Det er mange grunner til at du blir bakfull. I denne artikkelen har vi samlet opp de beste tipsene vi har.

Væskemangel, metanolforgiftning, lavt blodsukker, mye tobakksrøyk, ujevn døgnrytme og irritert mage. Bland det godt sammen, og du får en skikkelig fæl dag derpå.

Den danske legen Jerk W. Langer har tolv råd som kan lindre bakrusen, og sende de ubedte tømrerne på retur. Rådene er hentet fra legens nettsted.

Les også:

Sunn burger på 1-2-3

Verdens kuleste partytriks

Ukens beste vintips

1. Tid. Det eneste som helt sikkert helbreder deg fra bakrus, er tiden.

2. Væske. Drikk væske. Kroppen din er tappet for vann. Det gir hodepine og tørste. Vann er bra, og te med sukker er veldig bra.

3. Piller. Smertestillende piller mot hodeverk tar den verste pinen. Velg paracetamol hvis magen er vond. Acetylcalicylsyre gjør det vonde verre.

4. Sov. Ta deg en blund. Bakrusen blir verre av søvnmangel.

5. Kaffe. Ikke drikk særlig mye. Litt kaffe kan gjøre godt, men for mye kan irritere magen, være vanndrivende. Drikk heller te.

6. Melk. Drikk melk, men styr unna juice om du har vondt i magen.

7. Bananer. Gir deg bedre humør, fordi frukten øker serotonin i hjernen.

8. Alkohol. Ikke drikk videre for å reparere. En reparasjonspiles kan være bra.

9. Fet mat. Styr unna fet mat. Det kan forverre kvalme. Banan, suppe og yoghurt kan være god bakrusmat.

10. Salt mat. Pizza, chips, grillet kylling er sterkt saltholdige. Ekstra tilførsel av litt salt til kroppen kan hjelpe.

11. Søt mat. Blodsukkeret kan falle. Det forverrer trettheten og hodepinen. Velg bananer.

12. Ikke svett. Dropp badstue og lange løpeturer. Det tapper kroppen for mer væske. Gå deg en tur i frisk luft.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!