Forebyggende tips

Julia Døhlen Edin erfarer at det å være i bevegelse og ikke stresse, er viktig for å ha en god magehelse.

- Selv unngår jeg å spise tunge måltider sent på ettermiddagen eller kvelden. Det er fordi jeg da opplever at kroppen min må jobbe på høygir for å fordøye måltidet, og dermed blir resultatet en oppblåst mage etter middag, forteller kokebok-forfatteren.

Edin har også andre tips for å forebygge luft i magen:

  • Rødt kjøtt kan være tungt for kroppen, da kan man heller bruke hvitt kjøtt og fisk til ettermiddags-eller kveldsmåltider, men dette er individuelt, så finn ut hva du selv tåler.
  • Jeg har god erfaring med yoga når det kommer til trening og bevegelse, og med yoga kan man også lære gode posisjoner som kan brukes når man har oppblåst mage og magesmerter.
  • Når du har oppblåst mage, kan en god, varm dusj eller et bad virke lindrende.
  • Av og til må man smøre seg med tålmodighet og vente på at luften kommer ut. Heldigvis går det som oftest over i løpet av natten.

En oppblåst mage som skyldes luft, er noe mange plages med hver eneste dag. Et ubehagelig og ikke minst pinlig problem.

Men problemet er ikke noe du behøver å slite med resten av livet, her er det nemlig mye du kan gjøre selv. Og det er slett ikke vanskelig, ifølge ekspertene.

Under forteller de noe av det du bør vite om luft i magen, og hvordan du skal unngå det.

Kostholdet er viktigst

- Det viktigste for å unngå tarmgass er kosten. Det handler om å unngå å gi mat til tarmbakteriene som produserer gass, forklarer Trygve Hausken, professor og overlege og ved Haukeland Universitetssjukehus.

Ifølge professoren vil maten vi spiser stort sett suges opp i tynntarmen,men tungt fordøyelige karbohydrater suges ikke opp, dermed blir dette til mat for de gassproduserende bakteriene og deretter til tarmgass.

- Og her kommer lavFODMAP inn som det beste vi har, opplyser Hausken.

FODMAP (Fermenterbare oligosakarider, disakkarider, monosakkarider og Polyoler) vil si matvarer som inneholder mye tungt fordøyelige karbohydrater.

Og hvis du vil slippe unna for mye luft i magen, er det FODMAP-maten du bør unngå, forteller Julia Døhlen Edin, blogger og forfatter av kokeboken LavFODMAP Magevennlig Mat som er beregnet for dem med sensitiv mage, irritabel tarm eller matintolleranse.

- Eksempler på matvarer som inneholder tungt fordøyelige karbohydrater er mat med mye fruktose; eple, pære, mango, vannmelon, sukkererter, asparges, honning, laktose og fruktaner som blant annet bakst laget med hvete, bygg eller rug, forklarer Edin.

Andre matvarer med høyt nivå av FODMAP er hvitløk, løk, sopp, tørket frukt, blomkål og plommer, opplyser forfatteren videre.

- Samtidig bør man også være obs på å ikke spise for mye fiber. Selv om fiber blant annet har en positiv effekt på blodsukkerreguleringen og gjør det lettere for maten å passere gjennom tarmen, så øker også tarmgassene med inntaket av fiber, sier Edin.

Hun understreker likevel at ikke alle reagerer likt på matvarer, og at det dermed er viktig å finne frem til hva man selv reagerer på.

- Ofte kan det også være kombinasjonen av å ha spist flere matvarer som er høye på FODMAPs som gjør at ”bøtta renner over” og man plutselig har en vond og oppblåst ballongmage, sier hun.

Mat som gir mindre luft

På samme måte som det er matvarer du bør unngå å spise for å slippe luft i magen, er det matvarer du bør spise for å forebygge luft.

- Surdeigsbrød laget på spelt er et godt alternativ da spelt inneholder mindre FODMAP- stoffer. Te av anis, fennikel og karve er kjent for å ha en viss gass-nedsettende effekt, forteller Edin.

Hun syns også at mynte- og kamillete kan ha en beroligende effekt på magen.

- Om man er veldig forstoppet og hverken avføring eller luft slipper ut, kan man øke fibermengden, for eksempel ved å spise et par teskjeer linfrø trukket i vann. Dette kan også fint tilsettes i for eksempel kjøleskapsgrøt med fiberrike ingredienser som havregryn, kokosmasse eller chiafrø, tipser Edin.

Menneskene som er mest utsatt for luft

Alle får problemer med luft i magen fra tid til annen, men det er likevel enkelte som er mer utsatt enn andre, ifølge Hausken.

- Det er pasienter med bakteriell overvekst, det vil si pasienter som er operert og har sammenvoksninger hvor tarmbakterier ligger i "hulrom", eller hvor tarm er avstengt, samt pasienter med utposninger på tarmen, forklarer Hausken.

Disse pasientene blir ofte behandlet med en antibiotikakur for å redusere bakterier.

- Men bakteriefloraen kommer tilbake der den var etter en viss tid, sier overlegen.

Promp i vei!

Ifølge Hausken kan også uskyldige ting som å svelge luft være med på å skape en oppblåst mage, men mesteparten av luftproblemene kommer fra tarmbakteriene.

Er du klar over hva som gjør at du får mer luft i magen, er det enkelt å gjøre noe med dette i hverdagen.

Utover å spise FODMAP-redusert mat, råder Hausken å unngå å holde luften inne. Med andre ord: Slipp prompen løs!

- Vi vet at pasienter med irritabel tarmsyndrom, helst kvinner, unngår å slippe ut gass og holder det inne stort sett ut over dagen. Men man må heller finne en plass å lette på trykket, anbefaler overlegen.

Vil du ha de beste sakene våre på epost? Meld deg på nyhetsbrevet vårt  her.

Vil du følge oss på Facebook? Lik oss, da vel!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!