Slik beskytter du deg mot tarmkreft

Kreft i tarmen rammer én av 20 og er en svært alvorlig sykdom. Kontakt lege ved den minste antydning – og les dette for å redusere risikoen.

IKKE LEK TØFF: Oppsøk lege hvis du har symptomer på tarmkreft.

IKKE LEK TØFF: Oppsøk lege hvis du har symptomer på tarmkreft. Foto: FOTO: Crestock

Publisert Oppdatert

FAKTA

Kreft i tykktarmen sitter i de to avsnittene som danner siste del av tarmen. Den pleier å utvikle seg gjennom flere år.

Starten er gjerne en polypp (liten godartet utvekst) og endrer seg etter noen år til en ondartet svulst.

Rundt en fjerdedel av tilfellene er arvelig disponert for den.

Som med så mye annet øker risikoen med alderen, og du har høyere risiko hvis du noen gang har hatt ulcerøs kolitt (kronisk betennelsessykdom i tykktarmens slimhinne som rammer særlig i aldersfasen 15-40 år).

Sykdommen er fint mulig å behandle, såfremt den blir oppdaget i tide. Og du kan selv bidra til å beskytte deg bare med små endringer i kosthold og livsstil.

Symptomer på sykdommen inkluderer uvanlige magekramper, uforklarlig tretthet, blod i avføring, smerter nederst i magen og anemi (blodmangel).

Lek ikke tøff om symptomene ikke gir seg. Oppsøk lege!

Men følger du disse rådene blir risikoen for tarmkreft (og drøssevis av andre sykdommer) sterkt redusert:

Spis mer fiber

Pøs på med frukt, grønnsaker (særlig bønner og andre belgfrukter) og frokostblandinger med helkorn. Kosthold med mye fiber reduserer risikoen med 40 prosent. Det ideelle er 18-20 g fiber daglig, de fleste av oss spiser bare drøyt halvparten. En banan inneholder for eksempel 1,8 g fiber.

Hold vekten

Overvektige øker risikoen for kreft i tarmen med rundt 15 prosent, de som sliter med fedme har en økt risiko på 35 prosent.

Sjekk familiehistorien

Har du en eller flere i nærmeste familie med kreft i tarmen bør du prate med legen om en test (screening).

VÆR AKTIV: Det skal ikke mye til, en halvtimes rask spasertur daglig og du styrker tarmen mot angrep utenfra.

VÆR AKTIV: Det skal ikke mye til, en halvtimes rask spasertur daglig og du styrker tarmen mot angrep utenfra. Foto: FOTO: CRESTOCK

Spis løk og hvitløk

Grønnsaker med svovelforbindelser fra allinfamilien har et naturlig antibiotikum som hindrer bakterier, sopp og gjær fra å vokse. Og forebygger tarmplager. Vær bare klar over at løk kan gi mye luft i magen - i likhet med asparges, brokkoli, bønner, erter, kål, mais og en del tyggis.

Reduser alkoholinntaket (og stump røyken)

Enhver som drikker mer enn 30 g (to standarddrinker) daglig øker sjansen for tarmkreft med 25 prosent. Jo høyere promille, desto større risiko, det samme gjelder for standhaftige røykere.

Mer i bevegelse

Det skal ikke mye til, en halvtimes rask spasertur daglig, og du styrker tarmen mot angrep utenfra.

Spis mindre rødt kjøtt

Unngå saltet, røkt eller behandlet kjøtt med konserveringsstoffer -elementer som kan medføre kreftstoffer.

Drikk melk

Kalsium beskytter mot tarmkreft og en halvliter melk daglig minsker risikoen.

LES OGSÅ:

Derfor får du diaré

Slik får du perfekt avføring

Avføringen avslører deg

Slik unngår du magetrøbbel

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag