Treg mage kan skyldes:

Fiberfattig kosthold

For lite fysisk aktivitet

Uregelmessige dovaner

Lavt stoffskifte

Diabetes

Medisinbruk

Tidligere misbruk av avføringsmidler

I sjeldne tilfeller tarmkreft

Kilde: Allmennlege Kari Løvendahl Mogstad

Det er ganske fortvilet når magen slår seg vrang og tarmene ikke vil tømme seg.

Det å ha forstoppelse gjør skikkelig vondt, og det er viktig å ta kroppens signaler på alvor.

Hard mage kan nemlig ha en rekke årsaker, og noen av dem er alvorlige.

Visste du at avføringen avslører deg? Form og farge sier mye om hvordan det står til med kroppen.

For mye stress

De vanligste grunnene til forstoppelse er imidlertid uskyldige.

- Fiberfattig kosthold, lite mosjon og aktivitet samt uregelmessige avføringsvaner kan føre til irritabel tarm, sier allmennlege Kari Løvendahl Mogstad.

- Det er også mulig at forstoppelsen bunner i et stresset og hektisk liv. Mange har dårlige matvaner og tar seg ikke en gang tid til rolige, ordentlige måltider, sier Løvendahl Mogstad.

Tungt for magen

Hva du spiser har nemlig stor betydning for hvordan magen din fungerer.

Ifølge ernæringsfysiolog i themanutrition.no og kvinnetrening.no, Therese F. Mathisen, er feil kosthold som regel hovedårsaken til plagene.

- En del matvarer vil kunne binde magen mer og gi tykkere avføring. Det å spise denne maten kan gi en normalt godt fungerende mage problemer fordi slike matvarer har lite fiber som normalt trimmer magen godt. For eksempel vil en del merke at de blir harde i magen når de spiser mye hvit pasta, ris, havre og potetstivelse, sier Mathisen.

Hvis du er sulten selv om du nettopp har spist, kan det være at magen din lurer deg.

Unngå søt melk

Mathisen har flere gode råd til deg som sliter med hard mage. Pass først og fremst på at du får i deg nok fiber.

- Det anbefales et inntak på 25-30 gram fiber hver dag, sier hun.

- Dette oppnår du ved å spise mer grove kornprodukter og grønnsaker. I tillegg vil sure melkeprodukter samt probiotika som Biola og Activia kunne hjelpe, sier ernæringsfysiologen.

Kiwi og overmoden frukt kan også ha god virkning på magen, og sørg dessuten for å drikke mye vann.

Vær samtidig obs på at for mye vann heller ikke er bra for deg.

- Også sviskejuice og druejuice kan hjelpe, og det anbefales for øvrig å unngå søt melk, frukt yoghurt tilsatt sukker og mat med lite fiber, sier hun.

Dette kan i følge Mathisen gi hardere avføring:

- Søt melk

- Fruktyoghurt

- Mat uten fiber

- Ris, pasta, potet

- Havre

- Kokte gulrøtter

- Banan

- Blåbærsaft

Det finnes en yogaøvelse som skal være bra for magen og fordøyelsen, og som hjelper deg å bli kvitt luft i magen.

magesmerter

SMERTER: Luft i magen og hard mage kan gi sterke smerter. En endring i kostholdet kan hjelpe. © ILLUSTRASJONSFOTO: thinkstockphotos.com

Dette kan gi mykere avføring:

Fiber

Blåbær

Probiotika

Sure melkeprodukter

Kiwi

Overmoden frukt

Kunstige søtningsmidler

Fruktose

Laktose

Vann

Sviskejuice

Druejuice

Kilde: Ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen

Løs mage av fyll

En annen løsning kan være å spise eller drikke det Mathisen kaller drivende produkter - altså mat og drikke som kan gjøre avføringen tynnere og gi mer fart i tarmsystemet.

- For eksempel vil koffeinholdig kaffe, pærer, blåbær, sitrusfrukter og sterkt krydret mat kunne virke avførende. Det samme gjelder produkter som inneholder søtningsstoffer som sorbitol, xylitol, mannitol og fruktose, sier Mathisen.

Vær imidlertid obs på at søtningsalkoholene ofte også gir mye luftproblemer.

Om du merker at du har ekstra fart på magen etter en fuktig natt på byen, skyldes dette alkoholens effekt på mage- og tarmsystemet.

- Men man vil ikke tilråde å bruke dette som et generelt tiltak mot hard mage i hverdagen, sier Mathisen.

En skikkelig fest påvirker dessuten kroppen på flere måter.

Ta deg tid

- Et viktig råd når man sliter med forstoppelse, er å ta seg tid til å gå på dosier Løvendahl Mogstad.

- Tarmen er avhengig av en slags regelmessighet, så utsetter vi dobesøket stadig vekk, kan vi undertrykke tarmens naturlige tømningsreflekser. Dette kan føre til at magen kommer i ulage, sier hun.

Kanskje lurer du også på om du tisser litt vel ofte? Ta testen som viser om du er inkontinent.

Mari Parelius Wammer

Ti råd for en sunn julemage

Har du lett for å bli oppblåst og kvalm i jula? Her er rådene som hjelper.

For en del av oss er tendensen til hard mage medfødt. Dette gjelder særlig kvinner.

Andre vil kunne få hard mage i løpet av livet, og da kan det være et symptom på underliggende plager eller sykdommer som hypothyreose (lavt stoffskifte), diabetes eller depresjoner. Legen forteller at det heller ikke er uvanlig å slite litt ekstra med hard mage under svangerskap.

- Vær også obs på at bruk av medikamenter som Paralgin Forte og jerntabletter kan forårsake forstoppelse, sier hun.

Drikk nok

- Gode tips ellers er å drikke vann, spise svisker samt få i seg linfrø og fiberrik mat. Mange, særlig eldre, får i seg altfor lite drikke i løpet av dagen. Det kan også være greit å bruke volumøkende avføringsmidler som Laktulose eller Duphalac, som kan hjelpe til med få tarmen i gang, sier Løvendahl Mogstad.

Andre avføringsmidler anbefales imidlertid ikke, da de kan gjøre mer skade enn nytte over tid.

Les mer om forstoppelse i Helseleksikonet på Doktor Online.

Kan skyldes kreft

Får du tydelige og plutselige endringer i avføringsmønsteret ditt, anbefaler Løvendahl Mogstad at du tar en tur til fastlegen din.

Endret avføringsmønster kan være et tegn på at du bør gå til legen.

- Legen må da ta opp en god sykehistorie og finne ut av om dette er uskyldig og funksjonelt betinget, om det skyldes bivirkninger av medikamenter eller om du har en bakenforliggende lidelse. Man bør alltid ha i bakhodet at det kan dreie seg om en alvorligere sykdom, som for eksempel tarmkreft, selv om dette veldig sjelden er årsak til forstoppelse, sier hun.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

LES OGSÅ:

Sjekk om underlivsplagene er ufarlige

Ti usunne negletegn

Se hva tungen sier om din helsetilstand

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!