1. Trappe ned eller slutte med en gang?

Det beste er som regel å slutte med en gang. Men for noen kan en nedtrapping fungere bedre. I begge tilfeller er det aller viktigste å ha en klar målsetning. Bestem en dato for når du skal være snusfri.

2. Samle argument

Tenk nøye igjennom hvorfor du vil slutte med snus. Tenk på fordelene med å ikke være avhengig. Skriv gjerne ned argumentene og fordelene med å slutte, og ta dem fram når snussuget blir som verst.

3. Finn en erstatning

Det kan hjelpe deg hvis du finner en erstatning for snusen, i hvert fall den første tiden. Du kan bruke en bit ingefær, en tepose med sterkt krydder eller noe annet som er litt sterkt. Nikotinfri snus kan også være et alternativ.

Røyking er farligere

I en sammenlikning mellom snus og tobakksrøyking er snusbruk betydelig mindre skadelig.

Eksperter anslår at snus er 90 prosent mindre skadelig enn røyk.

Snus mer på dette stoffet her

(Kilder: www.aftonbladet.se, www.pasienthåndboka.no og www.slutasnusa.com)

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!