroppen får i seg næring, vitaminer og mineraler du trenger for å forbrenne alkoholen. Hvis det er en del fett i maten vil magesekken få et beskyttende fettlag som begrenser muligheten for alkoholrelatert magetrøbbel, samtidig som det reduserer det totale alkoholopptaket.

Får du ikke tid til et måltid, kan du drikke et glass helmelk eller fløte, eller to drammeglass olivenolje før du begynner på alkoholen. Prøv også å drikke mellom tre og syv enheter vann per enhet alkohol utover kvelden. Jo høyere alkoholprosent, dess mer vann bør du drikke mellom hvert glass alkoholholdig drikke. Det vil hjelpe kroppen med å skille ut avfallstoffer.

Før du tar kvelden

Du får ikke det samme ut av søvnen når du sover i beruset tilstand, noe som er opphav til en del av bakrusen. Ikke legg deg med stigende rus. Da sover du urolig og er trett og uopplagt når du står opp, så vent heller med å legge deg til rusen er på nedadgående. Imens du venter kan du drikke vann eller fruktjuice, eller gå en tur.

Slik reparerer du:

Vann er best

Drikk rent vann eller Farris, eller vann tilsatt litt salt som binder vannet i kroppen. Væsken hjelper kroppen å skille ut avfallstoffer. Til nøds kan du drikke brus. Cola har stoffer som binder magen, men er samtidig vanndrivende og mengden bør begrenses.

Melk

Inneholder næring og er syrenøytraliserende. Melkefettet virker beskyttende på magen.

Kaffe

Kaffe

SKALLEBANK: Tømmermenn kommer av at blodårene i kroppen utvider seg, noe som gir økt press i de små årene i hjernen. Koffein trekker blodårene sammen igjen. © Foto: Crestock

Hjelper mot skallebank fordi koffeinet trekker blodårene som alkoholen har utvidet, sammen igjen.

Frukt og grønnsakjuice

Juice inneholder fruktsukker som fremskynder forbrenningen. Vær oppmerksom på at stort inntak av fruktsukker (fruktose) øker forbrenningen av alkohol i leveren. Store mengder fruktsukker sammen med alkohol vil derfor være en stor belastning for leveren, noe som kan føre til akutte plager.

Mest fruktsukker finnes i vanlig sukker (som består av 50 prosent fruktsukker og 50 prosent glukose), honning, søtt mineralvann (brus) og søtsaker med sukker. En del fruktsukker finnes også i fruktjuicer og frukt. Hold et fornuftig nivå på brus- og juicedrikkingen dagen derpå.

Vitaminer

Kan hjelpe systemet å komme til hektene igjen, prøv b-vitaminer eller multivitaminer

Mat

Spis et godt sammensatt måltid. Egg og bacon er en kjent vinner, og smaker godt i bakrusen. Orker du ikke et helt måltid, prøv en ferdigsuppe eller lignende.

Søvn

Gå og legg deg igjen hvis du ikke kjenner deg uthvilt, men prøv å gå en tur først og ta gjerne en dusj.

Unngå

Prøv å unngå sigarettrøyk, og prøv ikke å falle for fristelsen til å ta smertestillende. Når du drikker alkohol blir magen irritert og blodårene dine utvides.

Bakrusmat?

Fra Provence og Languedoc i Syd-Frankrike, kommer bakrusretten "brandade de moroue". Den må forberedes dagen i forveien, men er en rett som drive tømmermennene på flukt, skal vi tro David Outerbrigde, forfatter av Bakrushåndboken. Til den trenger du 1 kilo salt torsk, 2 fedd hvitløk, 1 kopp melk, 1 kopp olivenolje og pepper.

Torsken vannes ut i minst tolv timer. Vannet byttes et par ganger. Fisken legges i en kasserolle med kaldt vann, og kokes opp forsiktig. Ta torsken straks opp av vannet. Del fisken opp i stykker og fjern alle ben. Melk og olje varmes opp i to forskjellige kjeler. Legg fisken og hvitløken i en morter og mose det hele til en deig. Litt olje og litt melk tilsettes mens det hele tiden moses. Blandingen er ferdig når den føles silkemyk, eller med samme konsistens som potetstappe. Serveres lunken med ristet brød. Oppskriften kommer fra matoppskrift.no.

Kilder: Folkehelseinstituttet, matoppskrift.no, studenttorget.no

Les mer på:

Klikk Helse

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!