Når bør man oppsøke en psykolog?, spør en bruker på Doktor Online, og etterspør kriterier for å søke hjelp og ta vare på sin mentale helse.

- Det er vel visse kriterier som er til stede, og kanskje er man noen ganger den siste til å se dette selv? Når er det på tide å ringe?, spør brukeren.

Kriterier for å gå til psykolog

Det er visse kriterier for å få tilbud om psykologbistand fra det offentlige, men det eneste kriteriet for å ta kontakt med en psykolog selv, er at man har noe man ønsker å jobbe med.

- Det er personens opplevelse av sine utfordringer som er kriteriet. At man tar et selvstendig ansvar og søker hjelp når en opplever å trenge det, vil forebygge større problem og dypere lidelser, sier psykolog Steinar Ulvestad ved HelpLink psykologsenter i Oslo.

- Men vi må aldri undervurdere vår evne til komme oss igjennom vanskelige situasjoner. Og hvem har sagt at livet skal gå knirkefritt? Mye av vår utvikling kommer gjennom motgang. Men dersom problemer vokser seg større enn hva du klarer å håndtere, har du mye å hente på å gå til psykolog, sier han.

Det er heller ingen, heller ikke psykologen, som skal bry seg med om du lider mindre eller mer enn andre. Ingen andre skal derfor komme og si om du er «innenfor» eller ikke.

Sjekk om du er deprimert: Ta testen her!

Vår psykiater hjelper deg!

I forumet på Doktor Online kan du stille spørsmål gratis til vår psykiater Nils Håvard Dahl.

Her kan du også helt anonymt diskutere spørsmål om helsen din med andre brukere av forumet.

Forumet til Doktor Online finner du her.

Psykolog eller ikke?

Psykolog Kenneth Kristiansen, privatpraktiserende psykolog ved Magnat Center i Oslo, mener av samme grunn at det er nyttig å skille mellom når man «kan ha nytte av» og når man «bør» søke hjelp.

- Selv om statistikken viser oss at i løpet av livet vil rundt halvparten av den voksne befolkningen slite med en psykisk lidelse som angst eller depresjoner, viser den også at de aller fleste med milde til moderate psykiske vansker fungerer relativt greit i hverdagslivet, sier han.

Men mange av disse kjenner at de må bruke ekstra krefter på å takle hverdagen, og det blir lite tid og energi til overs til andre ting.

- Mange klarer det man skal, som å jobbe uten sykemelding, men kjenner samtidig at de psykiske utfordringene går ut over livskvaliteten. I slike tilfeller kan det være nyttig å søke hjelp, der man kan få råd og veiledning til å snu en negativ trend, sier Kristiansen.

Ingen tydelige faretegn

- Dersom man derimot de fleste dager plages av sine vansker, og de begynner å gå ut over skole, jobb og/eller relasjoner og du har en følelse av fastlåsthet, bør man trolig søke en form for hjelp, sier Kristiansen.

Psykologen er likevel, i likhet med andre psykologer vi har vært i kontakt med, opptatt av ikke å sykeliggjøre for mange normale reaksjoner vi opplever. De aller fleste av oss opplever perioder og situasjoner i livet som er vanskelige og vonde. Med tiden klarer vi ofte å mestre mange av disse, kanskje ved hjelp av venner, familie og kollegaer. Men det er viktig å være klar over at venner og familie ikke har kompetansen til en terapeut.

- Det er vanskelig å gi noen tydelige «faretegn» på når man bør oppsøke psykolog. Men dersom man opplever at støtte fra familie og venner ikke er tilstrekkelig, og man ikke finner konstruktive løsninger på vonde tanker og følelser, kan det i seg selv være noen generelle «faretegn», sier han.

Psykiske symptomer

- Generelt sett vil jeg anbefale å forsøke å snakke med en psykolog dersom man merker at ens psykiske helse har vært dårlig over tid, uavhengig av årsak. Eller dersom man har opplevd alvorlige traumer og overgrep, for å bearbeide dette på best mulig måte, sier psykolog Sigrid Skeide med privatpraksis i Oslo.

Ulike årsaker til at man oppsøker en psykolog derimot, kan ifølge Skeide være en vanskelig livssituasjon, psykiske symptomer som for eksempel depressive symptomer, man sitter fast i gamle hendelser, opplever vansker i relasjoner eller opplever at selvfølelsen er til hinder for å danne og opprettholde relasjoner, eller at din selvkritikk hindrer deg i å gjøre ting du egentlig ønsker.

- Dersom problemet ikke er så alvorlig, trenger man ikke nødvendigvis så mange timer for å få ting på rett kjøl heller, sier hun.

Offentlig eller privat?

Distriktspsykiatriske senter (DPS) samt privatpraktiserende psykologer med driftstilskudd er det offentliges tilbud når man opplever psykiske problemer. Da er det din fastlege som vurderer og henviser deg til det egnede tilbudet. Siden tilbudet er en rettighet for hele befolkningen og pågangen kan være stor, må man ofte oppfylle noen diagnostiske kriterier for å få rettigheter som pasient. Selvstendige psykologer uten driftstilskudd siler sjeldnere ut hvem som får behandling.

Kilde: Psykolog Steinar Ulvestad, HelpLink Psykologsenter

Å maskere problemet

Det hender likevel at den beskyttelsesmekanismen som slår inn når man opplever indre uro, maskerer problemet. Man kan gå å ha det vondt inne i seg, men gjøre mye for å unngå å innse at man har et problem, ifølge Ulvestad.

En annen strategi er å være veldig selvkritisk. Man skaper seg en holdning som kan dreie seg om å bevare verdigheten, ikke være til bry eller lignende - og som man tror veldig på.

- Er man så streng med seg selv, har man det ikke nødvendigvis godt med seg selv, sier Ulvestad.

Rådet er derfor å være brutalt ærlig med deg selv.

- Det er du som bestemmer, og det er kun du som lever ditt liv. Hvordan har du det, og hvordan ønsker du å ha det?, utfordrer psykologen.

Noen tegn på at det kan være nyttig å oppsøke en psykolog kan være at du:

  • opplever å slite i hverdagen
  • føler behov for å rydde opp i ting i livet ditt
  • er nysgjerrig på deg selv og dine muligheter (og eventuelt utfordringer)
  • trenger noen å snakke med om din livssituasjon slik den nå er
  • har ett eller flere problemer som du tenker en psykolog kan hjelpe deg med
  • tror det kan være nyttig eller du synes at du trenger det
  • ønsker å føle deg tryggere på deg selv
  • du ønsker å utvikle deg selv og få mer ut av ditt potensiale
  • du ønsker å lære deg verktøy for å forebygge fysisk og psykisk uhelse senere i livet

Psykolog Kenneth Kristiansen understreker at det er vanskelig å gi noen tydelige «faretegn» på når du bør oppsøke psykolog. Men det finnes likevel noen holdepunkter for når du bør skaffe deg hjelp.

Det kan være at du bør søke hjelp hvis du:

  • føler deg nedstemt og deprimert mesteparten av tiden over flere uker
  • opplever at dine psykiske plager begrenser deg i skole, jobb og sosiale sammenhenger
  • opplever større endringer i din adferd, som sosial tilbaketrekking og isolasjon eller du slutter å gjøre ting du vanligvis har hatt glede av og interesse for
  • opplever en konstant følelse av stress og alarmberedskap, som gjør det vanskelig å slappe av
  • at du føler deg konstant fysisk og psykisk sliten, uten helt å vite hvorfor
  • opplever å bli fanget i et negativt tankemønster av overdreven negativ grubling og bekymring
  • opplever mer langvarig endringer i søvn- og spisemønster, f.eks. ved at du får et mye større behov for å sove eller har store vansker med å få sove, eller du spiser mye mer eller ikke i det hele tatt
  • opplever kriser, tap eller sorgopplevelser som ikke slipper taket

Kilde: Psykolog Kenneth Kristiansen, Magnat Fastlegesenter

Les også:

Test deg selv: Har du et alkoholproblem?

8 tegn på at du har et helseproblem

For høy hvilepuls kan bety hjerteproblemer

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!