Hvis rusen kommer for fort kan det øke faren for en kjemisk jo-jo-effekt med følelsene våre

Råd mot fylleangst

1. Aksepter at fylleangst er en ganske vanlig virkning etter en natt i «lykkerus» (hjernen blir kunstig overskyllet av visse stoffer i løpet av kvelden, og når den kunstige tilførselen opphører, blir det manko på de samme stoffene i noen timer inntil balansen gjenopprettes).

2. Å «reparere» med å tilføre mer alkohol, kan kanskje hjelpe på kort sikt, men er en svært uheldig mestringsstrategi på lang sikt.

3. Fyll opp kjøleskapet med god, næringsrik mat og drikke (f.eks juice) før festen.

4. Snakk med andre som var på festen for å få en realitetssjekk: Gjorde du virkelig noe du har grunn til å angre på? Det som er blitt en stor tung bør i ditt hode, og føles som en pinlig tabbe, kan andre ha opplevd som uskyldig, helt forståelig og ikke noe å angre på.

5. Distraher deg selv og ikke tenk på festen. Se en film eller ta deg en tur i marka.

Når du drikker alkohol, frigjøres dopamin, et signalstoff som demper nervøsitet og noen hemninger, samtidig som det virker muskelavslappende og beroligende.

Alkohol frigjør også endorfiner, et stoff som har mye til felles med morfin, og som gir følelsen av lykke og ro.

Fylleangst og nerver

Dagen derpå derimot kan fylleangsten toge inn med brask og bram. Den gjør deg nervøs og skjelven, nærtagende og folkesky, og du kan føle på dårlig samvittighet.

- Fyllesyke er noe annet enn fylleangst. Det første skaper hodepine og kvalme, det andre gjør deg nervøs og skyldtynget: Du angrer på det du har gjort. Det kan for noen oppleves mer som en slags depressiv reaksjon enn som engstelse og nervøsitet, sier forsker og redaktør i Tidsskrift for Norsk Psykologiforening, Pål Johan Karlsen.

Flyktig lykkefølelse

Alkoholens virkestoff, etanol, påvirker nervesystemet på samme måte som andre rusmidler. Enten ved at de endrer den kjemiske balansen, eller ved at de etterligner hjernens naturlige signalstoffer. De psykoaktive stoffene forandrer persepsjon, tanker, humør og adferd.

Vi vet ikke hvorfor etanol virker som den gjør, men det man vet er at den beroliger og bedøver i tillegg til at den stimulerer hjernens belønningssystem. Det gir en flyktig lykkefølelse.

Dårlig balanse

Mens du drikker alkohol jobber nervesystemet på spreng for å gjenopprette balansen. Hvis det er overflod av signalstoffer reduser hjernen produksjon og frigjøring av egne molekyler.

Så, når alkoholen sakte men sikkert forsvinner ut av blodet, oppstår det et underskudd av de samme stoffene. Balansen blir ofte ikke gjenopprettet før det har gått et halvt døgn.

Det er i perioden før balansen blir gjenopprettet at de fryktede fyllenervene slår til.

Les også:

Enkelt å regne ut promillen

Dette gir deg grunn til fylleangst

FOR MYE?: Hvis verden begynner å se slik ut når du drikker, kan det være fare for fyllenerver dagen derpå. © Foto: Kyrre Lien / SCANPIX

Skyldfølelse

Når du får fylleangst opplever du det motsatte av det du følte mens du danset hemningsløst foran kollegene dine. Da følte du ro, lykkefølelse og manglet hemninger. Nå grubler du, er usikker og sitter med skyldfølelse.

- Det kan jo hende du har gjort noe du har rimelig grunn til å angre på, men det kan også skyldes en kjemisk ubalanse i hjernen. Når du føler anger, er det naturlig å tenke at du må ha gjort noe du angrer på. Vi har lett for å finne en handling eller en hendelse som så forklarer angeren, sier Pål Johan Karlsen.

Ring en venn

Mange ganger vet vi ikke hva vi egentlig har fått fyllenerver og fylleangst av.

- Det kan være at du angrer på «alt sammen» eller at angeren er veldig diffus. Du sitter med en følelse av å ha oppført deg på alle måter kritikkverdig, men uten at du kan sette fingeren på noe spesielt utover at du har vært utagerende. Men spør du andre som var på festen, er det ikke sikkert de kan huske at du har gjort noe som du bør skamme deg over.

- I tillegg husker man som regel egne tabber bedre enn andres.

Men hvis det har gått over et halvt døgn, og du fortsatt angrer, kan det hende at skammen ikke kan skyldes på ubalanse i hjernen. Hvis du virkelig har gjort noe dumt, kan det kanskje være på plass med en unnskyldning?

Genetiske fyllenerver

Men hvorfor får noen mer fylleangst enn andre?

- Alle rammes ikke like sterkt dagen derpå. Det at noen er ekstra sårbare kan være genetisk betinget, og noen er innadvendt av natur. Noen er også mer var enn andre på kroppens signaler, sier Karlsen.

Enkle råd?

Det beste og enkleste rådet for fylleangst og fyllenerver er å drikke mindre.

- I tillegg hjelper det å unngå å drikke på tom mage. Hvis rusen kommer for fort kan det øke faren for en kjemisk jo-jo-effekt med følelsene våre, advarer Pål Johan Karlsen.

Forskningsleder ved Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS), Ingeborg Rossow, sier at spørreundersøkelser viser at det er en sammenheng mellom hvor mye og hvor ofte man drikker, og hvorvidt man føler seg nervøs og anspent dagen etter.

- De som drikker mest og oftest får også, naturlig nok, større risiko for hangover-problemer. Den beste måten å forebygge på, er selvfølgelig å drikke mindre, sier Rossow.

Har du hatt fyllenerver noen gang? Fortell oss din historie i kommentarfeltet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!