Lysbehandling

- Start lysbehandlingen rett etter at du har våknet

- Ta lysbehandlingen hver dag i 14 dager, helst til samme tid på døgnet

- Sitt ca. 25-50 cm fra lampen, ikke stirr på lyset men kikk opp en gang i blant

- Ved tilbakefall gjentas behandlingsrunden

- OBS: Solarium har ingen effekt mot vinterdepresjon

Den økte lysten på noe søtt, som mange opplever om vinteren, er nemlig kroppens egen måte å forsøke å behandle mørkedepresjonen på.

Sukker omdannes til serotonin

Her er den vitenskapelige forklaringen: Inntak av sukker fører til frigjøring av insulin i blodet. Og insulin gir økt opptak av de fleste aminosyrer bortsett fra tryptofan. Dermed kan vi si at mengden tryptofan i blodet, relativt sett, øker ved godterispising.

Tryptofan omdannes så til "lyststoffet" serotonin, som gir bedre overføring av nerveimpulser og virker inn på reguleringen av søvnbehov og humør.

Vinterdepresjon, eller bare litt trøtt?

De aller fleste av oss kjenner på kroppen når det blir vinter og mørkt ute. Vi har mindre energi, og har mer lyst til å sitte hjemme i sofaen enn å gå ut for å treffe venner. Det er først når du føler deg så trøtt og nedstemt at det påvirker hele livsstilen din at du kan ha en vinterdepresjon.

Rammer flest kvinner

Fem til ti prosent av befolkningen lider av alvorlig vinterdepresjon. Undersøkelser tyder på at rundt 400 000 personer i Norge lider av vinterdepresjon (SAD = Seasonal Affective Disorder), og at dobbelt så mange har en lettere form for vinterdepresjon (sub-SAD).

Vinterdepresjon kan se ut til å være arvelig, og starter som regel i 20-årsalderen. Lidelsen ser ut til å være tre ganger så hyppig hos kvinner som hos menn.

Denne tilstanden kjennetegnes av:

  • Nedsatt stemningsleie
  • Økt behov for søvn
  • Økt appetitt, særlig på søt mat
  • Vektøkning
  • Sosial tilbaketrekning
  • Mangel på energi
  • Angstfølelse
  • Redusert sexlyst
  • Uregelmessig menstruasjon

Symptomene begynner på høsten når det er lite dagslys ute, og forsvinner av seg selv i mars/april.

- Må tas på alvor

Ifølge Odd Lingjærde, professor i psykiatri, skyldes vinterdepresjon en forstyrrelse i døgnrytmen. Vi har en innebygget kroppsrytme som styres av den ytre 24 timers lysrytmen. Hos noen mennesker kan denne rytmen forstyrres ved mangel på dagslys.

Professor Odd Lingjærde

LYS VIRKNING: - Behandling med kunstig lys kan hindre vinterdepresjonen i å slå ut, sier professor Odd Lingjærde ved Gaustad sykehus. © Scanpix/Helge Hansen

Lingjærde har studert en gruppe mennesker med vinterdepresjon. Halvparten av dem hadde en eller annen gang vurdert selvmord.

- Dette viser oss at vinterdepresjon er noe som må tas på alvor og ikke bare en naturlig endring i humør og energinivå på vinteren slik noen antyder, sier Lingjærde til klikk.no.

- Lysbehandling hjelper

- Lysbehandling er en effektiv behandlingsform ved vinterdepresjon, sier Lingjærde, som har skrevet boken "Når man gruer seg til vinteren".

Også de som har en mildere form for vinterdepresjon, de som ikke er direkte deprimert men bare føler seg litt trøttere og mindre opplagt om vinteren, vil kunne få mer overskudd og bedre humør av lysbehandling.

14-dagerskur

Lysbehandling er den vanligste og best dokumenterte behandlingsformen ved vinterdepresjon. Behandlingen skjer ved at man sitter foran en lampe med hvitt lys som holder 10.000 lux i 30-40 minutter.

Lysbehandlingen bør skje om morgenen og bør gjentas hver dag i 14 dager.

Få bivirkninger

Lysbehandling gir raske resultater, så de fleste merker forbedring allerede etter første uke. Mange kan avslutte lysbehandlingen allerede etter et par uker uten å få tilbakefall. Lysbehandling gir få bivirkninger, men noen kan få ubehag i øynene og hodepine de første dagene av behandlingen.

Man vet ikke helt sikkert hvorfor lysbehandling virker mot vinterdepresjon, men det har antakelig en sammenheng med nivået av melatonin, serotonin og tryptofan i hjernen. Noen undersøkelser tyder på at lysbehandling påvirker nivået av serotonin i hjernen.

Les også: Hva er depresjon?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!